Letošní ročník festivalu v Ostravě láká na Stinga, Iggyho Popa, Snow Patrol, Justice nebo The Chainsmokers. Rozhlédli jsme se však po jménech, která nemusejí být na plakátech nejtučnějším písmem, ale svým hudebním přesahem mohou zaujmout. Níže najdete pět tipů, kterými můžete doplnit své očekávané body programu.
Joep Beving (18. července, 22:30, Vítkovice Gong Stage) |
Neoklasický skladatel
Joep Beving se k vlastní hudbě dostal později. Navíc se mu vše tehdy spojilo s úmrtím jeho babičky, která mu odkázala své piano. Na to celkem záhy začal po nocích intenzivně hrát a komponovat. Výsledkem byl jeho ceněný debut "Solipsism" z roku 2015, který vydalo respektované vydavatelství Deutsche Grammophon.
"Solipsism" se v srpnu dočká své výroční edice: ponese podtitul "Redux" a Beving pro ni připravil zcela nové, zredukované aranže původních kompozic, které si v sobě stále nesou jeho v podstatě minimalistický styl a zároveň přidávají další vrstvy jeho kontemplativní hudby. Zatím poslední položku do své diskografie přidal loni s "vision of contentment". Album natočil se svým dlouholetým přítelem a violoncellistou Maartenem Vosem (pod záštitou značky Leiter
Nilse Frahma).
Joep je taktéž autorem mnoha doprovodných soundtracků ke krátkometrážním filmům. Ačkoliv patří k hudebním nadšencům už od svého dětství, zdravotní komplikace mu nedovolily studium na konzervatoři. Ono nadšení se mu ale daří přenášet do vlastních vystoupení, a pokud se budete chtít odreagovat od festivalového ruchu, toto by měla být vaše volba.
Jung Jaeil (18. července, 20:30, Česká Spořitelna Stage) |
Soundtracková hudba si na letošních Colours najde též své zastoupení.
Jung Jaeil je neodmyslitelně spjat s tituly "Parazit", "Hra na oliheň" nebo nejčerstvěji s filmem "Mickey 17". Stal se dvorním skladatelem režiséra Bong Joon Hoa, dnes již tito dva platí za dvě neoddělitelné nádoby, které se v tvůrčí rovině bezbřeze doplňují.
Jaeil se k hudbě dostal v pouhých třech letech, kdy prvně zasedl ke klavíru. O šest let později už byl zručným kytaristou a ve třinácti si drze podal inzerát do časopisu Hot Music, že hledá hudební
fanatiky do své kapely, která by se měla držet zvukového formátu jeho oblíbené britské heavymetalové skupiny
Carcass. Později zvládl studia na Jazz Academy v Soulu.
Vedle všelijakých odboček se kromě vlastních kompozic věnuje soundtrackům, prvotinou v tomto ranku se stal snímek "Bad Movie" z roku 1997. V Ostravě by měl odeznít program, jenž nabídne průřez celou jeho tvorbou, včetně všech důležitých soundtrackových milníků. Doprovázet jej bude Janáčkova filharmonie Ostrava a celý zážitek umocní na míru vzniklé vizuály a projekce renomovaného studia Fluks.
Nina Kohout (17. července, 16:15, Full Moon Stage) |
Prvně na sebe upozornila ve skladbě "Gejša" formace
Fallgrapp osm let zpátky.
Nina Kohout taktéž dlouhodobě spolupracuje s projektem
Autumnist, jehož tvůrčí hybatel Vlado Ďurajka se jako producent podepsal i na jejím loňském debutu "Gentle Autopsy". Na něm hlavní aktérka spojovala prvky folklóru, vážné hudby a elektroniky s popovými nápěvy a zvukovými experimenty a sklidila za něj pozitivní ohlasy. Přinesl jí také novinářské ocenění ve slovenských cenách Radio_Head Awards, přesněji v kategorii Album roku 2024.
"Gentle Autopsy" zároveň značí završení jedné tvůrčí etapy, ve které Nina poutavě spojuje neobvyklé hudební postupy se svým nezaměnitelným vokálem. Nahrávku letos v květnu doplnilo živé épéčko "Autopsy with Strings", kde ji doprovází smyčcové kvarteto. Koncertů nyní v plánu příliš nemá, zastihnout ji v Ostravě proto bude ojedinělá příležitost, jak tento nezaměnitelný talent zahlédnout na domácích pódiích.
Loverman (19. července, 20:45, Orlen Drive Stage) |
Než se James de Graef hudebně našel ve svém sólovém projektu
Loverman, byla to lehce členitější cesta. A zkraje to dokonce vypadalo, že by se z něj mohl stát úspěšný dabér: ve svých osmi letech totiž ve vlámštině daboval jednu z postav pixarovky "Hledá se Nemo". Hudba jej však provázela od dětství a prošel celkem různorodou průpravou. Následně stihl zakotvit ve spacepunkové skupině
Shht, kde hrál na baskytaru, nebo v elektronickém duu Partners. Zlom ale přineslo až zmíněné sólo.
Pojmenování dle songu
Nicka Cavea se přímo nabízelo, neb jeho písničkářství z Caveovy estetiky vychází. James dále ctí odkaz
Leonarda Cohena nebo Nicka Drakea a nechává se volně inspirovat tvorbou
Tamina. Jeho dva roky starý debut "Lovesongs" uctívá ducha lásky, všechny zamilované i všechny se zlomeným srdcem. Coby spojující červená nit se deskou vleče její vřelost, intimita a upřímná atmosféra. James většinou vystupuje zcela osamocen a vypráví své příběhy.
Noga Erez (17. července, 21:15, T-Mobile Stage) |
"Nebrat všechno tak vážně, ať už jde o zničující stav světa, sociální média, práci nebo vztahy," tak zcela po svém charakterizuje svou třetí studiovku "The Vandalist"
Noga Erez. Do kupy ji dala se svým dlouholetým partnerem Ori Roussoem a většina materiálu vznikala během jejich společného pětiměsíčního pobytu v Madridu dva roky zpátky.
Skladbu "Godmother" napsali v momentě, kdy dokoukali filmovou trilogii "Kmotr", a coby host se v ní objevuje Eden Ben Zaken. Další zvratem bylo jejich setkání s
Robbie Williamsem v Tel Avivu, kde se nakonec zrodil i song "Danny", v němž nechybí zpěvákův vokál.
Do "The Vandalist" se promítá mnoho žánrů, včetně popu, elektroniky, r'n'b, hip hopu, alternativy nebo reggaetonu. Nic zde nemá pevné mantinely a neexistují tu kompromisy, dílo srší nevšedními názory a trefnými texty. Tuto nespoutanou energii se zpěvačce daří přenést taktéž na pódia. Možná půjde o jedno z velkých festivalových překvapení.
Letošní ročník festivalu Colours Of Ostrava se v Dolní oblasti Vítkovice uskuteční od 16. do 19. července. Vstupenky se ještě
dají pořídit na webu akce.