V dnešní době, kdy už bylo vyzkoušeno snad vše, je těžké najít nezvyklé nástrojové obsazení a opravdu originální sound. Neúnavnému průkopníkovi nečekaných fúzí Bélovi Fleckovi se to podařilo poněkolikáté. Přesvědčit se o tom můžeme 15. července 2025 v pražském Divadle Hybernia.
Dokud se
Béla Fleck nezjevil na scéně, evokovalo spojení
banjo a jazz maximálně představu rytmizování v dixielandových kutálkách. Objevná hra banjových virtuózů byla spojována spíš s progresivním bluegrassem. Z bluegrassového prostředí vyšel i Béla Fleck, ovšem inovativní hrou, zvukem a odvahou k žánrovým přesahům emancipoval banjo na úroveň plnohodnotného sólového nástroje v jazzu i klasice. Jak díky výbojům v rámci fusion kapely Flecktones, založené spolu s baskytaristou Victorem Wootenem, tak později třeba spoluprací v duu s Chickem Coreou, kterou jsme mohli koncertně zažít i u nás, nebo v triu s Jean-Lucem Pontym a Stanleym Clarkem. A nedávno také nastudováním Gershwinovy "Rhapsody In Blue".
Fleckovo radostné, neúnavné hledání nových cest je však ještě pestřejší. Stačí připomenout spolupráci s jam rockery
Phish,
Dave Matthews Bandem, blues+rockovým kytaristou Rorym Gallagherem či manželkou, písničkářkou Abigail Washburn. Výpravu za africkými kořeny banja a americké hudby vůbec, kterou zachytil i v dokumentárním filmu "Throw Down Your Heart" (2008) a na desce "Tales From The Acoustic Planet, Vol. 3: Africa Sessions" (2009) s africkými umělci jako Oumou Sangare, Afel Bocoum či D’Gary. Nebo úspěšně naplněnou objednávku Nashvillského symfonického orchestru na "Concerto for Banjo" (premiéra 2011), ke které Fleck přizval i legendárního indického hráče na tabla Zakira Hussaina.
Spojení banja s harfou a bicími, pro které si protagonisté píší na míru nové kompozice, patří k dalším neuvěřitelným zvukovým dobrodružstvím.
"Trochu mi to připomíná dobu prvních dnů Flecktones, kdy publikum chodilo na koncerty a kroutilo překvapeně hlavou se slovy 'jak tohle může funkovat?'," směje se Fleck. Triovému projektu předcházelo Fleckovo oťukávání na jamech s harfistou Edmarem Castañedou a pak i koncertování v duu v roce 2019. A korunovalo přizvání harfisty na Fleckovo album "BEATrio" (květen 2025), původně plánované jako duo s bubeníkem Antoniem Sánchezem. Se Sánchezem se Fleck domluvil poté, co se s ním setkal v Indii na tributním koncertu pro Zakira Hussaina a prohlásil:
"Bylo to, jako kdybychom byli odjakživa přátelé a hráli spolu už tak dvacet let."
Vtipný je i název "BEATrio", sestavený z iniciál křestních jmen hudebníků, ale zároveň zdůrazňující koncepci:
"Propojuji se s lidmi prostřednictvím rytmu. Rytmus je tím, co pravděpodobně nejvíce pohání můj motor. Překvapilo mě, že s Edmarem a Antoniem mohu hrát i bluegrass. Jejich rytmus je tak přesvědčivý, že nad ním mohu znít naprosto přirozeně."
O americkém banjistovi Bélovi Fleckovi (*10. července 1958, New York), majiteli osmnácti (!) cen Grammy, leccos prozradí už všechna křestní jména, která dostal: Béla Anton Leoš Fleck, to podle Bartóka, Weberna a Janáčka. Vedle klasiky, obdivované rodiči, se ovšem jako malý kluk zamiloval do zvuku banja, když uslyšel hru Earla Scruggse v hudbě k seriálu "The Beverly Hillbillies". Ačkoliv na konzervatoři studoval hru na lesní roh a práci v pěveckém sboru, ve volných chvílích se věnoval zamilovanému nástroji a chodil hrát s bluegrassovými kapelami. Pověst o Fleckově virtuozitě se brzy roznesla i díky albovému debutu pojmenovanému symbolicky "Crossing The Tracks" (1979), kde hudebník s lehkostí překračoval hranice bluegrassu, folku a jazzu. Zázračný banjista chytil v roce 1981 lano do zavedené progresivně bluegrassové kapely New Grass Revival, ve které zářil devět let. Zbytek je známá historie.
Kolumbijský harfeník
Edmar Castañeda (*31. března 1978, Bogotá) je našemu publiku dobře znám díky koncertům s harmonikářem Grégoirem Magretem nebo Martou Töpferovou. Má toho za sebou ovšem mnohem více, včetně vlastních projektů i spolupráce s hvězdami jako
John Scofield, Paquito D’Rivera, zpěvačka
Lila Downs,
John Patitucci,
Wynton Marsalis,
Paco de Lucía,
Hiromi,
Marcus Miller,
Sting atd.
Antonio Sánchez (*1. listopadu 1971, Ciudad de México), absolvent Národní mexické konzervatoře a poté Bostonské Berklee College Of Music, patří k nejrespektovanějším bubeníkům jazzového světa. K věhlasu mu pomohlo členství v
Pat Metheny Group i dalších Methenyho projektech. A navíc desítka kapelnických alb i spolupráce s mistry jako
Chick Corea,
Chris Potter,
Michael Brecker,
Gary Burton či
Avishai Cohen. Sošek Grammy vlastní už pět.
Hvězdné trio Béla Fleck, Edmar Castañeda a Antonio Sánchez vystoupí v rámci koncertní série Jazz Meets World.