James Cole a Idea na společné desce "Done" ukazují, že i rap může dospět

26.05.2025 00:00 - Jaroslav Hrách | foto: tynikdy.cz

Rap by James Cole, beats by Idea. Málokoho by před lety napadlo, že se spojí dvě výrazné osobnosti české rapové scény, jejichž světy jsou si na míle vzdálené. O to víc překvapí, že tito dva společně vytvořili album, které může posunout tuzemský rap zase o kus dál.
9/10

James Cole & Idea - Done

Skladby: Zlatý klas, Daniel feat. DJ AKA, Halloween, Don skit, Černý léto, Za oponou, Phat skit, Ok boomer, James Cole skit, Pomalu feat. Hellwana, Sám, Stanley Kuffenheim skit, Rány, Když je nad náma měsíc, Sunshine
Vydáno: 25.4.2025
Celkový čas: 42:01
Vydavatel: Ty Nikdy
James Cole za svou kariéru vystřídal řadu person. Od drzého floutka Phata, který provokoval jak sólově, tak po boku Hacka aka Huga Toxxxe v rámci skupiny Supercrooo, přes seladona Dona a svůdníka Kapitána Lásku až po metalového antihrdinu z nepochopené a tvrdě kritizované desky "Orfeus". Nakonec zakotvil u Stanleyho Kuffenheima, hrdiny z paralelního vesmíru, který přicestoval do našeho světa, aby zde pomocí tvrdého rapu zachránil žánr před nevyhnutelným rozpadem způsobeným prorůstající komercializací. V tu chvíli se mohlo zdát, že se jeho vývoj uzavřel a přinesl s sebou stagnaci.

Před třemi lety však zaexperimentoval s nahrávkou "ALIEN", odvážným pokusem o návrat v roli mimozemšťana milujícího rap. Ambiciózní koncept se však rozplynul hned po intru a zbyla po něm jen jakási směs jemných beatů a rutinního projevu starého Colea.

Nakonec se opět vrátil k tvrdosti, minimalismu a syrovosti s albem "DOWN4LIFE". A právě tam se zjevil nenápadný klenot, který předznamenal novou cestu - singl "Brody", na kterém se poprvé představil Idea, zakladatel labelu Ty Nikdy. Nečekané spojení dvou odlišných osobností přineslo svěží vítr. Dlouhá a trnitá cesta skrz všechny Jamesovy postavy vedla až k novince "Done", jejíž premisou je završení několika životních etap a vyrovnání se s vlastními démony.

Výrazná osobitost Jamese Colea přirozeně svádí k tomu vnímat "Done" čistě jako sólovku. Ostatně už sám název odkazuje na jeho civilní jméno a také metaforu dospělé hudební nahrávky. Zásadní roli však sehrál Idea, který se coby výkonný i hudební producent postaral o pevný koncept i zvukové ukotvení, zkrátka vytvořil prostor, ve kterém mohl James Cole s maximální soustředěností rozvíjet svá témata. Samozřejmě s patřičným apelem na konzistentní tvůrčí rámec. Impulsem ke spolupráci byla zdánlivě prostá, avšak podstatná otázka, kterou položil Idea Jamesovi: "Překvapil jsi sám sebe na své poslední desce?"

Dlouhé roky byl James Cole úzce spjatý s producentem Ristem, jehož rukopis se nesl v duchu psychedelických, toxicky znějících a často až dusivě minimalistických beatů. Jejich opakovaná spolupráce definovala několik předchozích projektů a postupně se začala jevit jako omezující. Byla zkrátka zvukově vyčpělá, zacyklená v jednotné náladě a neměnných schématech. Idea naproti tomu přišel s moderním a velmi svérázným oldschoolem, který Coleovi pomohl najít nejpřesvědčivější rapovou formu za poslední roky.

Idea se navíc jako producent dlouhodobě profiluje výrazně autorsky, či řekněme kurátorsky, a nebojí se vystoupit z komfortní zóny. Projekty jako "Puls", "O beatech a lidech" nebo "Tempo" nejsou určené pro masy, ale ukazují jeho cit pro koncept, důslednost a odvahu experimentovat. Všechny aspekty má pevně v rukou. Platí to i pro album "Done", které kromě zvuku drží pohromadě i vizuálně.

Velkou inspiraci pro Jamese Colea představoval také brněnský rapper MC Gey se svým oceňovaným počinem "O tatínkovi, který usnul", která získal Anděla v roce 2023. Tento vyzrálý a dospělý projekt dokázal oslovit i posluchače, kteří českým rapem běžně opovrhují. Gey v něm autenticky zprostředkoval svou zkušenost rappera a otce, vyhnul se siláckým pózám a zároveň si zachoval svůj osobitý humor.

Pointa nahrávky "Done" přitom netkví v tom, že by šlo o dospělé album, ale spíš v tom, že svým sdělením oslovuje dospělé publikum, které na rapu vyrostlo a pro které jsou relevantní úplně jiné věci. Rap zůstává žánrem mladých, nicméně jak fanoušci, tak i rappeři stárnou a je důležité mít zdravou sebereflexi. Rapovat ve čtyřiceti o street creditu, hromadění majetku a patologickém egotripu působí spíš křečovitě, ne-li trapně. Ostatně i po třicítce už často převládá pohodlí nad skutečnou snahou něco posouvat. Dokonce i Ektor pochopil, že dospět není slabost, ale nutnost.

James Cole se nyní stylizuje do pozice skutečného Daniela, člověka bez masek ("už dávno skončil Halloween / sundal jsem kostým"). Syrovostí projevu a upřímností nechává nahlédnout do svého pravého já. Zároveň se ale nabízí otázka, zda tím nevzniká další vrstva inscenace, meta-persona tematizující rozpad všech předchozích stylizací.

Možná tu Cole svou uměleckou identitu neodkládá, ale pouze ji přetváří v nové simulakrum autenticity - iluzi upřímnosti, která sama o sobě zůstává konstrukcí. To ale vůbec ničemu nevadí, protože právě tahle ambivalence a práce s identitou patří k nejzajímavějším prvkům desky. Nejsme přitom ochuzeni o starého Jamese, který k nám mluví svými alter egy skrz krátké skity napříč deskou. Ty sice mohou působit mírně rušivě, ale v kontextu celkového konceptu tu mají své opodstatnění. Navíc jsou svou lyrickou syrovostí velmi zábavné.

"Kámo, já už nechci řešit fame / dvě děti na krku visej mi jak chain," ozývá se v osobní zpovědi "Daniel", kde rapper otevírá téma vnitřní bolesti: "Už chápu, proč jsem strávil celej život nachcanej / abych nemusel čelit tomu, jak jsem nasranej / abych necejtil tu bolest, co v sobě mám." Téma závislostí a sebedestrukce rozvíjí i v následující skladbě "Halloween": "Většinu života jsem jenom sípal / namrdal se pivem a brkama a pak chcípal." Na celém albu tak rezonuje reflexe dávných traumat, lítost, křehkost duševního zdraví i bolestivá upřímnost vůči sobě samému.

V tomto duchu se James Cole nebojí sáhnout ani do minulosti. V mrazivém tracku "Rány", kde popisuje zkušenost s mladistvou šikanou, naráží na slabší místo jinak mimořádně silného tématu. Tam, kde by posluchač čekal hlubší sebereflexi nebo pokus o smíření s vlastní vinou, zůstane jen u letmého gesta: "a teď dostávám rány / za to, jak jsem rozdával rány." Výsledek tak spíš než jako zpověď působí alibisticky. I přes tyto drobné nedostatky si album uchovává svou hloubku a sílu.

Nejzábavnější moment přichází s trackem "OK Boomer", kde si poprvé a naposledy zarapoval i sám Idea. Mezi oběma interprety funguje skvělá chemie, až zamrzí, že společně nerapují ve více skladbách. Výbušná oslava boomerství nepostrádá nadhled ani drive a netradiční jazzový beat je vysoce návykový. Nechybí ani důležitá slova: "Brečet je ok, slzy jsou sexy / tak buďte ok, bratři a sestry."

James Cole a Idea společně vytvořili odvážný projekt, který příjemně narušuje sterilitu současné scény. "Done" se tak stává bezpochyby jednou z nejvýraznějších a velmi zásadních rapových nahrávek tohoto roku - a dost možná nejen jeho. Těžko si představit, že by nevyvolala zájem publika i mimo rapovou komunitu. Ve výročních žebříčcích a nominacích na hudební ceny si pravděpodobně zajistí výrazné místo.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY