Po zdařilých experimentech s rozšířenou sestavou se izraelský pianista vrací do Prahy ve formátu klavírního tria, který je mu nejvlastnější. Osobitý pohled na současný jazz, kotvící v americké tradici, ovšem obohacený bezednou pokladnicí melodií a rytmů Levanty, nabídne 24. listopadu 2024 v intimním prostředí Atria na Žižkově.
"Poslouchat Shaie Maestra je jako procitnout do nového světa," napsal o pianistovi uznávaný server All About Jazz. Díky tomu, že Maestro přijíždí do českých zemí pravidelně, máme možnost sledovat jeho dobrodružný vývoj od role mladičkého sidemana basisty Avishaie Cohena, do jehož sestav nastoupil jako devatenáctiletý, po naprostou svrchovanost brilantního sólisty a kapelníka.
Originálně zněl ovšem už od prvního setkání. Možná je to dáno jeho přístupem k hudbě, ve kterém se mísí tradicionalismus s přirozeným hledáním a hluboce osobním vyjádřením. Nejlépe si onen přístup definoval sám:
"Gigantická historie jazzu je velkou inspirací, ale také ohromnou výzvou. Každý z nás má svůj individuální dar. Je jím svobodná volba. Odbočit v klíčovém okamžiku do dur nebo do moll, zahrát pianissimo nebo fortissimo. Vždy se snažím ctít a přijmout historii, ale zároveň se nepokoušet být někým jiným, než jsem. Nechat hudbu hovořit opravdu za sebe."
Úctu ke tradici dalo malému Shaiovi (*5. února 1987) jak studium klasického klavíru od pěti let, tak první setkání s jazzem v osmi letech, zprostředkované Oscarem Petersonem a jeho nahrávkou Gershwinových kompozic. To novátorské a osobité mu přinesl život sám, kdy se Maestro setkával s různými kulturami napříč světem a vstřebával cokoliv, co mu pomohlo k sebevyjádření, včetně muziky indického subkontinentu. Hudbu studoval nejen v USA na prestižní bostonské Berklee College Of Music a na Jeruzalémské hudební akademii, ale hlavně v praxi.
Dveře do světa a k častému koncertování Shaiovi jistě pomohl otevřít slavný basista
Avishai Cohen, se kterým pianista hrál v letech 2006 až 2011. Ovšem není to tak, že by mladého nezkušeného hudebníka, jak se říká,
udělal. Spíš rozpoznal a dobře využil jeho talent a již hotové schopnosti. Maestro patřil k Cohenovým nejinvenčnějším hráčům v důležitém období alb "Gently Disturbed" (2008), "Aurora" (2009) či "Sven Seas" (2011) a bezesporu významně pomohl kapelníkovu hudbu dotvářet svým vlastním soundem.
Na vlastní nohy se
Shai Maestro začal stavět už v roce 2010, kdy založil trio, což logicky vyústilo v odchod od Cohena. Zatím má na kontě šest profilových alb, včetně výtečného triového titulu "The Dream Thief" (2018) a kvartetního "Human" (2021) pro legendární label ECM. A než dorazí do Prahy, možná se dočkáme i repertoárových novinek.
Neznamená to ovšem, že by Maestro rezignoval na spolupráce se slavnými kolegy. Slyšet ho můžeme i na albech osobností jako "Oded Tzur (Like A Great River)" 2015 a "Translator’s Note" 2017, "Theo Blackman" (Elegy, 2017), "Ari Hoenig" (NY Standard, 2018) či "Ben Wendel" (High Heart, 2020). Maestrovo klavírní trio doplní z Velké Británie pocházející kontrabasista Orlando le Fleming, (též
Branford Marsalis,
Kurt Rosenwinkel,
Antonio Sanchez, Jeff Tain Watts, Mark Turner) a bubeník Ofri Nehemya (Avishai Cohen, Omer Avital,
Omri Mor).