Konference, veletrh a celá řada klubových koncertů. Na to vše letos láká Prague Music Week, který od 31. října do 2. listopadu ovládne pražské Výstaviště. Se zakladatelem a ředitelem projektu Markem Vohralíkem jsme v rozhovoru mimo jiného probrali, proč je užitečné na hudební akce tohoto typu chodit.
S jakou vizí jste nastupoval na pozici ředitele Prague Music Week?
Myšlenku na takový projekt jsem nosil v hlavě už delší dobu. Pravidelně jsem navštěvoval jeho předchůdce, konferenci Nouvelle Prague, ale přišlo mi, že tento koncept má významně větší potenciál.
Prague Music Week chce být významnou pražskou hudební událostí, výkladní skříní. Pro všechny, kdo se muzice věnují profesně, by měla představovat zdroj inspirace. Funguje jako platforma pro setkávání a pro rozvoj hudebního průmyslu u nás.
Hudební konference bez muziky je samozřejmě nesmysl. Ve spolupráci s promotéry a pražskými kluby proto po celý týden nabídneme také koncertní program. Ten bude sestavený tak, aby návštěvník trochu vykoukl ze škatulky svého oblíbeného žánru a objevoval. A to opravdu od klasiky přes rock’n’roll až po taneční scénu.
Podařilo se už alespoň něco z této vize naplnit?
To se uvidí, až letošní Prague Music Week proběhne. Mám ale radost, kolik kroků se nám z naší dlouhodobé představy podařilo zahájit už letos. Všechny programové části budou rozhodně stát za to!
Proč jste se rozhodli zrušit showcaseovou část festivalu a nahradit ji v zásadě klubovou nocí, tedy formátem, který připomene brněnský Batch či Žižkovskou noc?
Odpověď je jednoduchá - Praha díky skvělé síti klubů a promotérů sama o sobě přináší velmi bohatou nabídku. Proč tedy vytvářet další scénu, která bude zbytečně na těch pár dnů od klubů a koncertů nezávislých pořadatelů odvádět pozornost?
Proto jsme přišli s konceptem Prague Music Week Pass. Jde o jednu z věcí, které mi letos dělají největší radost. Velká část pražských klubů a promotérů v nás vložila důvěru a rozhodla se stát součástí projektu, který tady ještě nebyl. Prague Music Week můžete vnímat jako permanentku, která vás dostane během týdne a kousek na skoro čtyřicet koncertů po celé Praze. Na každý uvolní organizátor alespoň deset procent kapacity vystoupení pro držitele Prague Music Week Passu. Utržené vstupné za permanentky se následně dělí mezi pořadatele jednotlivých koncertů podle toho, kolikrát bude taková vstupenka na jejich akcích uplatněna.
A showcasová část se na Prague Music Week v budoucnu vrátí, ale jako součást programu v klubech v rámci permanentky. Díky tomu nebudeme klubům brát návštěvníky a věřím, že zapojení v systému Passu přinese také showcasovým koncertům větší návštěvnost.
Kde vidíte Prague Music Week za pět let?
Za pět let bude jednou z nejdůležitějších hudebních událostí u nás. Konference a veletrh se roztáhnou na celý týden a nabídnou tematicky zaměřené denní bloky. Naplníme už nastíněnou žánrovou rozmanitost, a to nejen v rámci koncertů, ale i během konference, veletrhu a networkingu. Chceme propojit světy všech hudebních žánrů. No a živá vystoupení? Za pět let budete s Prague Music Week Passem moci za jeden večer slyšet klasiku, potom přejít do klubu na rock’n’roll a večer skončit třeba elektronikou.
Opravte mě, pokud se mýlím, ale z jakéhosi účastnického pohledu se teprve v Česku učíme na hudební konference chodit. V čem vidíte jejich největší přínos?
Je určitě pravda, že se konference pořád trochu učíme. Přitom v zahraničí existují obrovské akce podobného konceptu, které navštěvují tisíce, někdy dokonce desetitisíce lidí. Zrovna ve dnech, kdy tento rozhovor pořizujeme, se v Amsterdamu koná obrovská konference/showcase elektronické hudby - ADE.
Největší přínos, který věřím, že letošní Prague Music Week nabídne, vidím v tom, že se člověku otevřou nové perspektivy na věci, které v rámci svého povolání dělá každý den - a často i automaticky. Konference dávají nahlédnout na to, jak určité problémy řeší ostatní, ať už u nás nebo v zahraničí. Znamenají prostor pro získávání nových kontaktů a pro setkávání vůbec.
Když jsem před lety chodil jako návštěvník na Nouvelle Prague, odcházel jsem po dvou dnech s pocitem, že jsem se profesně posunul. A věřím, že takový pocit budou mít po jeho skončení i letošní návštěvníci Prague Music Weeku.
Jak případně překonat tuto výše zmíněnou bariéru u české veřejnosti?
Myslím, že to člověk musí zažít. Překonat bariéru jde tím, že se budeme snažit připravit co nejlepší program, který návštěvníkům dá to, co od návštěvy konference čekají. A když se to povede, vrátí se a vezmou s sebou svoje okolí. A podle toho, jak roste zájem o událost, se nám to v loňském roce zjevně povedlo!
Marek Vohralík
Zakladatel a ředitel Prague Music Weeku řídil posledních šest let jednu z největších pořadatelských agentur u nás - Beatworx. Ta stojí za festivaly Let It Roll či Frontline nebo Imagination. Jako spoluzakladatel stál u vzniku festivalové asociace FESTAS, kterou v jejich začátcích vedl a etabloval jako důležitou profesní organizaci hájící zájmy hudebních festivalů nejen ve vztahu k veřejné správě. Za více než patnáct let svého působení v oboru se věnoval také fundraisingu nebo inovativním projektům, jako bylo zavádění bezhotovostních platebních metod v rámci festivalů a koncertů. Hudební akce ho oslovily a dodnes pro něj naplňují hlavně atmosférou svobody, kterou dokážou vytvořit. K jeho nejoblíbenějším kapelám patří Rolling Stones a BoySetsFire.
Čím je podle vás Prague Music Week speciální a proč by mělo jít právě o tu jedinou domácí konferenci, na kterou bych měl vyrazit?
Protože máme letos opravdu nabitý ročník. Přijedou velké osobnosti světového hudebního průmyslu, které mají co říct k jeho aktuálnímu stavu a trendům. Protože nabízíme komplexní program, ve kterém si své najdou všechny hudební profese, ale i laici, kteří se jen zajímají o fungování světa hudby, a nebo prostě lidé, kteří se pohybují na kulturní scéně, protože ve výsledku řešíme hodně podobná témata a problémy. A také protože jde o skvělou příležitost k setkání s kolegy a přáteli a k navázání nových kontaktů.
Na účast kterého z letošních panelistů jste nejvíce hrdý?
Říct jenom jednoho je těžké. Mám velkou radost, že přijede James Minor, viceprezident pro hudbu SXSW, jedné z největších hudebních událostí na světě, která mě hodně inspirovala při vymýšlení vize Prague Music Weeku. Dorazí také Siyabend Suvari, který do střední a východní Evropy přivezl ta vůbec největší světová jména včetně
Red Hot Chili Peppers,
Erica Claptona,
Imagine Dragons nebo
Duy Lipy. Dále Nick Hobbs, promotér koncertů takových hvězd jako
Arctic Monkeys nebo
Ed Sheeran. A nesmím zapomenout taky na prestižní Spotify Masterclass, která u nás proběhne vůbec poprvé. Těch vrcholů nás letos čeká opravdu hodně.
Budete mít v době konání konference čas na některý z panelů nebo koncertů vyrazit?
Určitě, snažím se už teď trochu naspat dopředu, abych toho zvládl co nejvíc!
Jako součást Prague Music Week se uskuteční i veletrh, kde se představí firmy a produkty, které posouvají hudební svět. Co si pod tím můžu představit?
Ústředním smyslem veletrhu je umožnit firmám fyzicky představit své inovace hudebním profesionálům. Poukázat na firmy a produkty, které často na hudebních akcích stojí v pozadí, ale bez kterých by se koncerty nebo festivaly nemohly uskutečnit. Myslím, že spoustě inovací brání v širším uplatnění jakási počáteční ostražitost, kterou právě osobní kontakt a předvedení můžou pomoci překonat.
Poprvé udělujete své Prague Music Week Awards. Proč jste se pro vyhlášení cen rozhodli?
Z trochu podobného důvodu, z jakého děláme veletrh. Jednotlivé kategorie jsme vybrali tak, aby ocenily ty, kteří se obvykle neobjevují ve světle reflektorů a za svou práci ocenění nedostávají, ale bez nichž bychom se v hudební branži neobešli. V kategorii Inovace roku je to taky trochu motivační prvek - chceme povzbudit firmy, které v hudebním průmyslu působí, aby se nebály inovovat a posouvat svoje služby dál. A taky jsem přesvědčen, že k akci jako Prague Music Week prostě oborové ceny patří.
Téma letošního ročníku shrnujete mottem "All You Need Is Music... and Money". Jedná se skutečně o spojité nádoby, respektive klíč k úspěchu? To motto spojující hudbu a peníze působí přece jen lehce cynicky.
Když jsme se poprvé před rokem začali bavit o programu a vizi letošního ročníku, vrátili jsme se k hlavnímu poslání, proč jsme se vůbec do projektu Prague Music Week pustili. Tedy k tomu, že chceme přispět k rozvoji hudební scény u nás. A to bez peněz nejde. Chvilku jsme také interně chodili kolem pomyslné horké kaše, ale nakonec jsme si řekli - proč ne? Pojďme se zcela otevřeně bavit o tom, jak do hudebního světa dostat víc peněz, aby se mohl rozvíjet.