Festival elektronické hudby Let It Roll na letišti v Milovicích letos provázelo aprílové počasí, fanoušci drum'n'bassu si však opět odvezli nezapomenutelné zážitky. Šlo přitom o poslední ročník v této lokaci - příště už se žánroví nadšenci sjedou na jiné, zatím neoznámené místo.
Návštěvníky čekalo letos hodně překvapení. Areál se změnil takřka k nepoznání - aspoň tedy co se týče rozložení stageí. Celý prostor se zmenšil, a tím pádem toho hudební nadšenci nemuseli tolik nachodit a neustále přebíhat. Tam, kde zrovna nehrála hudba, si mohli přítomní odpočinout díky chill zónám nebo se zabavit doprovodnými aktivitami, jako jsou skimboarding, stolní fotbálek, u-rampa nebo menší verze Matějské.
© se svolením festivalu Let It Roll Barů zde bylo letos poměrně mnoho a nechyběly ani mezi jednotlivými tanečními plochami. Mezi kempovacími tábory přibyly BMX rampa, basketbalové hřiště a prostor pro zvedání těžkých vah. Taneční dovednosti spolu poměřili účastníci festivalu v D'n'bstepovém turnaji v pátek i v sobotu na Circle stagei a v sobotu ovládl Storm stage pořádný D'n'b Workout.
Z jednotlivých scén z minulého roku zůstala pouze ta s názvem Terra, která se z původního širšího formátu vytáhla směrem nahoru. Storm stage dostala letos nový upgrade v podobě otevřeného stanu, ve kterém první návštěvníci tančili už od středy. Nový design i místo před branou do hudebního areálu dost pomohly návštěvnosti. Reactor stage byla představena už na zimní edici, ale na letišti v Milovicích působila přes den velice skromně, naštěstí to v noci díky světelným efektům vypadalo mnohem lépe.
© se svolením festivalu Let It Roll Revoluční Circle stage pod střechou se po celou dobu festivalu nezastavila. Třistašedesátistupňový reproduktorový set-up doplnila otočná stage, která nevynechala ani jeden kousek ve stanu bez čelního kontaktu s interprety: symbióza mezi pódiem a tanečním parketem tady prostě fungovala. A pak samozřejmě nemůžeme opomenout hlavní pódium The Core. Jádro, které vypadalo trochu jako chobotnice nebo kořeny stromů, se rozsvítilo poprvé v pátek. Čekání se ale vyplatilo, protože šlo opravdu o pastvu pro oči - nádherné tematické projekce spojené s interprety, lasery a plameny.
Koncept Label nights představuje tradičně seskupení umělců z jedné stáje na jednom pódiu. Ve čtvrtek si diváky podmanili Terra UKF NIGHT 15 v čele se jmény jako
Koven,
Sub Focus,
Dimension a
Andy C. Na Reactor stage hostovalo uskupení Critical Sound s deepovější atmosférou a umělci jako QZB, Enei, Kasra nebo Halogenix.
© se svolením festivalu Let It Roll V pátek převzalo kontrolu nad Circle stageí Shogun Audio s interprety jako Monrroe & Duskee, GLXY & Workforce, Technimatic nebo Goddard. V sobotu si nadvládu nad Terra scénou vyzkoušely tvrdší sestavy Blackout vs Eatbrain. Nechyběla známá jména typu Neonlight, Burr oak,
Ed Rush,
Black Sun Empire, Teddy Killerz či
Audio. Circle v sobotu vzala pod křídla formace DNB Allstars se svými hvězdami, k nimž patří Simula, Basstripper, Alcemist a Turno.
Hlavní stage však byla díky své monstróznosti největším trhákem. Letos představila mnoho nových, ale i starých jmen. Otevření a klidný rozjezd The Core zvládl v pátek Alix Perez na jedničku, i když se bohužel hrálo velice potichu. Dále pokračovala trojice zástupců labelu Modus - Camo, Krooked a Mefjus. Nostalgickou náladu podpořil
Netsky se svými starými hity v novém kabátu a zbytek večera dohráli
Sigma,
Delta Heavy a
Dirtyphonics.
© se svolením festivalu Let It Roll V sobotu se od začátku programu na hlavním jevišti jelo na velmi energické vlně. Andromedik, S.P.Y a
Metrik vsadili na vymačkání poslední energie a zpívání s diváky. Hybrid Minds tradičně zatlačili na veškeré city fanoušků se svými zpívánky a euforickými melodiemi. Zdejší historickou premiéru mohli diváci zažít od tria
Rudimental, které zvládlo svoje
poprvé s velkou podporou publika. Hodinkář A.M.C se svým MC rozpohybovali publikum na maximum svých možností a o závěr se poté postaralo duo Mandidextrous & Ivy.
Jakmile v pátek dopadly poslední sluneční paprsky a noc ovládla nebe, všechny scény utichly. Nastal čas na opening show. Její příběh v kostce vypadal asi takto: Záporáci se zmocnili robota jménem Renegade, chtěli využít jeho energii k pohánění zlých strojů na dobytí vesmíru. Zbytek dobráků se ho pokusil zachránit, ale marně. Renegade zemřel, ovšem naděje umírá poslední.
© se svolením festivalu Let It Roll Show provázela hudba speciálně vytvořená pro tento otevírací ceremoniál. S plameny a pyrotechnikou se nešetřilo, bylo jich více než kdy jindy. Představení si tedy hrálo se všemi pocity návštěvníků a metaforicky ukázalo vše, co se právě teď s festivalem děje. Bylo to loučení s původním areálem. Něco muselo umřít, aby se mohlo zrodit něco nového. Let It Roll se totiž netají tím, že hledá nový domov - právě příští rok by měla přijít změna. Kam se ale akce přesune, se teprve dozvíme.
Došlo také na sestavu top deseti show, kterou jsme na festivalu viděli už i v minulosti. Tentokrát se ale tato desítka přemístila na hlavní stage. Diváci před událostí hlasovali pro své oblíbené hity a Let It Roll na základě jejich preferencí vytvořil žebříček těch nejpopulárnějších. Přehlídku doprovázely speciální projekce ke každému tracku, včetně světel a plamenů. Vítězem se letos stal hit "Baddadan" od uskupení
Chase & Status a Bou. Na závěr jsme si vyslechli pár vět od hlasu akce - MC Coppyho. Na úplném konci zaznělo heslo
"One for all, all for one" a nebe zahltila palba všeho, co z arzenálu ohňostrojů ještě zbylo.
© se svolením festivalu Let It Roll Let It Roll 2024 byl spíše mostem. Tento ročník by se dal brát jako příprava na stěhování do nové lokace a celkovou změnu areálu. Festival určitě zůstane v Česku, ale přesné místo konání pro příští rok zatím neznáme. Počasí se sice neustále měnilo, ale na síle hudebních zážitků to nijak neubralo. Také pobyt ve stanech můžeme nazvat jako příjemný. Spousta lidí si letos pochvalovala komfort v kempu: čisté toalety, více míst se stínem a bary.
Hudební areál na tom byl bohužel hůře, toalet jsme zde našli málo a tvořily se nekonečné fronty, pitné vody sice pořadatelé zajistili dostatek, ale její zdroj umístili daleko - jen ke vchodu do areálu. Kratší vzdálenost mezi stagemi si vybrala svou daň v podobě zvuku. The Core, Terra a Storm stage si v tomto ohledu vedly dobře (pochvalme zvukaře), zato dění na scénách Reactor a Circle často narušovalo hlavní dějiště, produkce se zde proto často tloukla. Občas to bylo až nesnesitelné. U všeho se dá přimhouřit oko, ale u festivalu s týmem profesionálů, který velí drum'n'bassové scéně již řadu let, se tyto chyby nedají ignorovat.
V každém případě však za sebou máme festival nabitý energií, vynikajícími vystoupeními umělců, krásnou symbiózou fanoušků a společnou láskou k elektronické hudbě. Jeho další kapitola nás čeká v roce 2025: v zimní edici s podtitulem Tree Of Life a v létě se budeme těšit na New Home i s novou lokací.