Návrat legendárních Pink Floyd do studia nebo na pódia už asi navždy zůstane zbožným snem fanoušků. Můžeme se proto jen dál prohrabávat muzikou a do toho nahlédnout do těch stohů papíru, které byly o téhle britské formaci popsány. Kniha "Pink Floyd - Všechny písně" aspiruje na jednu z nejdůkladnějších.
Dva hlavní tvůrčí mozky
Pink Floyd, tedy
David Gilmour a
Roger Waters, jsou dlouhodobě na nože - a na zakopání válečné sekery to nevypadá. Bubeník
Nick Mason se věnuje svému projektu
Nick Mason's Saucerful of Secrets, který koncertně oprašuje ranou psychedelickou éru skupiny. A o klávesistu Ricka Wrighta připravila svět rakovina plic v roce 2008.
Hudba téhle čtveřice - tady je samozřejmě nutné připomenout i díl práce, který odvedl otec zakladatel
Syd Barrett - nicméně dodnes fascinuje. Alba jako "Dark Side of the Moon" nebo "The Wall" patří do zlatého fondu rockové muziky, skladby typu "Wish You Were Here", "High Hopes" nebo "Another Brick In The Wall, Part 2" asi někdy slyšel každý, kdo se jen na čas přiblížil k rádiu nebo televizi.
Knih o Pink Floyd taky vzniklo nemálo (pozornost si zaslouží zejména s nadhledem napsaná autobiografie Nicka Masona "Inside Out"), objemná publikace z pera autorského tandemu Jean-Michel Guesdon a Philippe Margotin "Pink Floyd - Všechny písně", kterou můžete pořídit i
v našem shopu, však bude rozhodně patřit k těm (téměř) všezahrnujícím.
Tím nejpodstatnějším tu není vyprávění historie formace, jakkoliv to bez peripetií s ní spojených nejde. Především dílo fundovaně a do překvapující hloubky zkoumá všechny skladby
Floydů: od prvních singlů a debutu "A Piper At Gates of Dawn" až k poslední desce "Endless River", přičemž nechybí ani v diskografii poněkud bokem stojící filmové soundtracky. Důkladnost, s jakou autoři k materiálu přistoupili, až zaráží.
Každá z písní se dočkala zkoumání jak formálního, tak z produkční stránky, autoři čas od času předloží i svou vlastní interpretaci materiálu. Neopomíjejí ani inspirace a kontext, v jakém daný song vznikal. Guesdon a Margotin navíc vše vřadili do širšího rámce jednotlivých alb a noří se do tajů použitých nástrojů a efektů - jakkoliv tady dost často spekulují.
Informační nasycenost jde ruku v ruce se čtivostí. Ač jde o výrazně
fanouškovskou záležitost, v žádném případě nemáme co do činění se suchou,
nerdovskou analýzou
života a díla. Naopak vybízí k opakovanému a hlubšímu poslechu. A můžeme-li právě tento impuls označit za jeden z nejdůležitějších účelů hudební literatury, byl v tomto případě splněn.
Svůj díl na tom má i výpravná podoba, v jaké téměř šestisetstránkovou bichli velkého formátu nakladatelství vydalo. Nic tu nezůstalo ponecháno náhodě, kniha vedle texu zaujme i přehlednou grafikou a hromadou fotek. Možná trochu schází reprodukce obalů desek, jakkoliv se tu o peripetiích jejich vzniku často dost podrobně mluví. Potěší i bezproblémový překlad, mnohdy častý neduh na poli domácí hudební literatury.
Poněkud rozptylující je občas až příliš
fanouškovsky zaujatý pohled, který v zásadě věcný text sytí poněkud nadnesenými superlativy a zvoláními zakončenými vykřičníky. Místy lze také vytušit, že tvůrcům při popisu hudby trochu docházela slova a některé obrazy, které před čtenáře kladou, jsou, inu, poněkud
zvláštní.
Pro příznivce
Pink Floyd je tato kniha požehnáním. Spoustu zmíněných informací bezpochyby vědí i bez ní, se řadou z nich se ale možná setkají poprvé, případně se mohou pustit do polemik s interpretacemi autorů. Listování v ní si ale užijí ti, kteří ve tvorbě britské skupiny plavou spíše na hladině. A mimochodem - taky tahle publikace v knihovně zatraceně dobře vypadá.