Náboženství zvané hudební žebříčky

10.09.2003 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Již více než rok vychází každý týden na našem serveru komentář aktuálních výsledků české rádiové a prodejní albové hitparády. Od září zde také pravidelně zveřejňujeme komentáře týkající se hitparád britských a amerických. Proto jsme se v dnešním článku hlouběji podívali na historii i současnost právě hitparád v USA a Velké Británii.
Billboard
© facebook interpreta
Ať se na to díváme z jakékoli strany, prodejnost hudebních nosičů je jediným pevným indikátorem popularity interpreta. Proto jsou oficiální prodejní žebříčky týden co týden sledovány zrakem fanoušků i lidí z branže jako nestranný rozhodčí úspěchu nebo neúspěchu. A že se ze sledování statistik hudebních hitparád může stát skoro náboženství? Proč ne! Minimálně je to vzrušující zábava, která navíc výborně odráží, co se zrovna děje na hudební scéně. Od září najdete na musicserver.cz kromě pravidelného komentáře výsledků českých hitparád i komentáře pořadí nejdůležitějších světových žebříčků, kterými bezpochyby jsou ty britské a americké. Podívejte se tedy s námi do historie oficálních prodejních hitparád, které se sestavují v USA a Velké Británii.

Americký Billboard

Billboard logo
© facebook interpreta
Časopis Billboard vznikl už v roce 1894 jako inzertní noviny pro hudební vydavatelství. První hitparádu zveřejnil v roce 1914. Jmenovala se "Populární písně ke slyšení v kabaretech minulý týden" a sestavovali ji redaktoři jen podle svých dojmů. V roce 1922 začali vydávat "The Billboard Song Hits", ale teprve "Music Popularity Chart" - žebříček hudební popularity, zveřejněný 20. července 1940, byl sestavován podle prodejnosti nosičů a ne not, jako tomu bylo předtím. Vlastní hitparádu měly na začátku i jukeboxy. Dnes byste napočítali zhruba čtyřicet žebříčků, které pokrývají nejdůležitější hudební styly (rock, latinskoamerická hudba, R&B a hip hop, country, taneční a to, co nazývají adult contemporary - tedy pop pro dospělé) i posluchačské obce (prodej po internetu, klubový žebříček, křesťanský atd.) Většina žebříčků (pořadí do stovky) je přístupných zadarmo na stránce Billboardu, za další se musí platit. Všechny samozřejmě vycházejí každý týden na papíře v časopisš Billboard.

Nejdůležitějším žebříčkem je The Billboard Hot 100, který nejlépe odráží obecnou popularitu jednotlivých skladeb. Záměrně nepíšu singlů, protože do žebříčku může píseň proniknout i jen na základě hratelnosti v rádiích. Toto vylepšení je v platnosti od roku 1998 a v praxi znamená, že index, podle kterého se Hot 100 sestavuje, tvoří zhruba z 80 procent hratelnost a až zbytek prodejnost singlů. První píseň, která se dostala do čela, aniž by vyšla na singlu, byla "Try Again" zpěvačky Aaliyah. Americký žebříček je na první pohled stabilnější než britský a málokdy se stane, aby novinka zamířila první týden do Top 10. První, komu se podařilo vstoupit do žebříčku na čísle jedna, byl singl Michaela Jacksona "You Are Not Alone". Obvykle nějaký čas trvá, než si skladba proklestí cestu do playlistů stanic a následně vystoupá i v pořadí Billboardu. Nejdůležitější albový žebříček The Billboard 200 je samozřejmě sestavený jen na základě prodejnosti nosičů. Od roku 1990 uděluje Billboard podle svých žebříčků i své vlastní hudební ceny.

Žebříček Billboardu je pastvou pro statistiky a ti se samozřejmě vyžívají v rekordech. Tak například nejdelší dobu na vrcholu vydrželi Mariah Carey a Boyz II Men s písní "One Sweet Day", když v roce 1995 vládli celých 16 týdnů. R&B veteráni The Isley Brothers dokázali proniknout do Top 40 ve všech šesti dekádách - od padesátých až do té naší. The Beatles mají nejvíce hitů číslo jedna (20), následování Elvisem (17) a v roce 1964 obsadili prvních pět míst singlového žebříčku. Výbornou stránkou o rekordech Billboardu je tato. Jediný český umělec, který kdy dokázal proniknout do pořadí Billboardu, je Jan Hammer, jazzový klávesista žijící v Americe, jehož "Miami Vice Theme" z populárního televizního seriálu dokonce vedlo v roce 1985 singlový žebříček. Detailní informace o tom, jak se které desce nebo písni dařilo v žebříčcích, jsou dosažitelné třeba na české Ultimate Music Database nebo v rámci databáze Allmusic.

Britská Top 75

logo Top Of The Pops
© facebook interpreta
Vůbec první anglickou hitparádu otiskl dodnes vycházející časopis New Musical Express v roce 1952. Od března 1960 přetiskuje aktuální žebříček časopis Record Retailer (dnes vychází pod jménem Music Week). Prvního ledna 1962 začala BBC vysílat Top Of The Pops, dnes asi nejznámější hitparádový televizní pořad na světě (dnes je po světě přes osmdesát regionálních klonů TOTP). Kouzlem TOTP je, že skupiny z vrchních příček žebříčku v něm předvádějí své hity před živým publikem. Pořad tradičně končí singlovou jedničkou, a když není k dispozici její interpret, pustí se alespoň klip. Za čtyřicet dva let se tak nestalo jen dvakrát, to když UK Chart vévodily písně, které vedení BBC zakázalo vysílat. V roce 1969 to byla skandální píseň francouzské zpěvačky Jane Birkin "Je'Taime..." a v roce 1984 "Relax" od Frankie Goes To Hollywood. Největší počet písní na vrcholu anglického žebříčku má Elvis Presley. Loňský remixový hit "A Little Less Conversation" se stal jeho osmnáctým singlem na vrcholu, čímž o jeden překonal The Beatles.

Top Of The Pops se vysílá v pátek podvečer a reaguje na pořadí anglického žebříčku zveřejněné předchozí neděli odpoledne v pořadu stanice BBC Radio 1. Je sestavován čistě podle prodeje singlů a pořadí se mění mnohem rychleji než třeba na Billboardu. V těchto dnech bývá obyklé, že singly dosahují nejvyšší pozice hned v první týden prodejnosti, což je navíc podpořeno sníženou cenou nových singlů, případně vydáním dvou nebo tří různých verzí (odlišné remixy nebo b-strany), nebo dokonce omezenou dobou prodejnosti. V tomto ohledu je kuriozitou singl Manic Street Preachers "Masses Against Classes", kterému v lednu 2000 stačil pouhý den prodeje k dosažení čísla jedna. Po 24 hodinách na pultech byl singl stažen a zbylé kopie zničeny.

Před dvěma lety se začalo zveřejňovat pořadí prvních 75 singlů místo sta. Je to důsledek toho, že britský hudební průmysl je už několik let v útlumu, ačkoliv celkový prodej singlů výrazně podpořily populární televizní soutěže typu Pop Idol a Fame Academy, kde soutěží mladí interpreti o možnost natočit a vydat desku. Mnozí pamětníci slavné historie britské hudby mluví o konci UK Chart a navrhují, aby televizní singly byly z hlavní hiparády vyloučeny a dostaly vlastní. Music Week kromě Top 75 zveřejňuje i další žebříčky. Nejznámější (i když dnes už nepříliš důležitý) je asi UK Independent Chart, který udává pořadí desek vydaných u nezávislých vydavatelství. V tomto žebříčku byli v letech 1993-4 ke spatření doposud jediní čeští zástupci v britských hitparádách Ecstasy Of St. Theresa s albem "Free-D (Original Soundtrack)" a EPčky "Fluidtrance Centauri..." a remixovým "Astrala Vista", které se podívaly do Top 20 albového respektive do Top 10 singlového indie žebříčku. Pořadí nejdůležitějších britských hitparád je k vidění třeba na serveru Dotmusic.com. Nemusím snad ani dodávat, že nedělní vyhlášení aktuální Top 75 je sledováno jako nejdůležitější hudební událost týdne a žurnalisté se v pondělních novinách předhánějí v komentářích. Prostě a jednoduše, vkus se mění, ale žebříčky zůstávají.

Pokud vám nestačí jen sledovat výsledky a počítat statistiky, můžete si třeba zahrát tipovací online hru, v níž hádáte pořadí singlů v budoucím žebříčku. Je pravdou, že z naší kotliny ve středu Evropy je šílenství, které vzbuzují hitparády v Anglii nebo Americe, trochu podivnou zábavou. Dlouhá tradice sestavování žebříčků a úplně jiné hudební klima, které nesvazuje malý trh a omezení dramaturgové rozhlasových stanic, je živnou půdou pro popové náboženství zvané hudební žebříčky.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY