Průvodce debutovým albem skupiny Hraczki

12.09.2003 05:00 - Martin Svetlík | foto: facebook interpreta

Během letošního podzimu se na debutových albech dostane ke slovu hned několik českých kapel. Jedna z nich, Hraczki, svou první desku "Ža-ba" na pulty prodejen vyšle 29. září, ale my vám už dnes nabízíme textového průvodce po všech písničkách, které se na nahrávce objeví.
Hraczki - Ža-ba
© facebook interpreta
Jedna z nejočekávanějších nastupujících českých kapel letošní sezóny, Hraczki, vydává 29. září u nadnárodního kolosu EMI svoji albovou prvotinu s názvem "Ža-ba". Jelikož už spolu členové kapely nějaký ten pátek hrají, svůj styl, ve kterém mísí funk s tvrdým kytarovým základem a spoustou dalších vlivů, mají dokonale zvládnutý a deska je tak právoplatně na seznamu nadějí české hudby hodně vysoko. Ačkoli desku na pultech obchodů najdete až za dva týdny, s námi se už dnes alespoň v textové formě můžete projít všemi skladbami na albu. Přejeme příjemnou procházku.

1. Pojednání o hloubce textu (0:54)

Mluvené intro za lehkého doprovodu klavíru nastíní, na jaké úrovni se texty budou pohybovat. Jak o sobě říkají sami Hraczki, jsou to lidé veselí, a tak jsou všechny texty nadsazené, abstraktní až absurdní. Na konci pak dostane příležitost projevit se i DJ Hraczek, který je posouvá od crossoveru mezi funkem a metalem do roviny crosscratche, jak kapela svůj styl nazývá.

2. Kecám (3:30)

Psychotický smích uvozuje výborný kytarový riff, který pro jistotu uslyšíme v průběhu alba s drobnou obměnou ještě jednou. Vůbec celá píseň je spíš kytarovka s typicky zvukomalebným textem bez valného smyslu a vybočuje tak z funkové nálady alba (tedy ne stylem textů, ale hudby). A nutno říct, že kytarista si tady opravdu vyhraje a je znát, že instrumentálně je stejně jako vokalista na výši.

3. E-liška (4:20)

Funky basa začíná spolu se scratchováním pravý funkový odvaz s poměrně tvrdým refrénem, který už nemá s funkem moc společného a se slokou ho spojuje pouze ono scratchování. Opět má hlavně vokál šanci ukázat svoji úroveň, která je podtržená aranžérskou a skladatelskou invencí, jednoduše řečeno, tahle píseň má nápad.

4. Stáltam (2:44)

Promyšlené střídání funku a metalu ve sloce doprovází opět vtipný text, který ač nedává moc smysl, vás přiměje se přinejmenším usmát. Parodie na různé pěvecké styly opět vypovídá o kvalitě vokalistů.

5. Ža-ba (5:45)

Geniální spojení textu s hudbou - zejména kvákání zpěváka i wah-wah efekt na kytaře jsou dokonalou kulisou pro poměrně jednoduchý příběh, kterak osvěžit žábu usychající v lese (a opravdu tak, jak vás to napadlo jako první). Jednoznačně singlová věc a fakt, že k ní byl natočen videoklip, to jen potvrzuje. Opět je nutné vyzdvihnout textaře, který dokáže zparodovat snad všechno, včetně klasiky - K.J. Erben - "Vodník". Aneb Žabažabažab na věčné časy a nikdy jinak...

6. Mou deku mi dej (3:20)

Tady se objevuje onen zmiňovaný riff, nápadně podobný tomu z "Kecám", ale píseň je přece jen méně rocková, má totiž solidní kořeny zapuštěné ve všech možných hudebních stylech. Je to prostě crosscratch.

7. Sebere Vlastička bedle všechny (ano sebere mix) (0:53)

Motiv z "Mou deku mi dej" uvádí intermezzo podobné stylem intru, ale tentokrát je to na konzumního posluchače, řekl bych, trochu odvážný trik.

8. Josef Bek Light (2:55)

Opět použité kvákadlo u kytary naznačuje, že Hraczki mají k žábám opravdu kladný vztah. Jinak je kytara vůbec dominantní nástroj této písně, poměrně explicitní text je ale trošku přitažený za vlasy.

9. Playsiren (4:11)

Tentokrát se hlavní tíha odpovědnosti přehoupává na vokál, který je opravdu dotažený do maxima a spolu s "Kecám" a "Ža-bou" patří "Playsiren" do triády nejlepších písní na albu. Perfektní aranžmá trochu nahlodává opakování některých motivů z předešlých písní.

10. Příprava nástrojů (teoretic-kosacz mix) (0:23)

Další intermezzo je instruktáž k sekačce, samozřejmě jak jinak než ve slovenštině.

11. Kosacz (practic-kosacz mix) (3:28)

Hudba už v této skladbě ničím nepřekvapí, přece jen už je zpočátku nečekaný styl oposlouchaný a máloco už dokáže v této fázi desky šokovat, a tak je třeba se zaměřit na výborný text, opět docela explicitní, který by mohl u prudérnějšího kontrolora vysloužit desce rating 15+.

12. Mama (4:10)

Efekt hodin má na starosti opět DJ, který se tak jednou za čas dostává do popředí i něčím jiným než jen scratchováním. Tentokrát zdvojené vokály parodují ve sloce hip-hopový styl, aby se v refrénu opět přenesly přes tvrdý riff do čistě funkové polohy, snad nejčistší na celém albu.

13. U stolu spolu (0:44)

Třetí přestávka v toku hudby, tentokrát psychologicko-partnersky zaměřená, s industriálním doprovodem smirkového papíru a sbíječky.

14. Amore (4:02)

Španělsko-anglický úvod tvrdé skladbě dodává punc ala Sepultura, ale funky vokál v momentě, kdy přijde na řadu čeština, vám i přes stále říznou kytaru nedá zapomenout, jakou kapelu že to posloucháte. Končí se úryvkem z "Mesiáše".

15. Kawaki (19:16)

Folkovo-ethno-absurdní parodie se skrytou reklamou na motorku Kawa-ki, následovaná osmnácti a půl minutami ticha, je, myslím, decentní uzavření alba.

Pokud jste po přečtení tohoto článku absolutně nepochopili, o čem deska je, můžete se ještě kouknout na oficiální web Hraczek, jestli vám to nebude jasnější. Pokud jste to pochopili a my vás článkem navnadili, stejně nezbývá než čekat, až si to budete moci i na vlastní kůži a hlavně uši ověřit. Stane se tak koncem září, kdy album oficiálně vychází.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY