Dvanáct let trvalo Johnu Grantovi, než se vrátil do Prahy. Tehdy předskakoval kapele Wilco, nyní byl hvězdou večera v MeetFactory on sám. Svůj intimní a emočně nabitý setlist odehrál téměř celý za pianem za doprovodu klávesisty. Předskakoval Václav Havelka, který představil nové písně.
Live: John Grant
místo: MeetFactory, Praha
datum: 28. března 2022
support: Václav Havelka
setlist: TC & Honeybear, Cruise Room, It Doesn't Matter To Him, Where Dreams Go To Die, Grey Tickles, Black Pressure, Touch & Go, Outer Space, Leopard & Lamb, Marz, Glacier, Queen Of Dennmark, Sigourney Weaver, Caramel, Drug, GMF, Global Warming, Fireflies
Původně měla naladit publikum
Katarína Máliková, vystoupení ale musela kvůli nemoci zrušit.
Václav Havelka se však ukázal být dobrou náhradou. Do hudby je velmi zapálený, během pandemie nahrával na YouTube covery a pracoval na vlastních písních, které publiku v MeetFactory také předvedl. Sám se doprovázel na kytaru, někdy vykouzlil zadumanou atmosféru, jindy optimistickou. S diváky se loučil popěvkem
"Love will find you in the end", čímž do této pochmurné doby vyslal trochu naděje. Půlhodinka to tedy byla příjemná.
© David Böhm Ve čtvrt na deset se za své piano usadil
John Grant, naproti němu jeho kolega za klávesy. Hned na úvod zahrál jednu ze svých
nejemotivnějších balad, "TC & Honeybear". Ačkoliv šlo o verzi bez fléten a kytar, na její síle to vůbec neubralo. Naopak, zejména do zpěvu v závěrečné sloce se
kluk z Michiganu opřel tak, až naskakovala husí kůže. Posluchače si kolem prstu omotal hned ze začátku.
Jak koncert pokračoval, začalo být zřejmé, že dalších nástrojů se již nedočkáme. I když třeba "It Doesn't Matter To Him" začíná kytarou, rozhodl se John všechny skladby předvést v pianové podobě, v tomto případě klávesák ke konci pouze dodal bzučivou melodii známou z originálu. Kromě procítěné hry na piano mohl divák už jen koukat na blikající světelné pruhy na podlaze a různobarevné reflektory. Ačkoliv se to neříká snadno, znamenalo to třeba u kousků "Touch & Go" a "Outer Space" poněkud nepříjemnou monotónnost.
Jako by si to ale Američan začal sám uvědomovat, nechal se u klavíru vystřídat klávesákem a silnou baladu "Marz" tvořenou názvy amerických cukrovinek zazpíval vestoje u předního mikrofonu. Také se trochu rozpovídal - do té doby pouze česky děkoval. "Glacier" uvedl tak, že se ho v mládí často vyptávali, jestli jeho sexualita byla volbou, nebo vznikla při narození. Vtipně poznamenat, že do toho nikomu nic není a že ať si každý dělá svoje.
© David Böhm Pohled na setlist prozrazuje, že ačkoliv toto turné jel John k loňské desce "Boy From Michigan", zazněla z ní pouze jedna skladba ("Cruise Room"), totéž platí pro předchozí "Love Is Magic" (zmíněná "Touch & Go"). Vystoupení tak působilo jako Johnovo best of, možná i proto obecenstvo vždy nadšeně zavýskalo, když oznámil názvy starších skladeb. A jak večer postupoval, tleskalo se víc a víc a Grant nakonec dojatě poznamenal, že lepší závěr tour si nemohl přát. Odměnil se dvěma přídavky.
Celkově šlo o velmi silnou show, na kterou diváci rozhodně jen tak nezapomenou. Nezbývá než doufat, že muzikant dodrží svůj slib a brzy do Prahy přijede znovu. Příště by však mohl přidat i více elektroniky - ta jeho tvorbě opravdu hodně sluší.