Pět písní Freddieho Mercuryho, které možná neznáte

05.09.2021 09:00 - Milan Menčík | foto: archiv zpěváka

Freddie Mercury by se 5. září dožil 75 let. Od roku 1991 sice už není mezi námi, jeho písně a tvorba si však nadále žijí svým hodně aktivním životem. Pojďme se tedy podívat na zoubek jeho sólové kariéře, která za tou s Queen sice zaostávala, přesto byla v mnohém pozoruhodná.
V podobných žebříčcích na musicserveru vybíráme hned deset skladeb. Ovšem ruku na srdce - sólová kariéra Freddieho Mercuryho na produkci příliš košatá nebyla: dvě sólová alba "Mr. Bad Guy" a "Barcelona" doplňuje hrst singlů. Některé písně se staly velkými hity ("Living On My Own", "Love Kills", "Barcelona"), my se však v tomto článku chceme věnovat specialitkám, které budou známy spíše fajnšmekrům tvorby kníratého pána se specifickým mikrofonem v ruce.

I Can Hear Music

Úplně první singl nazpíval Farrokh Bulsara ještě pod uměleckým jménem Larry Lurex v létě roku 1972. Na kytaru mu sekundoval Brian May a na bicí Roger Taylor, (debutový singl Queen "Keep Yourself Alive" vyšel 29. července 1973. Inspiraci u uměleckého jména hledejme u Davida Bowieho a jeho Ziggyho Stardusta. "Byl to pouze vedlejší produkt. Dokončovali jsme první desku a přítel producenta nám řekl o této skladbě, kterou chtěl vydat jen pro zábavu. My mu na to odpověděli, že to nemůžeme udělat pod našim jménem. Nikdy jsme to nebrali vážně, protože to doopravdy nemělo s Queen nic společného. Bylo to jen něco, do čeho se rockové hvězdy jednou za čas pustí, a s výsledkem jsem byl celkem spokojený," přiznal později Mercury. A doopravdy - lehká, popová a vzdušná věc určitě není zbytečnou nahrávkou.


How Can I Go On (+ Montserrat Caballé)

Píseň pochází z jara roku 1987 a byla vydána jako třetí a poslední singl z alba "Barcelona" v lednu 1989. Na basovou kytaru zde hraje Mercuryho kolega z kapely Queen John Deacon a doprovází skladbu plnou bolesti, žalu, bezmoci. Mercury už totiž bojoval se svou nemocí a dobře znal prognózy lékařů, které nevěstily nic dobrého. Vyzpívává se tak ze všech svých emocí zcela bez zábran. Španělská operní diva Montserrat Caballé mu v tom zdatně sekunduje. Pro české fanoušky je album "Barcelona" zajímavé i tím, že na něm hraje pražská filharmonie, vzhledem k popovému aranžmá ji však v této konkrétní skladbě moc neslyšíme.


There Must Be More To Life Than This (+ Michael Jackson)

Nápad spojit dvě megahvězdy světového popu první poloviny osmdesátých let byl hodně živý, a že k tomu ve finále nakonec došlo až po smrti obou, je vinou absolutního nedostatku času zainteresovaných. Každý natočil svou verzi skladby během let 1982 a 1983, Mercury tu svou umístil na sólový albový debut "Mr. Bad Guy". Finální verze se nakonec objevila na kompilaci balad Queen "Forever". Nahrávku produkoval William Orbit, který je mimo jiné podepsán i pod přelomovými deskami Madonny "Ray Of Light" či "Music". "Když jsem si to poprvé pustil ve studiu, otevřel jsem studnici radosti a práce největších odborníků. Slyšet vokály Michaela Jacksona bylo skvělé. Tak intenzivní, svěží a pronikavé, bylo to, jako by ve studiu byl a zpíval naživo. A s Freddieho vokálním sólem v mixu mé ocenění jeho daru vzrostlo ještě na vyšší úroveň," prohlásil producent. Zvuk skladby doplnil o kytary a smyčce, takže výsledný počin zní daleko pompézněji než předcházející verze. Oba pánové jsou ke slyšení ještě ve skladbě "State Of Shock".


Goin' Back

B-strana singlu "I Can Hear Music" je skladba, kterou napsal původně Gary Goffin se svojí první ženou Carole King a postupem času ji nazpívala snad polovina první americké a anglické popové ligy - Dusty Springfield, The Byrds, Bon Jovi a také tedy Freddie Mercury. K vlastně tehdy začínajícímu, ještě bezkníratému zpěvákovi, který má všechno před sebou, energií by lámal skály a boural všechna pódia světa, se však příliš nehodí text, který je spíš pro interprety zralejšího věku typu Phila Collinse. Ten tutéž píseň nazpíval na svou stejnojmennou, prozatím poslední sólovou desku.


Time

Poslední song našeho netradičního výběru byl natočen původně v roce 1986 pro stejnojmenný muzikál Davea Clarka. Mercury v něm neúčinkoval, ale píseň vydal na singlu, který vyšel na výběrech "The Solo Collection" a "Lover Of Life, Singer Of Songs". V roce 2017 pak byla objevena původní verze skladby pod názvem "Time Waits For No One" a Dave Clark ji přepracoval - oddělil Mercuryho hlas, který nezdvojoval, a nový klavírní doprovod nahrál Mike Moran. Přišel i nový klip. Níže můžete porovnat obě verze. Která se vám líbí víc?



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY