"Get Rich Or Die Tryin‘" je v současnosti nejprodávanějším americkým albem a rapper 50 Cent samotný je široko daleko nejúspěšnějším hiphopovým interpretem současnosti. Pomalu už začal zastiňovat i Eminema, na jehož labelu vydává.
V klipu k megahitu "In Da Club" hrají
Eminem a
Dr. Dre šílené vědce, kteří řídí život a kariéru svého hiphopového Frankensteina. Oba stvořitelé rapového homonkula pak v zákulisí blaženě počítají dolary, které jim přinesl. Samotný příběh rappera
50 Cent nakonec není zase tak vzdálený od tohoto klipu.
Ještě než se dostal pod křídla obou rapových baronů, měl
50 Cent svůj vlastní život. Koncem 90. let živořil v drsném Queensu, živil se zločinem, ale po krůčcích pronikal do rapového byznysu. Jeho hiphopovým kmotrem byl nedávno zastřelený člen Run D.M.C. Jay Master Jay. Díky němu se seznámil s producentskou partičkou Trackmasters, s jejichž pomocí se začal prokousávat směrem k rapovému nebi. Vydal tři singly a těsně, než se mělo objevit v obchodech album "How To Rob", byl na něj spáchán pokus o vraždu. 24. květen 2000 měl být jeho poslední den, ale
50 Cent zázrakem přežil zásah devíti kulkami. Šlo zřejmě o odvetu za některé nevybíravé poznámky, kterými 50 s oblibou častuje své konkurenty. Nahrávací společnost od něj dala ruce pryč a on se vrátil zpátky tam, kde začal. Spolu s partičkou
G-Unit začal znovu natáčet demokazety a brzy si vydobyl pověst nejlepšího nepodepsaného rappera.
Eminem mu prý zaplatil celý milion dolarů, aby ho získal pro svůj label Slim Shady. Později přesvědčil hiphopového
Rockefellera Dr. Dre, aby mu věnoval svůj čas. Pověst, chytrý marketing a hlavně dva výtečné singly "Wanksta" a "In Da Club" zaručily, že "Get Rich..." debutovala na prvním místě amerického žebříčku a dodnes se jí ve Státech prodalo více než čtyři miliony kusů. A pokud sledujete MTV nebo různé zpravodajské hudební servery, potvrdíte mi, že o nikom jiném se v branži nemluví více než právě o něm.
50 Cent dokončil výstup na rapový Olymp.
O
Dr. Dre je známé, že mění ve zlato všechno, na co sáhne, a to stejné se dá v poslední době říct i o
Eminemovi. S touto dvojicí za zády
50 Cent prostě nemůže nebýt superhvězda.
50 Cent v sobě má špetku ingrediencí z každého Dreova rappera. Je trochu
2Pac, Snoop Doggy Dog i
Eminem. Poprvé jsem ho slyšel na remixu "Work It"
Missy Elliott, kde si vystřihl originální výstup, kterému se nevyrovná ani jediný verš na "Get Rich...". V porovnání s rozverným rýmováním na remixu je 50 na "Get Rich..." jaksi chladný a odtažitý. Není to ani supercool Snoop ani spratkovský Em,
50 Cent na svém album vlastně ze všeho nejvíce připomíná
Dr. Dre, když občas začne sám rapovat (desky NWA, "Chronic", "2001") - je to prostě jen další z rapujících gangsterů, kterých jsme (jste) už slyšeli tisíce. A texty? Klišé, klišé, klišé o životě na ulici, o nepřátelích, kteří usilují o jeho život, atd. "Get Rich..." prostě není další "Chronic", "Enter The Wu Tang" nebo "Illmatic", jak desku dopředu ohlašovali Dre a
Eminem. Na druhou stranu
50 Cent pokračuje v nejlepší tradici gangsterského hip hopu, ve kterém se v textech prolíná fikce s realitou. Stejně jako Notorious B. I. G. nebo
2Pac byl
50 Cent na ulici - ať už jako drogový dealer nebo pasák a těžko můžete jeho textům vytýkat, že si na něco hraje. Proto není 50 směšný třeba jako
Ja Rule, kterému jeho fiktivní život prostě uvěřit nejde. Jeho kouzlo (a také tajemství úspěchu) tkví v tom, že se stal něco jako postava televizního seriálu. Se všemi těmi výhružkami smrti, které na něj sesílají jeho konkurenti, se vám až chce držet mu palce a fandit mu, aby konečně našel své vrahy. Ale tady už přestává jít o hudbu.
Na desce je silně slyšet Dreův rukopis (má na svědomí čtyři skladby). Jím produkované skladby jsou široko daleko nejlepší - v čele s už jmenovaným superhitem "In Da Club". Je to vlastně velmi primitivní produkce -
"laciné" syntetické smyčce a beat, ale tohle je prostě
Dr. Dre - dělá z mála hodně. Doslova. Na první poslech vás píseň nechytne, její síla ale roste, pokud si ji pouštíte opakovaně. Důkaz - dva měsíce na čele amerického žebříčku, stejná doba v anglické
top ten a už nejméně sedm písniček, které vycházejí z "nápadu" této skladby.
Dr. Dre si ji může připsat ke svým největším životním hitům. Jeho minimalistický maximalismus "Heat" je ale jen recyklovaný
Eminem a "21 Questions" je snad skladba, kterou původně napsal pro Snoopa - vrací nás zpátky do nejslavnějších dob g-rapu i s jeho dvorním vokalistou Nate Doggem v refrénu. Kdyby v ní 50 nerapoval, asi by se ale nic nestalo. Zbytek desky je po pravdě řečno mírně unylý.
Eminemem produkované tracky jsou lehce odhadnutelné (a Eminemovo hostování zase s přehledem fackuje jeho styl). Lepší průměr je Rockwilderova "Like My Style" a líný rap v "Many Men". Není to ale nic, co by nedokázal předvést kterýkoliv rapper lepšího průměru. Dobrá polovina desky je pak vyloženě vata. O něco lepší jsou závěrečné tři bonusy skladeb, které už vyšly dříve. Parádní je "Wanksta" - jeho vůbec první hitový singl (vyšel už na soundtracku "8 Mile"). Když si poslechnete "Get Rich..." a pak poslední album Nase,
Talib Kweli nebo
Mos Def, dojde vám, že
50 Cent má do špičky ještě hodně daleko.
Co tedy stojí za těmi čtyřmi miliony (a zatímco sedím a píšu recenzi, možná už i pátý) prodaných desek?
50 Cent je chytře udělané zboží, prodal ho jeho příběh (9 kulek bla bla) a geniální Dreův singl "In Da Club". Zbytek desky je bohužel jen lepší průměr nebo dokonce jen vata. Proto se po všem tom humbuku nevyhnete určitému zklamání.
50 Cent má ale viditelně našlápnuto, s
Dr. Dre a
Eminemem za zády a nepopiratelnými kvalitami jeho flow bychom se od něj ještě mohli dočkat mnohem lepších věcí než "Get Rich...". Snad časem přijde doba, kdy budeme moci říct, že si úspěch této desky opravdu zasloužil.