Spojení Sii a filmu není nijak neobvyklá kombinace. Její hlas doprovodil závěrečné titulky už mnoha snímků. Nyní se Australanka pustila do vlastní tvorby: vedle hudby si sama napsala i zrežírovala celovečerní film. Do hlavní role nepřekvapivě obsadila tanečnici Maddie Ziegler. A jak "Music" zní?
"Stmívání", "Wonder Woman", "Padesát odstínů
čehokoliv", "Velký Gatsby", "Dolittle", "My Little Pony" - to je jen slabý výčet filmů, kam svojí písní přispěla zpěvačka se zahalenou tváří.
Sia dokáže napsat osudové a velkolepé skladby, které k závěrečným titulkům sednou jak zadek na hrnec.
Kromě solitérů je podepsaná například i pod snímkem "Vox Lux", v němž Natalie Portman vystupuje jako úspěšná popová zpěvačka, která se vypořádává se svými démony, již zapříčinili její slávu i pád. A hádejte, čí songy tu Natalie zpívá. Sia se postarala o zpívanou část filmu a některé její skladby zde snesou srovnání s jejími největšími hity - zkuste například "Wrapped Up". Škoda, že celý film pro svoje artovější vyznění tak nějak zapadl do zapomnění a navíc Portman není kdovíjaká zpěvačka.
Sia již několikrát dokázala, že je jí lépe za kamerou než před ní. O jejím vlastním vizuálním díle se mluví již od roku 2007, spekulovalo se dokonce o broadwayském muzikálu. Nakonec se snímek, pojmenovaný jednoduše "Music", podívá do kin. Kdy a jestli i vůbec v české distribuci, není z pochopitelných důvodů jasné.
Z dosavadních informací ale můžeme vytušit, že Music je zároveň jméno autistické dívky, v jejíž hlavě se odehrávají barevné představy plné roztodivných choreografií a veselých písniček. Hlavní roli obstarala
Maddie Ziegler, která je se Siou již neodmyslitelně spojena a vlastně i její styl výrazového tance do celého konceptu perfektně zapadá. Sekunduje jí herec i zpěvák Leslie Odom Jr., který se proslavil především rolí v muzikálu "Hamilton", a herečka Kate Hudson. Ta má s muzikály nemalé zkušenosti (například film "Nine") a navíc je za tuto roli nominovaná i na ocenění Zlatý Globus (samotný snímek získal nominaci na tuto cenu v kategorii nejlepší film - muzikál/komedie).
Kromě scénáře, produkce, režie a vizuální stránky, na které zpěvačka spolupracovala s uznávaným autorem dětských knížek Dallasem Claytonem, se Furler samozřejmě postarala i o hudbu. Ve filmu její písně zpívají především samotní herci, ona ale zároveň připravila plnohodnotné album, založené pouze na svém hlasu. Můžeme zde hovořit o komplexním uměleckém počinu, pro který mají v Německu moc pěkný výraz
Gesamtkunstwerk.
Už úvodní vypalovačka
"Together" je asi nejryzejším
Sia songem -
rozhupkaná veselá melodie doprovázená zatraceně chytlavým refrénem. Když rovnou přeskočíme na konec, objevíme ještě skvělou "Miracle". Ta se se svojí vlezlostí lehce vyrovnává hitům "Cheap Thrills" nebo "The Greatest". A aby byl výčet klasických zpěvaččiných kusů kompletní, nechybí tu ani spolupráce s
Davidem Guettou. "Floating Through Space" je další povedenou spoluprací, která se postaví do řady k těm ostatním.
Trochu zamrzí, že přehled oněch skvělých hitů je tím víceméně u konce. Zbytek kolekce se sice stále nese ve veselém módu (pěkné jsou například "1+1" nebo "Eye to Eye"), který tu a tam zpomalí nějaká tklivá balada (například titulní "Music"), ale další pořádné vypalovačky, které ve tvorbě Australanky hrají největší prim, už se (vyjma té zmíněné závěrečné) nedočkáme. A to i s vědomím toho, že ty songy můžou pomyslné kouzlo chytit až po zhlédnutí filmu.
Bohužel se tu Sia neubránila lehké recyklaci starších kousků. "Saved My Life", kterou napsala společně s Duou Lipou, byla původně představena jako benefiční píseň pro organizace, které bojují s covidem-19. Skladba
"Courage to Change" byla napsána pro
Pink, jež ji zařadila na desku
"Hurts 2B Human" z roku 2019. Navíc si s ní Američanka poradila mnohem lépe.
Pokud se budeme na "Music" dívat opravdu jen jako na doprovodné album k filmu, získáme další skvělý soundtrack, který navazuje na zmiňovanou povedenou kompilaci "Vox Lux". Jako samostatná studiovka zařazená do zpěvaččiny diskografie ovšem lehce pokulhává. Stále ale zároveň platí fakt, že
Sia Furler je neuvěřitelnou továrnou na hity, a i když mají její skladby stále jeden a ten samý rukopis, kupodivu se jen těžko dokážou zajídat.