Čtvrté album Asafa Avidana "Anagnorisis" je velkou retrospektivou jeho osobních příběhů. Izraelský muzikant se v nich ohlíží za nečekanými životními zvraty. Hudebně je to příklon k elektronice, avšak i nadále dominují akustické nástroje. Výsledkem je úzkostlivá nahrávka plná bolesti.
8/10
Asaf Avidan - Anagnorisis
Vydáno: 11.9.2020
Celkový čas: 37:37
Skladby: Lost Horse, 900 Days, Earth Odyssey, No Words, Anagnorisis, Rock Of Lazarus, Wildfire, Indifferent Skies, Darkness Song, I See Her Don't Be Afraid
Vydavatel: Telmavar Records
Po předchozím turné si
Asaf Avidan naordinoval téměř rok volna. Během té doby však moc neodpočíval: málem přišel o život, když jej napadl vlk, a celá vlčí smečka pak zardousila jeho milovaného koně. Na novém albu této smutné události věnoval hned úvodní "Lost Horse". Z těchto bolestných momentů se zkrátka potřeboval vyzpívat.
Reflektuje zde tak i další nečekané zvraty v osobním životě a současné dění okolo nás (až dojemně hymnická "Earth Odyssey"). V "No Words" překvapí novou hlasovou polohou - na několika místech tak neuslyšíte jeho jasně rozpoznatelný a zcela atypický vokál, ale zcela nečekaný výraz.
Po textové stránce je "Anagnorisis" jeho asi nejsevřenější deska. Dojímá, ale je i plná jakéhosi odhodlání a víry v lepší zítřky. Po ruce byl Avidanovi opět jeho dlouholetý studiový spolupracovník Tamir Muskat a společně hledali cesty, jak do křehkých melodií vetkat akustiku s elektronikou. Svým způsobem je to návrat k původnímu pojetí z jeho debutu
"Different Pulses".
V titulním kousku tak nechybí naléhavé sólo pro trubku, ostatně v každé skladbě se nachází nějaký ten ukrytý odkaz na hudební kultury blízké Asafově srdci. Nahrávka nikam nechvátá, spíše plyne po hloubavých pocitech. "Rock Of Lazarus" je oduševnělou básní o naději uvězněné v naší mysli, "Wildfire" je pak klasickým,
rozdivočelým Avidanem, který rád vše drží pevně ve svých otěžích.
Závěr alba je naopak až chmurný - "Darkness Song" je bažinou potemnělých zákoutí a "I See Her, Don't Be Afraid" je jakousi tíživou ukolébavkou, v níž muzikant vypráví příběh jen do prostých klávesových ploch a v plné šíři zde nechá rezonovat svůj vokál.
"Anagnorisis" nabídne typické prvky, jež u
Asafa Avidana již známe, izraelský rodák se nepouští do žádných krkolomných experimentů. Hlavní síla tohoto počinu je v nekonečné škále autorova poetického citu v textech. Nezbývá nám než doufat, že v rámci posunutého turné se o těchto písních rozpovídá i na koncertech u nás. Nové termíny jsou 19. září (Brno / Fléda) a 20. září (Praha / Palác Akropolis).