Podtitul dvojdesky "Žižkovská zeď" sestavy OK Band originál je vyčerpávající. Dva disky obsahují kompletní ranou tvorbu OK Bandu v letech 1981-83. To už naznačuje, kdo bude posluchačem - pamětník počátků nové vlny, který chce mít toto období dokumentováno na CD.
6/10
OK Band - Žižkovská zeď
Celkový čas: 61:13 a 47:34
Skladby: CD1 - Božský klid, Představy, Žižkovská zeď, Včera po koncertě, Jen déšť, Nemůžu psát texty, Už mi nevolej (verze 1982), Smutný cirkus, Nezavěšujte!, Bydlím na závětrné straně továrního komína (veze 1982), V pohádkách, Bezhlasně žalují samotu, Chapadla, Opravdu nejsem náměsíčný, bonus: Nejsi, Kroky ve tmě, Bydlím na závětrné straně továrního komína (veze 1983), Už mi nevolej / CD2 - In Memories, Tonight They Were Back Here, Declaration Of Love, I Can Need Your Help, A-Bomb, I've Got My Eye On You, Voice On The Telephone, Some People, Nightmare Circus, I'm Not Sleepwalking, Moderní člověk, Světla výčepů, Laboratoř na výrobu dusna, Promiň miláčku, Na nákladovém nádraží
Vydavatel: EMI
Dvojalbum originálních nahrávek původního, raného OK Bandu (odtud dodatek originál k názvu) z let 1981-83 mapuje prý to lepší období tvorby skupiny, i když při poslechu je třeba mít na paměti, v jakých podmínkách tyhle skladby vznikaly. Na počátku 80. let patřil
OK Band mezi "populární" (pokud to tak lze nazvat) novovlnné soubory, může znít poněkud překvapivě, že
OK Band v té době koncertoval společně s Pražským výběrem.
Tento CD počin je významný svou kompletností. Autorům se podařilo dát v použitelné kvalitě dohromady kompletní nikdy nevydané první album OK Bandu natočené v roce 1982, ze kterého vyšly pouze čtyři skladby na singlech, dále třetí a čtvrtý singl z roku 1983, dále kolekci demo-nahrávek v angličtině z roku 1981, v nichž lze vystopovat první varianty nápadů pozdějších hitů, dále několik unikátních koncertních nahrávek nikdy nevydaných písniček (např. "In Memories" z roku 1982) a nakonec nikdy nenatočenou nahrávku koncertního hitu "Na nákladovém nádraží". Podrobnější popis celého kompletu najdou zájemci v předmluvě Jaroslava Riedela.
Při poslechu alba se potvrzuje hlavně historická hodnota nahrávek. S odstupem času se nedá nenajít mnoho míst pro kritiku, nepousmát na leckterými postupy, které v té době byly možná pionýrské, ale dnes... Využití kláves je hodně amatérské, i když v intencích nové vlny byly ty nejjednodušší rejstříky povoleny. Je ale fakt, že technika té doby, navíc šířeji dostupná, příliš experimenty neumožňovala. Také rádoby záhadné či legrační texty působí dost mimo, na druhou stranu dnešní produkce kdekterých hvězd není lepší.
Co však zůstává, je nepopiratelná kvalita zpěvu Březinové, škoda že nevyužitého v jiných projektech. Také kytarové party patří k těm zajímavějším pasážím. Místy se připomene podobnost s Pražským výběrem, ale to není na závadu, stejně jako inspirace Adrianem Belewem. Nelze si nevšimnout snahy od začátku o profesionálně vedenou kariéru (dobrý trénink se Vladimíru Kočandrlemu po revoluci hodil, bylo by však zajímavé zkoumat, proč právě
OK Band přežil tažení proti nové vlně). Důraz na image k nové vlně patřil, ale OK Bandu se určitě řadil k těm skupinám, které využití extravagentních kostýmů dovedly ve své tvorbě využít. První nahrávky v angličtině mě zaujaly víc, asi i díky nečistému zvuku mě připadají méně naivní, rockovější, za angličtinu se také něco legračnosti textů schová.
Jak uvádí promomateriály -
"dvojalbový komplet obsahuje absolutně vše, co může zajímat pamětníky počátků nové vlny u nás. Téměř nic z těchto nahrávek dosud navíc nevyšlo v reprezentativní podobě na CD a celá řada snímků vyjde na zvukovém nosiči vůbec poprvé. Obal obsahuje mnoho unikátních fotografií z té doby." Pro jiné posluchače tohle 2CD nebude, ale to byl těžko záměr. Pro pamětníky následných období je dvojalbum zajímavým pohledem na původní verze jim známých skladeb, protože
OK Band je asi přeborníkem v předělávání vlastních skladeb. A ti ostatní by asi těžko napadlo tohle 2CD kupovat.
P.S.: Upozornění na navázání nové tvorby OK Bandu na tyto (dle autora předmluvy nejúspěšněší) kořeny jen připomíná, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, dvacet let je někdy v hudebním světě příliš.