Na rapové desce "Lament" projektu Cermaque se potkává kritika s lyrikou

08.06.2020 00:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Zara Wildmoons

"Rap je zaříkání. Forma, které by rozuměli šamani i staří Řeci. Olizování roztržených aort doby, ze kterých rytmicky tryská černá krev," napsal Jakub Čermák neboli Cermaque a vydal své desáté album. Na desce "Lament" opouští komfortní písničkářskou zónu a vydává se na dosud neprobádané území.
8/10

Cermaque - Lament

Skladby: Lament (prod. Cermaque) CTRL-S (prod. Mikuláš Smoleň, feat. Echo) Chtěl bych to nevědět (prod. Karlsson) Účelový člověk (prod. Tom Háček) Florenc (prod. Tomáš Tkáč) Za hranou (prod. Monzun Kandahar) Samuraj (prod. Květy, feat. M. E. K.) Alieni (prod. Kaia Mach) Kaleidoskop (prod. Aid Kid) Darknet (prod. Tomáš Tkáč) Kobra (prod. Honza Kratochvíl) Poločas rozpadu (prod. Ondřej Slavík ) Bloumání (prod. Elshish) Maelström (prod. Květy)
Vydáno: 22.5.2020
Celkový čas: 53 minut
Vydavatel: Indies Scope Records
Cermaque mluvil o natočení takového alba už docela dlouho. Směřování k rapové dikci, kterou kořenil svůj básnicko-písničkářský přístup, bylo zřejmé i na předchozí desce "Neboj", desátá položka v jeho diskografii už se na pole mainstreamového stylu plně obrací. Nekráčí však v jeho nejpopulárnějším pojetí. Alternativní rap - do této škatulky zapadá "Lament" skvěle. Ostatně ani to písničkářství na předchozích devíti řadovkách rozhodně nebylo typické a nešlo posluchači na ruku.

"Lament" nakonec vznikl i díky úspěšné kampani na platformě HitHit. Čtrnáct skladeb vzešlo z producentských dílen dvanácti různých osob či projektů (mimo jiné Květy, Aid Kid či Ondřej Slavík ze Zrní). Výsledkem je vnitřně nesourodá, ale přesto, paradoxně, velice kompaktní a sevřená albová koláž. Dočkáme se tak neuspořádaného elektronického cvrlikání a hlučení v "Za hranou", beatů, které vibrují mozkem a kostmi ("CTRL-S"), beatboxem neseného kusu "Účelový člověk" či o mandolínu se opírající titulní písně "Lament". Vnitřní rozháranost a sound měnící se skladbu od skladby jsou v podstatě odrazem neuspořádanosti a nejistoty dnešního světa. A jako jeho obraz, jako žalozpěv nad jeho podivností, je celek velmi výrazným počinem.

Sám Jakub Čermák o sobě tvrdí, že neumí rapovat. Nebyl bych až tak sebekritický. Možná nerapuje tak, jak by se to cenilo v hlavní linii žánru - byť agresivní, prudce vychrlený a takřka nekonečný flow v kusu "Darknet" by se mohl měřit s ledajakým mistrem stylu. Cermaque se s touto disciplínou potýká se střídavými úspěchy, většinou ovšem vítězně. Jeho velkou výhodou je uvolněná dikce, která mu z ostře sekaných veršů umožňuje snadný a nenásilný přechod do melodičtějších a lyričtějších pasáží, v nichž se projevuje jeho písničkářská škola. Právě ta dává textům i poněkud jiný tvar, než s jakým se na této scéně běžně pracuje.

Básnická lyrika, obrazy, jejichž centrem je pocit, jsou konfrontovány s ostře kritickým společenským ostnem, často na ploše jedné skladby ("Všechno nám vezme vítr / Všechno nám vezme vítr / stažený půlky / i válku s Turky / vyhlášenou přes Twitter" ("CTRL-S")). A kupodivu to ze sebe vyrůstá přirozeně a bez výraznějších zádrhelů. Velkým plusem je Čermákovo básnické srdce, které ho k vyjádření myšlenky vede po nepřímočarých cestičkách. Některé poněkud prázdnější obrazy a obraty pak spíše zamrzí, než aby vyloženě zklamaly.

"Lament" je zdravě radikální, aktuální a nekompromisní ("Ať už jdou do řiti / ti přesluhující prevíti / co kopali hrob světu / a teď litují Grétu / že nebude mít maturitu" ("Za hranou")) nahrávka. Časem se možná její ostré břity, které tnou do neduhů současnosti, poněkud obrousí a část ze své údernosti ztratí. Zůstane ale lyrické jádro, které toto dílo spojuje s ostatními počiny pod hlavičkou Cermaque. Autor na něm prošel transformací, kontinuitu ale zachovává.