Enter Shikari na "Nothing Is True & Everything Is Possible" zhudebnili svou nenávist k současné společnosti

11.05.2020 13:30 - Ondřej Hricko | foto: facebook Enter Shikari

Britští žánroví kaskadéři Enter Shikari se po téměř třech letech vracejí se šestou studiovou nahrávkou "Nothing Is True & Everything Is Possible" neboli "Nic není pravda a všechno je možné". Tímto názvem zaštiťují tvrdou kritiku současné společnosti, která je základním konceptem celé novinky.
7/10

Enter Shikari - Nothing Is True & Everything Is Possible

Skladby: The Great Unknown, Crossing The Rubicon, The Dreamer’s Hotel, Waltzing Off the Face of the Earth (I. Crescendo), Modern Living...., Apøcaholics Anonymøus (Main Theme in B Minor), the pressure’s on., Reprise 3, T.I.N.A, Elegy For Extinction, Marionettes (I. The Discovery of Strings), Marionettes (II. The Ascent), Satellites* *, Thē Kĭñg, Waltzing Off the Face of the Earth (II. Piangevole)
Vydáno: 17.4.2020
Celkový čas: 43:43
Vydavatel: So Recording
Enter Shikari skutečně přišli s nesmlouvavým albem. "Nothing Is True & Everything Is Possible" je skrz naskrz negativní deska, alespoň co do textů. Kritizuje kapitalismus a současné rozložení společensko-politických sil ve světě. Pro ty, kdo se nechtějí trápit politicky angažovanými myšlenkami, může být dobrou zprávou skutečnost, že jinak je novinka veskrze barvitá, žánrově nevyhraněná a hudebně nápaditá.

Její koncept je zvláštní. V úvodní skladbě "The Great Unknown" se zpěvák Rou Reynolds děsí budoucnosti lidstva, ale zatím nezmiňuje konkrétní strachy a problémy. Na ty se odkazuje až v dalších jednotlivých písních rozvíjejících teorie o kapitalistickém zlu, které člověka jako jedince duševně vyčerpává.

Třeba pod kousavou elektronikou v "The Dreamer's Hotel", plnou agresivních beatů a výbušného refrénu, se skrývá příběh o snovém hotelu, ve kterém panuje klid od online světa. Jenže je prázdný, neboť se lidé na sítích potřebují hádat a nejsou schopni si naslouchat.

Enter Shikari ovšem nezaujmou jen zoufalými texty, ale také originálním hudebním rukopisem. Třeba píseň "Waltzing Off the Face of the Earth (I. Crescendo)" překvapí svou dramatičností a použitými aranžemi evokujícími dechovku, "Elegy For Extinction" zase svou filmovou velkolepostí s orchestrálními prvky. Žánrovou nevyhraněnost muzikanti dokládají i tanečně popovým výletem v "Modern Living....", při jehož poslechu budou jejich metaloví fanoušci jen nevěřícně kroutit hlavou.

Žánrový crossover pak eskaluje v podivné "Thē Kĭñg". Stejně jako příběh písně o zmateném jedinci, který ztrácí sebevědomí, je i hudba podobně neuspokojivě neuchopitelná. Hiphopové prvky se tu střídají se syrovou elektronikou a dubstepem. Osvobozující jsou až klidné meditativní tóny závěrečné experimentální "Waltzing Off the Face of the Earth (II. Piangevole)", která je zároveň vyvrcholením celého koncepčního počinu.

Bonusem pro české fanoušky může být i fakt, že kapela na svém díle spolupracovala s Pražským filharmonickým orchestrem. Ostatně Enter Shikari jsou v našich končinách oblíbeným artiklem, který se sem rád znovu vrací. Poslech alba "Nothing Is True & Everything Is Possible" není snadný, ale díky jeho zvukově bohatému obsahu se k němu můžeme vracet ještě dlouho po první ochutnávce a objevovat stále nové prvky. Při intenzivnějších rotacíh ale může ze všech těch zvukových kotrmelců a drásavé kritiky rozbolet hlava.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY