Film "Transporter" bude asi klasický akčňák a o hudební doprovod se postarali hiphopoví interpreti. Missy Elliott a její chráněnci z labelu Elektra (Tweet, Scario) drží nad vodou různorodý výběr nových hiphopových a R&B skladeb.
"The Transporter" (u nás "Kurýr") je nový film akčního hrdiny Jasona Stathama a o jeho soundtrack se postarali R&B a hiphopové hvězdy. Ačkoliv film byl natočený v koprodukci s francouzskou televizí Canal+, všichni zúčastnění jsou Američané. Další společný jmenovatel po jediném pohledu do bookletu - kromě
Missy Elliott jde o interprety druhé nebo třetí ligy urban hudby. V případě jmen jako
Tweet nebo
Knoc-Turn‘al jde o vycházející hvězdy, o kterých třeba za rok za dva uslyšíme mnohem více, zbytek jsou vesměs "vyšumělé" hvězdy, které už dnes jen paběrkují - to je případ jmen jako Tamia,
Keith Sweat nebo
Gerald Levert. Jediná opravdová hvězda, jak už jsem napsal, je
Missy Elliott. Její a Timbalandův zničující hiphop/jungle "Scream AKA Itchin‘" je notoricky známý z jejího předposledního alba "So Addictive" a nedávno si za tuto píseň Missy dokonce odnesla Grammy. Není pak překvapení, že ostatní písně na "Transporter O.S.T." převyšuje "Scream" o hlavu.
Podobné soundtracky jsou obvykle kvalitativně velmi nevyrovnané a platí to i o tomto. Desku otevírá "Boogie 2Nite" od
Tweet - nového objevu producenta Timbalanda.
Tweet má být jeho nová
Aaliyah, její loňské debutové album ale zatím jen naznačilo, že
Tweet ještě musí dospět.
Knoc-Turn‘al je zase pod ochranou
Dr. Dre a loni ho představil ve společném hitu "Bad Intentions". Na jeho album se čeká s velkým zájmem, "Muzik" na tomto soundtracku je z jeho loňského EP "LA Confidential". Připravil ho pro něj producet s velkým kreditem
Kayne West. Knoc se na něm ale možná až příliš shlíží v
Eminemovi a Westovy metalové kytary také zní až moc eminemovsky, přesto rozhodně stojí za pozornost. Třetí jméno, které by mělo být známé fanouškům hip hopu i u nás, je
Nate Dogg. Ten se proslavil jako hlas z refrénů hitů Snoop Dogga,
Dr. Dre nebo Warrena G, jeho sólová kariéra ale šla dlouhou dobu od desíti k pěti. Loňská "Me & Music" konečně znamenala důstojné album pro vynikajícího zpěváka a na recenzovaném albu z ní najdete "I Got Love". Dalším talentem a tipem na budoucí úspěch je rapperka Angie Martinez. Její "If I Could Go" patří k nejlepším momentům soundtracku a už jí vynesl 15. příčku amerického singlového žebříčku - možná předzvěst budoucí slávy. Nemá daleko k Missy, což možná bude důvod, proč jí nejlepší současná rapperka věnuje speciální pěči.
Z rapperů příslušejících značce Elektra, jejíž majitelkou je právě
Missy Elliott a kteří - zdá se, prodali producentům filmu
balíček svých hvězd, hvězdiček a wannabies - zní nejzajímavěji Sacario. Remix jeho "Live Big" je našlápnutý hip hop s minimalistickými hudebními prvky. A Sacario sám se v něm může s klidem postavit vedle takového matadora jako je
Fat Joe. Geralda Leverta se Elektra ujmula poté, co přestal prodávat desky. Jeho "Funny" není špatná skladba, ale o vrcholu žebříčku si může nechat už pár let jen zdát - tak to bohužel chodí. To samé platí i o Keithu Sweatovi. Při jeho "One On One" jako bychom se vrátili o sedm let zpět. Škoda slov o zpěvačkách jako Tamia, Nadia nebo 4BINDN. Ty už do zapomění spláchl sám čas a kdo by hledal důvod proč, ať si je poslechne v jejich písních - zpívají špatně a ještě neoriginálně. O závěr CD se postarají tři filmové hudební doprovody. Necítím se nijak oprávněný hodnotit podobné kusy, ale ve všech třech je slyšet jasný vliv spy-break scénou (Propellerheads, Mobyho variace na klasické bondovské téma) případně starými funky soundtracky. Tady je ale asi důležité, jak to funguje ve filmu, než na CD, že...
"Transporter" prostě
je jen dalším hiphopovým soundtrackem. Kdo chce, najde si na něm svoje, vždycky se ale bude prokousávat spoustou vaty a zbytečných písní, které by jinak žádnou pozornost nezasloužily. Jestli si po poslechu zapamatujete jména jako
Tweet, Angie Martinez nebo
Knoc-Turn‘al, může se vám to do budounosti hodit. Jinak jen lepší průměr mezi podobnými soundtracky.