Hozier v horku hurónsky hořekoval v hitech

28.08.2019 20:49 - Jan Trávníček | foto: Marie Trávníčková

Amen! Dvojice irských písničkářů, tedy zkušenější Hozier a začínající David Keenan, vyprodanému Foru Karlín pod patronátem Colours Of Ostrava servírovala svůj podmanivý materiál. Bylo co poslouchat i na co se dívat. A ještě k tomu jsme v tomto svatostánku dostali i pár hostií navíc.

Live: Hozier

místo: Forum Karlín, Praha
datum: 27. srpna 2019
support: David Keenan
setlist: Would That I, Dinner & Diatribes, Nina Cried Power, To Be Alone, Someone New, Angel Of Small Death And The Codeine Scene, Nobody, Talk, From Eden, Wasteland, Baby!, No Plan / Living For The City (Stevie Wonder cover), Jackie And Wilson, Almost (Sweet Music), Moment's Silence (Common Tongue), Movement, Take Me To Church, Cherry Wine, Work Song
Fotogalerie

David Keenan, Forum Karlín, Praha, 27.8.2019
© Marie Trávníčková
Nebudeme si na nic hrát a rovnou vám kápneme božskou: irští písničkáři to u nás mají snazší. Vždyť kdo by nepodlehl těm jejich ostrovním, větrem ošlehaným tvářím, staromilství v hudbě i názorech a hlavně těm kouzelně poetickým a přitom zcela na pevné zemi stojícím textům? Glen Hansard, Van Morisson, Damien Rice a spousta dalších, to jsou výkladní skříně nejen evropského folku.

David Keenan k nim zatím ještě nepatří, a i když by jednou mohl, zůstáváme po jeho pražské zastávce střízliví. Muzikant, který prvním dvěma výše zmíněným zpěvákům už předskakoval, zahrál v Praze již během festivalu United Islands Of Prague a znovu se k nám podívá 28. března, kdy se představí v Chapeau Rouge. Pracovitost mu tedy nechybí, ale s tou snahou ukázat se to trochu přehání. Především tedy když zpívá. To totiž neváhá přecházet z jedné tóniny do druhé jako na běžícím páse. Jeho písničky tak zdánlivě nemají jasnou strukturu nebo zřetelný refrén, a je tak docela jedno, jestli zrovna zpívá o tom, jak se zamiloval do kamarádky, nebo o tom, jak mu ve snu James Dean vyprávěl, že kašle na herectví a bude v Irsku řídit lokomotivu. Vše je podřízeno exhibici, kdy se v jednu chvíli zpívá falzetem, o moment později už se málem jódluje. A to v kombinaci s přehnaně teatrální prezentací dohromady moc nesedělo. Uvidíme, jaká nakonec bude chystaná debutová deska, střízlivá očekávání jsou však na místě.

Hozier, Forum Karlín, Praha, 27.8.2019
© Marie Trávníčková
To Hozier už takové věci neřeší. Díky hitu "Take Me To Church" vystřelil nahoru tak rychle, že už pak skoro nikoho nezajímalo, co dalšího ještě v repertoáru má. A asi největší pochvala, jakou mu můžeme dát, je, že i kdyby onen singl v Praze nezahrál, pořád bychom na jeho českou premiéru mohli vzpomínat jako na povedený koncert. A to přitom nehrál bez chyb - ve své nejoptimističtěji znějící písni "Someone New" se do sebe s vokalistkou svými hlasy zamotali až příliš, a když hned potom začal hrát "Angel Of Small Death And Codeine Scene", zazmatkoval s elektrickou kytarou a začal sólovat dřív, než měl. Suzanne Santo, kytaristka a houslistka v jedné osobě, se ho pak snažila z nešťastného momentu vysekat vlastním sólem, že ale šlo o neplánovaný program, bylo znát. Přesto to asi vadilo málokomu. Stejně jako minimální proslovy k publiku nebo jakákoliv snaha o show. Hlavní byla muzika.

Osmičlenná formace totiž na pódiu předváděla sebevědomou prezentaci skladeb z obou frontmanových alb takřka v podobě, v jaké byla nahrána, a ta změť živých nástrojů v kombinaci s Hozierovým vokálem byla potěchou pro uši. Devětadvacetiletý zpěvák střídal intimnější a houpavější skladby, v nichž mu diváci svítili mobily, s rytmičtější polohou, kde mohli tleskat spolu s kapelou. Žádné velké divočení to nebylo, přece jen se bavíme o hudbě, v níž se blues-rock prolíná s folkem, R&B, americanou a gospelovými prvky. Část kapely je ostatně právě z Nashvillu a okolí, zatímco Andrew John Hozier-Byrne je Ir, tak se to spolu všechno pěkně potkává. Není proto divu, že s takovými kořeny hrají zrovna tak jedinečnou muziku a že se proslavili právě skladbou zmiňující náboženství.

Hozier, Forum Karlín, Praha, 27.8.2019
© Marie Trávníčková
Ono je vůbec zvláštní, že i po pěti letech od vydání si stále spousta lidí vykládá "Take Me To Church" úplně jinak. Zájemci o kontext nechť si rozkliknou tehdejší recenzi debutového alba. Naživo ten hit zněl ještě lépe než z desky, a skvěle tak vyvážil věci z nové kolekce "Wasteland, Baby!", kde podobně silné skladby jako na debutu postrádáme. A nemáme teď na mysli jen hit podobné ráže, ale i jiné zapamatovatelné věci z debutu jako "Jackie And Wilson", "Cherry Wine" nebo "From Eden". Prostě takové ty minihity. I na ně je totiž letošní deska krátká. Je proto asi fér říct, že z Hoziera se skutečně stal onen obávaný one-hit wonder. Ale dokud lidi chodí, komu to vlastně vadí? Vyprodanému Foru Karlín, které oproti předchozím vystoupením dostalo pár písniček navíc, určitě ne. A nám, kteří máme rádi muzikanty se silným hlasem, solidním repertoárem a naopak nesnášíme jakoukoliv formu playbacku, určitě taky ne.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY