Napříč žánry, napříč světy. Přehlídka Czech Music Crossroads překračuje hranice

14.06.2019 10:00 - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta

Colours of Ostrava se vyšvihly mezi evropskou festivalovou smetánku a jsou dnes jménem, které táhne i mimo samotné čtyři červencové dny. Nabalila se na něj řada menších akcí - zejména samostatné koncerty festivalových objevů, ale například také konference Czech Music Crossroads, která festivalu předchází.
Czech Music Crossroads je mezinárodní hudební konference a showcaseový festival. Letos se uskuteční již jeho šestý ročník a pravidelně se jej účastní muzikanti a odborníci z České republiky, Polska, Slovenska, Maďarska a dalších přizvaných zemí (letos je to Rakousko). Před odborníky a hosty z celého světa se na koncertech představují hudebníci z jednotlivých zemí, prezentující kvalitní a přesahovou hudbu ze scény world music, folku, jazzu a nové akustické hudby. V závěru přehlídky je pak předána Cena Czech Music Crossroads.

Akce může posloužit jako odrazový můstek pro muzikanty, kteří svoji hudbu nabízejí exkluzivnímu a pečlivě vybranému publiku mezinárodních profesionálů. Nejedná se však o přehlídku začínajících talentů, kteří teprve stojí na začátku své dráhy. Czech Music Crossroads se zaměřují na ty umělce, kteří svou tvorbou dokážou překračovat jazykové bariéry, přičemž nezáleží na tom, jak dlouho se v branži pohybují.

Důležitou součástí je i konference, jíž se účastní odborníci z celého světa. Ta se zaměřuje na export muziky, ale nevyhýbá se ani aktuálním tématům, která v hudebně-společenské sféře rezonují. K předávání zkušeností mezi muzikanty a odborníky slouží interaktivní workshopy a také speed dating, což jsou osobní konzultace s vybraným odborníkem na téma umělecké strategie a vlastního růstu.

Na přehlídkové části letošního ročníku Czech Music Crossroads letos vystoupí čtrnáctka projektů: čtyři z České republiky, po třech ze Slovenska a Polska, dva z Maďarska a jeden z Rakouska. Posledně jmenovaná země do Ostravy vyšle tandem akordeonistů Dinovski-Schuberth. A tohle duo je ideálním účastníkem přehlídky, neboť jeho tvorba buduje mosty i mezi těmi nejvzdálenějšími hudebními krajinami.

České barvy bude hájit Ochepovsky Project, který ve svých skladbách kombinuje jazz, soul, klasiku a elektroniku a mezi hudebními publicisty se o něm mluví jako o jednom z největších jazzových objevů posledních let. Podobně jako Ochepovsky Project hladce proplouvá mezi žánry, téměř úplně dámské uskupení BraAgas spojuje vlivy folklóru řady evropských zemí. Patří k nejvýraznějším interpretům žánru world music a jeho snaha bývá patřičně oceňována. Třeba vysokými umístěními ve světových žánrových žebříčcích. Intenzivní emoce i křehkost - to jsou základní prvky, z nichž tvoří svou hudbu Bára Zmeková. Ani ona se nenechává uzavírat do žánrových škatulek a šuplík s názvem písničkářka naplňuje novým obsahem. Přehlídku českých zástupců uzavírá Korjen, tři zpěvačky, z nichž ani jedna není z České republiky. Odtud jsou jen muzikanti, kteří je doprovázejí. Vlivy domácích folklórů (Bosna, Polsko, Slovensko) se prolínají v projektu, který zaujme svým specifickým zvukem a estetikou.

Židovskou hudební tradici přivezou Mojše Band ze Slovenska. Nejedná se však o suchopárné hraní hudby tohoto etnika. Přístup kapely je výsostně originální a to jí zajišťuje pevnou pozici na evropské hudební scéně. Miriam Kaiser Trio vedené slovenskou houslistkou a zpěvačkou stojí na průsečíku klasiky, lidové muziky a experimentálního přístupu, který si své bere i z new age. Také druhé slovenské trio (AMC Trio), hrající za běžných okolností jazz říznutý rockem, se na pódiu Czech Music Crossroads potká s lidovou hudbou. Své síly totiž spojí s L‘udovou hudbou Stana Baláža. Když se protne experimentální přístup s ryzím východoslovenským folklórem, může dojít k velkému třesku. A to je přesně to, k čemu spojení těchto bandů spěje.

Polské trio WoWaKin představuje svou sílu a odlišné hudební přístupy na společné cestě při objevování kořenů polské vesnické taneční muziky. Dynamika, improvizace na témata klasických tanců i strhující trans. To vše tohle uskupení umí. Kuczeryki je sdružení lidí, kterým učarovala tradiční slovanská pěvecká technika, takzvaný bílý hlas, tedy zpěv otevřeným hrdlem. Pro tyhle hudebníky je největší hodnotou síla, potěšení a radost, jež ve společném zpěvu nacházejí. Tradici uplatňují i ve svém přístupu. Nepoužívají notové zápisy, ale učí se poslechem učitelů a originálních nahrávek. Stará hudba neustále inspiruje. Důkazem budiž Kapela Fedaków, sourozenecká trojice, která s pečlivostí i odborným přístupem oživuje staré muzikantské tradice.

I maďarské zástupce Bajkó Zanekar inspiruje tamní tradiční muzika. Čtyři pánové objevují zapomenuté hudební poklady a vytahují je na světlo boží. Jejich práce je oceňována nejen doma, ale i v široké paletě zemí celého světa, kde vystupovali. Dámské trio Dalinda se ve své čistě vokální tvorbě zaměřuje na vyprávění o podobách ženství. Využívá autentických i moderních hudebních barev, v jádru jeho přístupu však leží maďarské lidové melodie, jejichž prostřednictvím tyto zpěvačky nabíjí publikum ženskou energií. Pengetős Trió, to je spojení tří kdysi příbuzných nástrojů. Citera, tamburína a kobza se v rukou mladých instrumentalistů setkávají, aby oprášily dávné kouzlo tradiční muziky Maďarska.

Czech Music Crossroads 2019, to je hned několikeré spojování zdánlivě nespojitelného a překračování nepřekročitelného. Potěší milovníky hudby z podstaty, hudby, která v sobě nese ducha minulosti a je schopná jej v aktuální formě, byť s úctou k původu, přenést do jedenadvacátého století.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY