Skupina
Tata Bojs se v Centru DOX ohlédne za třiceti lety své existence. Pro tuto příležitost zvolila formát výstavy, která jedinečným způsobem propojuje její hudební tvorbu s neméně významnou rovinou vizuální. Tu představuje především dílo Milana Caise, který také stojí za konceptem expozice. Vzniká tak řada nových děl reflektujících historii kapely současným pohledem. Projekt, který by v takovém rozsahu a tak specifickou formou propojoval hudební a výtvarný žánr, přitom nemá v českém kontextu obdoby. Výstava se uskuteční od 30. listopadu 2018 do 4. března 2019.
Fungování skupiny od jejího vzniku na konci osmdesátých let až po současnost je v rámci výstavy rekonstruováno jazykem současného vizuálního umění. Základní myšlenkou celé expozice je nahlížení minulosti optikou současnosti. Výstava je rozdělena do deseti kapitol, které vždy reflektují určité časové období. Minulé okamžiky jsou vtělené do nově vytvořených soch, multimediálních objektů a instalací. Autorem většiny z nich je právě
Milan Cais, který některá díla vytvořil speciálně pro tuto příležitost.
"Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemnej bonus," říká.
Každému z devíti alb, které skupina vydala v letech 1988-2018 je věnován samostatný prostor. Vystavená díla vždy představují symbolický průnik základní vizuální myšlenky alba, jeho konceptu, okolnosti vzniku anebo se třeba jen tematicky a časově zařazují do období, ve kterém jednotlivá alba vznikala. Například jejich koncepčně a výtvarně zřejmě nejucelenější projekt "Nanoalbum", "Nanobook" a "Nanotour" bude v DOXu široce představen od originálních Caisových kreseb a 3D vizualizací, přes působivou zvukovou instalaci, až po nově vzniklé velkoformátové obrazy a skleněné plastiky. Ty byly podle návrhů Milana Caise vytvořeny sklářským mistrem Martinem Janeckým a ztvárňují podobu všech hlavních postav příběhu.
Autentickou atmosféru jednotlivých etap tvorby Tata Bojs výstavě dodávají dobové materiály - fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů - i pečlivě provedené rekonstrukce prostor a prostředí, ve kterých hudebníci tvořili.
"Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek," doplňuje Cais. Své místo v expozici zaujme i unikátní série takzvaných pokoncertních autoportrétů baskytaristy a spoluzakladatele Tata Bojs Mardoši, kterou započal v roce 1999. Od té doby vzniklo více než pět set autentických snímků kapely s diváky, k čemuž autor dodává:
"Tyto kapelové autoportréty jsem začal spontánně dělat v roce 1999 a spontánně jsem s tím dodnes nepřestal. Naopak, zpočátku jen občas cvaknutý snímek je dnes již nevyhnutelný rituál závěru snad všech našich koncertů. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře; jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní - emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta v roce 1999 ještě neexistovala."
Pro výstavu vznikne i interaktivní instalace skutečného nahrávacího studia, ve kterém si budou moci návštěvníci vyzkoušet, jaké to je za mixážním pultem, a zhruba u deseti skladeb na chvíli změnit poměry nástrojů. Zkrátka si písničku přemíchat po svém. Dalším zpestřením pro návštěvníky bude vstup do virtuální reality, kde budou v odlišných prostředích a časových pásmech moci být přítomni živému provedení jedné písně ve čtyřech různých etapách hudebního zrání kapely.
"Co není možné v realitě naší, je možné v té virtuální. V jednom prostředí nám diváci uvidí do talíře, a to doslova, nebo s námi v dalším budou v koupelně," smějí se Tata Bojs.
Jistým přínosem expozici a kreativním poradním hlasem byl i herec, scenárista a moderátor Ondřej Cihlář známý z divadla Vosto5, který po poctivém poslechu všech CD Tata Bojs přišel s prvotními nápady k několika instalacím. U příležitosti oslav třicátého výročí skupiny by měla ještě na za čátku roku 2019 vyjít zhruba třísetstránková kniha s příhodným názvem "TATALOG", ve které už budou plně obsažena i díla z expozice. Kapela se domluvila na vydání s nakladatelstvím Bigg Boss. Grafické stránky se ujal Marek Pistora a renomované studio Najbrt. Kniha by měla vyjít v omezeném nákladu 1 500 kusů a Tata Bojs by ji rádi pokřtili na akustických koncertech v rámci doprovodného programu k výstavě.
Hudební tvorba Tata Bojs je úzce propojená s dalšími uměleckými žánry: výtvarným, literárním, filmovým, ale překvapivě i s baletem. Ty se skupina postupně pokusí představit i v rámci bohatého doprovodného programu k celé události. A aby toho nebylo málo, Supraphon při této příležitosti vydá poprvé na vinylu remasterované "Nanoalbum" jako 2LP.