15.10.2018 00:00 - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta
Každá doba potřebuje svoje básníky. Ty zasněné, zadumané osoby, které se citlivě noří do niter vlastních i cizích a dovedou dát tvar i v hloubce ukrytým emocím. Takoví jsou i rakovničtí Manon Meurt, kteří až nyní, po čtyřech letech od prvního EP, vydávají svůj regulérní debut "MMXVIII".
Žánr shoegaze už dávno není aktuální módní vlnou, post-rock jakbysmet. Stále však existuje početné publikum, které onu kytarovou melancholii potřebuje k životu. A naštěstí jsou i kapely, které jim umožňují nezastydnout ve zlatých, minulých letech.
Manon Meurt svoje první dlouhohrající album pekli poměrně dlouho. Od časů prvního bezejmenného EP se kapela vyhrála a slyšitelně nabyla jistoty. Už to není jen ten
shoegaze z Rakovníka, nálepka, kterou jim možná lehce zjednodušeně přiřkli novináři. Na novince "MMXVIII" výrazněji zaznívají post-rockové a rockové vlivy a nově také i příjemná špetička atmosférických elektronických ploch či klavíru. Ten se stal nosným zejména pro výbornou skladbu "Lighthouse", které přidává na dramatičnosti, posunující kapelu až k hranám trip hopu.
O produkci se postaral
Jan P. Muchow. To je z jednoho pohledu příjemné završení a jakési uzavření kruhu (bez domácího shoegaze jeho
Ecstasy Of St. Theresa by Manon Meurt vypadali asi dost jinak, pokud vůbec), z toho druhého svěření se do péče producenta, který je odborníkem na to, co dělá.
Zvukově se podařilo (je-li to zásluha zkušeného Muchowa či přirozených schopností kapely, je otázka) najít příjemnou rovnováhu mezi křehkostí a tichými intimními pasážemi, které stojí na originálně zabarveném a rozpoznatelném, křehkém - ale nesladkém - vokálu Kateřiny Elznicové, a dynamickými skoky do hlukových pasáží. Zasněnost převažuje, Manon Meurt však umí být i výrazně rockoví (skladba "Neon", kde se zpěv, který utíká do dálav, klene nad uhánějící a škobrtající rytmikou). Díky dynamickému střídání (a prolínání) hned několika rozdílně intenzivních poloh se kapele daří udržovat potřebné napětí. Nedochází tak k nechtěnému ukolébání posluchače. ##Manon Meurt#X# hypnotizují, ale zároveň příjemně hrubě z těchto hypnóz rázem vytrhávají.
Textově kapela výrazně pracuje se světlem a tmou, nocí a dnem, minulostí a budoucností. Není potřeba vytvářet složité fráze a obrazy, i prostý verš
"I Still Love When You Say My Name" či strofa
"We're Strangers / We're Lost And Found / Togehther In The Blurry Night" má v sobě údernou působivost a velmi přesně vystihuje ony základní pocity, které se albem "MMXVIII" prolínají. Tedy jakousi vnitřní touhu po sblížení, touhu po návratu zpět k něčemu, co se pomalu rozplývá ve větru.
Počasí letos zatím melancholikům nepřeje, venku je babí léto jako řemen. Na to správné podzimní zachmuřeno si ještě chvilku počkáme. Ale až přijde, bude k němu album "MMXVIII" dokonalým doprovodem.