Výběr "Dark Tunes From Czech and Slovak Caves" odkrývá temná zákoutí tuzemské hudební gotiky

11.04.2018 13:30 - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta

Je gotická scéna jen do sebe zahleděnou subkulturou, která nemá lidem mimo její úzké hranice co nabídnout? Čím je možno tuto subkulturu vymezit? Je to snad jen souhrn vnějškových atributů? O osvětu mezi lidem ne-gotickým se už řadu let snaží web Sanctuary.cz, teď i s novou kompilací "Dark Tunes".
8/10

Různí - Sanctuary.cz presents Dark Tunes From Czech and Slovak Caves

Skladby: INSTAble (DarkRoomDuke), We Can´t Escape (Výsměch?), Six Feet Under (Das Funus), Depress (Fara), Bad Time Shema (Phosgene Girls), 1-2-3 War (The Last Days of Jesus), Třináctý úplněk (Bratrstvo Luny feat. Petr Štěpán (XIII. století)), Fading (Tongue), Lillyann (Gloom), Izolace (Noví Lidé), Minefield (580 Miles), Kosmoza (Vokoj feat. Espe), Naplnenie (Lahká Muza), Vengeance (Isiolia), Čas (mulpHia), Sirény (Projekt203), My Log Saw Something (Dren), Doomed Generation (Plague Called Humanity), Requiem for the AI (The Opposer Divine), Světlonoš (Tábor radosti), Savage Place (BloodPact), Biological Unit (Whorewolf), Home (Terminal State), All Towers Must Fall (Phragments), Days of the Silence (Vespertine Soul)
Vydáno: 12.12.2017
Celkový čas: 116
Vydavatel: Sanctuary.cz
Svatyni českých gotiků se podařil vskutku husarský kousek. Na ploše dvou CD totiž vydala kompilaci s názvem "Dark Tunes From Czech and Slovak Caves". Ta si vytkla za cíl zmapovat to nejkvalitnější, co na poli temné muziky (což je ostatně mnohem přesnější, než žánrově poněkud vágní gotická, která nutně svádí ke středověkým bubínkům a drnkání na loutny) v Česku a na Slovensku vzniklo. Na výzvu webu zareagovala šedesátka projektů, sedm na sobě nezávislých publicistů vybralo dvacet pět skladeb, které zabírají bez čtyř minut dvě hodiny. A to už je pěkný čas. Navíc se na tomto prostoru ukázalo, jak různorodou muziku můžeme do téhle temné škatule zařadit, aby to zároveň nepůsobilo nahodile a nesmyslně.

Potkávají se zde už klasici žánru jako třeba Petr Štěpán z poměrně určujícího spolku XIII. století, který se objevil v roli hosta Bratrstva Luny, nebo Tábor radosti s vyloženými nováčky. Je zde čeština, slovenština i angličtina. Míchá se tu potemnělá elektronika (která nepatrně převažuje) s rockem či post punkem. A všechno to pojí jedinečná atmosféra.

Jistě, celek naráží na to, s čím mají v tomto duchu pojaté kompilace - tedy spíše tematické než žánrové - obecně vzato problém. Něco se posluchači líbí více a něco méně, něco ucho zaujme, jiné věci prakticky zapadnou. Jsou tu skladby ("Světlonoš" Tábora radosti, hrdelním zpěvem doplněná "Bad Times Shema" Phosgene Girls nebo "1-2-3 War" The Last of Jesus, která by se neztratila na deskách raných Killing Joke, či čistě hitová a do detailu dotažená "Lillyann" od Gloom), které okamžitě stáhnou do svých temných tenat a skrývá se v nich velká síla. Na druhou stranu zde najdeme spíše kusy lehce samoúčelné a prázdné. Samostatně by možná uspěly, jistý potenciál v jejich interpretech nepochybně dříme, tady ale - v nezbytném srovnání - poněkud blednou a ztrácí se.

Celkový dojem je však vysoce pozitivní. Tracklist je seskládaný tak, že výsledek i přes svou mamutí délku nenudí a ty dvě hodiny zvládne uposlouchat i ten, kdo není vyloženě kovaný gotik, ale má alespoň pozitivní vztah k muzice s negativním vztahem ke světu. Skvěle se také daří naplnit jeden s obecných úkolů kompilací: nalákat k dalšímu hlubšímu průzkumu (jak příslovečné, když už se pohybujeme v oblasti temných jeskyní, že ano?).

První gotická vlaštovka letí vysoko. A říká se, že jaro nedělá. Tahle ale ano. Sanctuary.cz vykonává ve svém oboru skvělou práci. Kompilace "Dark Tunes from Czech and Slovak Caves" tento fakt potvrzuje. Výsledek navíc může posloužit i jako jakýsi pomník domácí gotické subkultuře, varianta rok 2017. Pokud se v dalších letech podaří navázat, mohl by to být skvělý způsob, jak pravidelně mapovat jeden z periferních proudů současné kultury.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY