Rok 1968 se stal v mnoha ohledech osudovým. Promítnout se to samozřejmě muselo i na hudební scénu, kde doznívalo pražské jaro a později převládal strach z toho, co bude následovat. Kompilace "1968 / 50 hitů roku naděje a zrady" si dala za cíl zmapovat co nejkomplexněji dění v naší populární hudbě.
8/10
Různí - 1968 / 50 hitů roku naděje a zrady
Vydáno: 16.02.2018
Celkový čas: 73:58 + 78:22
Skladby: CD1: Lady Carneval, Lampa, Docela obyčejná píseň, Slza z tváře padá, Dobrá zpráva, Čekej a neplakej, Cítil bych se líp, A zazvonil zvonec, Domů, Čas borůvkových koláčů, Dobrou noc, pane Mozarte, Čekej tiše, Pták Rosomák, Obraz smutný slečny, Chodím, Čím lásku bráníš, Vítr to ví, Balalajka, Já nechci mít, Klaunova zpověď, Bonnie a Clyde, Spievam si pieseň, Dej mi, lásko, naději, Nevidomá dívka
CD2: Nestůj a pojď, José, Dejte mi kousek louky, Božskej Trini, Dlouhý stín, Cesta končí, Dvě loutny, Everybody, Goodbye, Herecký šanson, Hou, hou, Přejdi Jordán, Cherchez la femme, Hřej mě, Inzerát, Chmýří, Jak ten čas letí, Oh, Shenandoah, Jsem bláhová, Ovečka, Jak bludný Holanďan, Suita pro J.S.Bacha, Svatej kluk, Síť houpací, Dobře míněná rada, Modlitba pro Martu
Vydavatel: Supraphon
Výběry s tím nejlepším ze šedesátých let vydává Supraphon poměrně pravidelně. Zatím poslední
"Beat (Al)Boom 1968 - 1970" vyšel teprve nedávno. Aktuální počin se ale nezaměřuje pouze na beatovou scénu, nýbrž na populární hudbu v roce 1968 jako celek.
Kompilátor
Miloš Skalka na něm zachytil beat, pop, šanson, folk, country i další odstíny, které tehdejší rozmanitost v muzice nabízela. Radost z postupného tání politických ledů se v ní také odrážela. Vznikaly soubory s anglickými názvy, točily se písně v tomtéž jazyce,
Olympic si dovolil na desku "Pták Rosomák" umístit skladbu "Everybody". Jenže po 21. srpnu a následné okupaci se vše začalo vracet do starých, ba možná ještě zarytějších kolejí normalizace. Tato dvoudisková připomínka nabízí mimo jiné i dvě přímé reakce na politické dění po 21. srpnu. "Modlitbu pro Martu"
Marty Kubišové a "Dobře míněnou radu" Jaromíra Vomáčky, která se vryla do paměti posluchačů pod názvem "Běž domů, Ivane".
Upřímně, těžko se na dvojalbu hledají nějaké zásadnější vady. Kvitovat se dá postup při sestavování výběru, kdy Miloš Skalka až na pár výjimek nezařadil od známých tváří jejich nejprofláklejší šlágry, ale naopak ty méně ohrané. Samozřejmě, mimo zmiňované "Modlitby pro Martu" nechybí Gottova "Lady Carneval", "Pták Rosomák" Olympiku či "Přejdi Jordán" od
Heleny Vondráčkové. Je tu však i spousta libůstek pro fajnšmekry. Vzpomene si dnes ještě někdo na jistou Sally Sellingovou, která byla v té době členkou Apollobeatu Jana Spáleného, a její hit "Chmýří"?
Zajímavým objevem je i pěvecký či spíš šansonový výkon herečky Ljuby Hermanové v "Hereckém šansonu" i beatově-šansonové začátky Hany Zagorové v "Obrazu smutný slečny" a "Svatém klukovi".
Jiří Grossman tehdy ještě rap nemohl znát, jeho recitace a přednes ve skladbě countrymana Lee Hazlewooda "José" jsou však znamenité. A takhle by se dalo v klidu pokračovat dál.
Délka většiny skladeb nepřekračuje tři minuty (ve dvou případech dokonce ani minuty dvě), přitom to vůbec není ke škodě věci. Znovu se připomínají dávno zapomenutí interpreti
Antonín Gondolán, Rudolf Pellar, Jaromír Mayer, nedávno zesnulý Karel Štědrý i kapely
Synkopy 61 (skladbu "Suita pro J.S.Bacha" napsal nedávno
taktéž zesnulý Oldřich Veselý) či Atlantis se sourozenci Ulrychovými.
Díky perfektnímu zvukovému remasteringu a opravdu dobrému výběru a pořadí skladeb drží kompilace hodně semknutě pohromadě. A jako velmi příjemný bonus je součástí hned osmadvacetistránkový booklet, kde najdete velké množství zajímavostí o všech interpretech i některých autorech a skladbách. Nebylo by marné, kdyby se podobného ohlédnutí dočkaly i některé další významné roky.