Početné desky kapely
Of Montreal mají i slabé momenty, ovšem koncerty zvládá na výbornou. Kevin Barnes a Of Montreal vydali za dvacet jedna let (!) existence úctyhodných čtrnáct desek a bezpočet EP, českému publiku se však představí v létě 2017 poprvé. Kapela z amerického Athens ve státě Georgia mění pravidelně svůj styl, sestavu i šatník, na pozadí je ale pořád zřejmá fascinace psychedelií šedesátých let.
Kapela Of Montreal, kterou v roce 1996 založil Kevin Barnes, byla vždy vnímána jako indierocková, a to i přesto, že si od klasického indie rocku udržovala odstup a svou inspiraci hledala především v hudbě šedesátých let. V odstupu jí pomáhal fakt, že kapela byla součástí většího kolektivu tvůrčích hudebníků, který je známý jako The Elephant 6. V neustále se organicky měnící množině kapel, do které patří nebo patřily např.
Neutral Milk Hotel, The Olivia Tremor Control nebo Elf Power, se vždy sázelo především na kreativitu a originalitu hudby. A pokud se hudba a styl kapely Of Montreal dá nějak definovat, tak jako neustále se měnící, překvapující novými polohami a styly.
Za úctyhodnou kariéru vydala kapela přes čtrnáct desek a s lehkou nadsázkou by se dalo říct, že každé album je trochu jiné a něčím překvapuje. Ať už se jedná o šedesátkový psychedelický pop, sedmdesátkovou bezstarostnost nebo třeba afrobeat naředěný lo-fi folkem, pokaždé můžete očekávat nějakou novinku. Na zatím poslední desce "Innocent Reaches" je patrná inspirace
Arcou nebo
Chairlift. Na tomto albu, které kapela představí v létě v MeetFactory, je také patrná snaha o oživení pomocí psychedeličtějšího a rockovějšího zvuku. EP "Rune Husk", které vyšlo v letošním roce, skládá pro změnu hold
Bowieho období Ziggyho Stardusta. Neuchopitelnost kapely výstižně pojmenoval magazín Pitchfork jako
"paradox Of Montreal - čím více tvoří, tím míň je poznáte".
Jediným pevným bodem kapely, kde se vystřídalo už poměrně značné množství hudebníků, tak zůstává lídr a jediný zakládající člen Kevin Barnes. Ten se netají tím, že odmítá slepě následovat trendy a že dělá prostě to, co ho baví. Křečovitě nesleduje mainstream, ale s každou novou deskou s lehkostí vypouští do světa jeden objevný nápad za druhým. Skoro každý rok vyjde nové album s novou vizí. Kevin Barnes v několika rozhovorech přiznal, že je workoholik, který není nikdy unavený, a že neustále cítí potřebu tvořit, protože jedině tak je šťastný.
Hudba je ale pro Barnese také terapií. Ostatně jeho věta
"nechodím k terapeutovi, ale skládám hudbu" hovoří za vše. Často naráží na nepochopení okolního světa, protože jeho písně nejsou jen o všeobecných problémech a trápeních, ale jsou detailně osobní. Vzorovým příkladem může být album "Aureate Gloom" (2015), kde se vypořádává se svým vlastním rozvodem.
"Rozhodl jsem se víc začít psát o svém osobním životě, do té doby jsem psal hlavně o šťastných věcech, ale to nereflektovalo můj aktuální stav mysli."
Kevin Barnes o sobě tvrdí, že je extrémně normální, možná až trochu nudný. Při poslechu hudby Of Montreal a při pohledu na jejich kostýmy a výtvarné pojetí scény toto jeho tvrzení určitě překvapí. Jestli je ještě jedna jistota, která se o této stálici nezávislé hudební scény dá říct, tak určitě to, že na jejich koncertech se diváci nenudí. Přijďte se o tom přesvědčit ve středu 19. července do MeetFactory. Vstupenky v ceně 490 Kč + poplatky jsou k mání na TPro, GoOut a TPortal, na místě za 590 Kč.