Mydy Rabycad - Děláme vše pro to, abychom nikdy neusnuli na vavřínech

21.12.2016 08:00 - Hana Bukáčková | foto: facebook interpreta

S mladou, velmi ambiciózní kapelou Mydy Rabycad jsme si povídali o tom, jaké bylo nahrávání v berlínských Red Bull Studios, odkud se před nedávnem vrátili. Zavzpomínali také, kde se jim nejlépe hrálo, zhodnotili, co se kolem nich teď momentálně děje, a prozradili nám, na čem právě pracují.
Poslední dobou je o vás dost slyšet, čím si myslíte, že to bude?

Nèro Scartch (dále N): Je to neustálá práce kapely a našeho týmu. Každý víkend někde hrajeme a i to je jednou z příčin, že jsme teď tam, kde jsme. Snažíme se každým koncertem a počinem posunout dál. Ať už jde o vylepšování show, revizi aranží věcí, který hrajeme, psaní nového materiálu... Zkrátka děláme vše pro to, aby každá nová věc byla lepší než ta předchozí a abychom nikdy neusnuli na vavřínech.

Mydy Rabycad
© Tomáš Klíma
V současnosti jste, co se týká zahraničního působení, jedna z našich nejúspěšnějších kapel. Chtěli jste se od začátku prosadit za hranicemi?

Mikuláš (dále M): V úplných začátcích jsme si sepsali takovej papírek, na kterém bylo, kde všude chceme hrát a čeho a kdy chceme dosáhnout. Byl to v podstatě takový business plán. Když si vzpomenu na to, co jsme tam všechno jako začínající kapela dali, zní to teď po letech velmi úsměvně, ale docela dost věcí se nám z toho už splnilo, a to je zkrátka skvělý! Navíc si myslím, že právě vytýčení velkých cílů nám pomohlo vzít to od začátku vážně a na 110 %.

Tomáš (dále T): Ten seznam byl dost ambiciózní a to tam ani nebylo Glastonbury. Příští rok se nám z něj splní další sen.

A tím je?

T: Americké tour. Příští rok totiž jedeme do Ameriky a Kanady odehrát pár koncertů. Několik jich už je potvrzených a další stále přibývají.

Kužel (manažer, dále K): Zajímavý je, že to nejsou klubové koncerty pro pár desítek lidí, ale festivalové sloty pro akce s návštěvnostmi v řádech desetitisíců.

Jak si vybíráte místa, na kterých budete hrát?

Honza (dále H): Máme několik zahraničních agentů, kteří se nám starají o booking v jednotlivých zemích. Tento model nastavil náš manažer Kužel a je běžný mezi většinou umělců, kteří hrají šířeji po světě. Místní promotér totiž zná poměry dané země a je schopný pro kapelu zajistit odpovídající koncert nebo festival. Důležité je však takového agenta sehnat.

K: Musíš mít známé... nejvíc věcí se stejně domlouvá někde na baru.

Žofie: (dále Ž.) Kužel pak vždycky říká, že za nás nasadil játra.

K: Je to velká oběť.

T: My už mu šetříme na transplantaci.

Jak se vám hrálo v létě na Glastonbury?

T: Bylo to úplně super, hráli jsme na jedné z deseti hlavních stage festivalu, což je obrovskej úspěch i vzhledem k tomu, že celkově jich jr na celém Glastonbury několik desítek. Byl to zážitek, na který do smrti nezapomeneme.

Mydy Rabycad
© Tomáš Klíma
Kde jste zatím nejdál hráli? A kde bylo nejlepší publikum?

H: Nejdál jsme hráli v Jižní Koreji.

T: Tam bylo snad i nejvděčnější a nejhlasitější publikum. Chvílemi to vypadalo podobně jako v dokumentech o Beatles.

N: Zajímavé to bylo taky v Polsku, kde jsme hráli na jazzovém festivalu, který se konal na chatě přímo v horách. Ochranka nás musela doprovodit na stage, protože tam bylo úplně natřískáno a na konci nás lidé nechtěli pustit z pódia!

Ž: To nechtěli! Museli jsme přidávat téměř polovinu tehdejšího setu.

T: To je pro Mydy vlastně typické. I když je publikum nezná, dokážou ho rozjuchat.

A na jakém nejzajímavějším místě jste hráli?

Ž: Tím, že jezdíme často do zahraničí, je každá akce svým způsobem nezapomenutelná a zvláštní.

H: Pro mě to bylo asi to Polsko.

M: Pro mě Korsika, protože jsme viděli z pódia rovnou na moře. To byl zážitek.

N: Nejzvláštnější a nejosobitější pro mě byl asi festival Fusion v Německu, který dopředu nezveřejňuje žádný line-up, přesto je hned vyprodanej. Je neuvěřitelně vyzdobenej různými instalacemi v prostoru, zároveň nenarazíte na žádný reklamy velkých společností a nepotkáte jediného securiťáka. Nepředstavitelný.

Ž: V zahraničí nejsou klasické festivaly jako u nás, konají se třeba uprostřed lesa, ve kterém jsou nainstalována různá umělecká díla, dekorace...

T: Dávají si tam záležet na detailech.

Ž: Festivaly jsou pro ně událost, na kterou se patřičně vyšňoří různými kostýmy, skoro jako kdyby sami vystupovali. Tam, i když se opijou, vypadají dobře a jsou plný lásky, ne jak tady, kdy se bojíš, aby ti nepřistál langoš na hlavě.

T: Fusion byl pro nás mimo jiné vstupenkou do Red Bull studia. Pro jeho vedení měl dokonce větší prestiž než třeba Glastonbury.

Mydy Rabycad
© Tomáš Klíma
Jak jste se vlastně dostali do Red Bull Studios a jak se vám tam pracovalo?

T: Honza Vondráček z českého Red Bullu nás zázračně dostal do studia A, a to na čtyři dny, což nebylo vůbec snadný. Původně jsme měli v Berlíně strávit jen jeden den v mnohem menším studiu B.

H: Nahrávalo se nám tam naprosto skvěle. Ve studiu je to hlavně o tom, jaká se vytvoří atmosféra a jak dobře se na to kapela připraví. Tady bych vypíchl práci Tomáše, který produkoval chystané singly a roli producenta bude plnit i v rámci celý nastávající desky. Byli jsme celou dobu vysmátí a v pohodě, což se odrazilo na naší práci. Stihli jsme tam, co jsme chtěli, a ještě si vezeme bezvadný zážitky.

M: Lidi ve studiu nám vyšli strašně vstříc a bylo vidět, jak Red Bull umí spojit správné lidi. Jedná se o profíky na světové úrovni. Ačkoliv jsme přijeli do cizího prostředí, cítili jsme se tam díky nim jako doma.

Jaké budou nové skladby a kdy se na ně můžeme těšit?

T: Vyjdou postupně na jaře. Prvním je "I Don't Care", ke kterému jsme v Berlíně stihli udělat i klip. Natočil ho Vladimír Jedlička, který dělal náš zatím poslední klip "Just Dance". Točil Žofku v berlínských ulicích, nahrávání ve studiu, pak nějaké srandy s klukama, ale jak to bude vypadat v celku, zatím netušíme. Strašně se na něj těšíme. Točil na osmimilimetrový analogový film, který jsme rovnou v Berlíně při zpáteční cestě nechali vyvolat. Měl by vyjít na přelomu února a března. Druhá věc "Sensation" vyjde asi v březnu a poslední "Rise Up" někdy koncem května.

H: Zvukově je "I Don't Care" takový návrat ke kořenům.

T: Je pravda, že je tam cítit electro swing, electro pop... Takže "I Don't Care" je typická esence Mydy.

Ž: Zmrdí vokály jsou tam taky.

M: To je terminus technicus, jedná se o debilní popěvky, který máme ve spoustě starších věcí.

T: Druhý singl je rychlejší, má až skoro drum'n'bassový groove, ale se živými nástroji. A "Rise Up" je klasický electro funk. Fakt každá pecka je trošku jiná, ale je v nich společná chemie Mydy.

Mydy Rabycad, Festivalpark, Hradec Králové, 3.7.2016
© Čestmír Jíra / musicserver.cz
Chystáte celou desku?

N: Nechceme to rozhodně uspěchat, ale bylo by fajn, kdyby celá třetí deska vyšla na podzim 2017. Pokud se okolnosti nezmění, zbytek budeme nahrávat v našich domovských studiích Svárov a Barrandov Sound. Album je momentálně ve fázi demo verzí.

H: Není to tak, že bychom třeba chvíli něco dělali, chvíli zase ne, pracujeme na ní průběžně, vracíme se k rozpracovaným věcem, postupně je vylepšujeme a doděláváme.

M: Hodně věcí děláme na cestách, protože když sedíme patnáct hodin v dodávce, máme spoustu času, který se dá využít, a občas z toho vznikne něco dobrýho, například právě "Sensation" nebo "Rise Up", které se zrodilo v Anglii u krbu.

Mydy Rabycad

Mydy Rabycad je mladá, velmi talentovaná, původně electroswingová kapela z Prahy, která vznikla na začátku letních prázdnin roku 2012. Ve složení Žofie Dařbujánová (zpěv), Mikuláš Pejcha (saxofon), Jan Drábek (baskytara), Néro Scartch (syntetizátor), Ondřej Slánský (kytara) a Tomáš Konůpka (bicí) dobývají svět. Navštívili velké světové festivaly a plní si jeden sen za druhým. Momentálně natočili tři singly v Red Bull Studios v Berlíně a pracují na již třetí studiové desce, která by měla vyjít na podzim příštího roku.

Existujete relativně chviličku, přitom toho za sebou máte už dost, jiným kapelám se to nepovedlo ani za třicet let. Jakého úspěchu si nejvíce vážíte?

N: Pro mě byl teď hodně dojemný vyprodaný Lucerna Music Bar, kam na nás cíleně přišlo takových lidí... A nebylo to jako třeba na festivalech, kdy o nás omylem zavadí. Byla to skvělá párty, kdy se lidi odvázali, spousta z nich i znala texty a bylo to prostě boží.

H: Podle mě je největší úspěch všechno, co se teď kolem kapely děje, ať už je to jezdění po světě v rámci různých festivalů, tak i nahrávání ve světových studiích či koncerty na domácí scéně.

Ž: Každý rok přijde velká věc, která nás hodně poznamená a překvapí. Loni jsme hráli na Szigetu a říkali jsme si, co může být víc. Pak přišlo Glastonbury a zase jsme si říkali, co přijde potom. A přišla Amerika, takže se to tak hezky stupňuje, a to mi na tom přijde hezký. Že se to nezastavuje a jede to dál. V životě na to nejsem moc zvyklá, protože když se daří, poté většinou přijde náraz. Tady se to tomu zatím naštěstí vymyká a to je pro mě zásadní úspěch.

I přes všechny vaše úspěchy jste zatím nedostali žádnou cenu. Jsou pro vás ceny důležité?

Ž: Když už je cena vysoká, tak si ty boty prostě nekoupím a oželím je. (smích)

Mydy Rabycad
© Tomáš Klíma
Je pro vás důležitá móda a vizuálno, jakým stylem se prezentujete jako kapela?

Ž: Záleží nám na tom, protože jsme si díky bohu včas uvědomili, že show není jen o hraní. Show musí být kompletní a scéna i kostýmy k tomu neodmyslitelně patří. Ohledně vizuálu nemáme žádné poradce, většinou tyhle věci řeším já. Občas se ale spojíme s některými návrháři, v minulosti například s Klárkou Palatovou, v posledním roce zase s Natálkou Dufkovou, od které jsme měli kostýmy třeba právě do zmiňované Lucerny nebo v klipu "Just Dance". Občas si ale taky necháváme něco šít. Vše záleží na tom, jaké máme zrovna nápady.

Často je vás vidět na bohulibých akcích, je to váš záměr?

Ž: Nejsme v žádném případě politicky angažovanou kapelou, ale pokud můžeme podpořit myšlenky, se kterými souzníme, popřípadě i něco předat dalším generacím, děláme to rádi, protože nám okolní svět není lhostejný.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY