První ročník zbrusu nového ambiciózního festivalu pro hlavní město je za námi. Oslavné ódy na pár světových jmen v line-upu si můžete přečíst v reportech. Festival ale netvoří jen headlineři. Rozhoduje nespočet dalších aspektů, jestli vám festival přiroste k srdci, nebo se jen přisosne k vaší peněžence.
Několik týdnů před samotným zahájením akce Prahu doslova zaplavila masivní reklamní kampaň. A PR se dělalo samo - na
Iggyho Popa slyší snad každé médium a už samotný fakt, že v hlavním městě vznikl nový hudební festival s cílem hostit až 15 tisíc lidí, je zpráva hodná zveřejnění. Nemusíte být ale zrovna art director v reklamce, abyste věděli, že zahlcení reklamou má na potenciální kupce někdy negativní důsledek. V hlavním městě byste těžko hledali sloup nebo tramvaj, které by
nekrášlil metronom vystřelený do vesmíru.
© facebook interpreta
Vrcholem této reklamní smrště pak bylo umístění několikametrové plachty na Stalina na Letné. Vlny nesouhlasu na facebooku pořadatel David Gaydečka hasil s šovinismem jemu vlastním. Voda se ale začala vařit, až když nejmenovaný sprejer celou plachtu přesprejoval, aby dal najevo, že reklama na pomníku nemá co dělat. Onlinovou reklamu přehlcení uživatelé skrývají pouhým klikem myši, tohle gesto ale dalo zabrat podstatně víc. Diskuzi na sociálních sítích Gaydečka pojal jako prostor, kde se předvést, všechny odpůrce setřít i je pozvat, ať vysolí 1 600 Kč za vstupenku a staví se na akci podívat. Zajímavý přístup.
© facebook interpreta
Smutná je na této bitce především skutečnost, že se vůči Metronome festivalu nezačali vyhraňovat nekulturní frustráti, ale naopak ti, kteří kulturu v Praze sami vytvářejí a volají po kvalitě, nikoli neuctivé komerční invazi, kterou Metronome předvedl.
Ono ruku v ruce s paní primátorkou Krnáčovou totiž zaplatíte leccos. Pořadatelé festivalu ji uvedli nejen na tiskové konferenci, ale dokonce ji vytáhli na hlavní pódium. Ve svém projevu nezapomněla zmínit, že si Praha zaslouží vlastní hudební festival, a proto má její vřelou podporu. To je samozřejmě fajn. Svůj
vřelý vztah k muzice ale projevila třeba tím, jak
podporuje busking v ulicích. To asi zrovna neoblékala kabát milovnice muziky. Může rock'n'rollu něco odporovat víc než vměšování politiků do hudebního dění? Ať si každý festival shání sponzory, kde chce. Metronome je ale evidentně ochotný pro korunu udělat téměř cokoliv. Kdyby Iggy věděl...
© klapper.cz / musicserver.cz
Že sebevědomí Metronomu nechybělo, jsme viděli na každém kroku - z tonality jejich jednání a hlavně přepálenou cenou lístku.
"My máme Iggyho Popa, no a co." Ok. A co Metronome nabídl dál?
Kooks i
Foals už k nám přivezl Rock For People před několika lety.
Crystal Fighters jsme už v Praze uvítali a letos přijedou na podzim opět. Ellu Eyre a
Walk Off The Earth pořadatelé asi zvolili podle počtu zhlédnutí na YouTube. A dál?
Richard Müller? Vážně? Pro koho že je tenhle line-up tedy vlastně sestaven? Potřebujeme tu festival, který ani neví, na koho cílí?
Je fér uznat, že na clubové stagei se objevila i jména, která lahodila uším zarytějších hudebních fanoušků, ať už to byl třeba
Ghostpoet nebo
Fat White Family. Měli jste ale štěstí, pokud jste zapadlou, téměř neoznačenou stage vůbec našli.
© klapper.cz / musicserver.cz
Ne úplně úspěšný boj festivalového teamu s elektřinou díky počasí není nutno vyčítat, to se může stát i na dramaturgicky lépe sestavených akcích. Jestli ale něco bilo do očí, byl to předimenzovaný poloprázdný areál. Návštěvníci se totiž (mimo čas headlinerů) potulovali po areálu v počtu, který byste klidně narvali na Majáles v Kralupech. Pořadatelé se tak v posledních dnech před vypuknutím akce museli hodně otáčet, aby na akci, která konkurovala United Islands z vlastní stáje, natáhli lidi alespoň zadarmo. Jen novinářů bylo na akci 170. Presslistu sekundoval nadprůměrně obsáhlý guestlist a VIP list. Lístků se, soudě dle velikosti areálu, prodala zhruba čtvrtina oproti optimistickým očekáváním, a to jsme ještě mírní.
© klapper.cz / musicserver.cz
Komparz, co na festival dorazil, tak alespoň vydělal konzumací předraženého piva, mnoho lepších aktivit kromě family parku areál nenabídl. Pořadatelům nezbyl budget ani na jednoduchou mobilní aplikaci, kterou už bere konkurence jako samozřejmost.
Ještě pořád si někdo myslí, že tohle byl
biggest music weekend v Česku? Pořadatelé Metronomu se takto stále prezentují ve snaze nechat daleko za sebou kolegy, kteří u nás už několik let dělají takové akce poctivě. Kluby v Praze jsou pravidelně narvané i na prestižních a čerstvých zahraničních interpretech. Colours of Ostrava se každým rokem rozrůstají. Je znát, že Češi jsou připraveni do živé muziky investovat. Metronomu se ale podařilo s balíkem peněz v ruce nafouknout bublinu bez originálního obsahu.
© klapper.cz / musicserver.cz
Pořadatelé Metronome festivalu už mají za sebou pár
afér ohledně financování United Islands a na hudební scéně jim fandí málokdo. Metronomem svou pověst rozhodně nevylepšili.
Jestli tohle měla být snaha o druhou Lollapaloozu, která je také městským festivalem a disponuje nesrovnatelně silnějším line-upem, tak se to moc nepovedlo. Proč se festivaly jako právě třeba Lollapalooza v Berlíně, pouhých pět hodin jízdy od Prahy, vyprodají? Kvalitní line-up, vizuál, vize, atmosféra, za to si lidé připlatí rádi. Za dotovanou dávku arogance už tolik ne.