Tomáš Prek (Redblack Records) - Hudba je pouze dobrá a špatná

04.09.2002 05:00 - Luboš Kreč | foto: facebook interpreta

Brněnské vydavatelství Redblack, specializující se na tvrdou rockovou hudbu, si dlouhodobě udržuje vysokou kvalitu do světa vypouštěných desek. Do jejich stáje patří třeba kapely Root, Insania či Endless. A to byl hlavní důvod našeho rozhovoru s jedním z mozků této firmy, Tomášem Prekem.
Tomáš Prek - Redblack Records
© Tomáš Prek / Redblack Productions
Na trhu s populární hudbou působí několik vydavatelství. Daly by se rozdělit de facto na dvě skupiny - v první jsou velké společnosti, tzv. major labels, Sony Music / Bonton, EMI Music, Warner Music, Universal Music a BMG. Druhou skupinu by tvořily malé firmy, které se často specializují na jeden hudební styl. O takových je slyšet v médiích jen zřídka, a to i přes neopominutelný fakt, že pro českou hudbu toho dělají stejně, ne-li víc než zmíněná pětka. Jednou z takových je i brněnské vydavatelství Redblack, které si libuje v metalové muzice a pod jejíž křídla patří skupiny jako Root nebo Insania. Jelikož jimi vyprodukovaná alba mají stabilně vysokou kvalitu a kapely si spolupráci s nimi nemohou vynachválit, přišlo mi příhodné vyzpovídat jednoho z mozků Redblacku, Tomáše Preka.

Mohl bys v kostce nastínit historii Redblacku? Kdy jste to začali a tak dále.

Popravdě nevím, jestli se o nějaké historii dá mluvit. Příští rok v březnu budeme slavit teprve pět let existence, takže doopravdy těžko hovořit o nějaké historii. Ale dobrá, zkusím to aspoň v krátkosti. V březnu 98 jsme se rozhodli vydat naše první album, a to druhou desku kapely Silent Stream Of Godless Elegy. Od té doby se náš katalog rozrostl na sedmnáct titulů od osmi kapel s tím, že teď připravujeme zhruba tak čtyři až pět desek za rok.

Redblack je malé, velice specializované vydavatelství. Přesto mi řekni, kolik má zaměstnanců, resp. spolupracovníků?

Když mám vzít práci čistě kolem labelu, tak to zvládají dva lidé. Samozřejmě do toho nepočítám práci kolem distribuce do českých obchodů, kterou nám zajišťuje naše partnerská firma MAB Records. Nesmím ale také zapomenout na pomoc od lidí z našich kapel, dá se říct, že spolu s kapelami tvoříme takovou jednu velkou rodinu.

Kdysi jste se ohradili proti MusicServeru kvůli tomu, že pod jedním článkem byl link na internetový obchod, kde se desky vašich kapel daly koupit, ale za výrazně vyšší cenu. Vy jste totiž zvolili cestu atraktivní cenové politiky, kdy se snažíte ceny nových CD tlačit na úroveň nějakých tří set korun. Je podobný úkol těžký?

Myslím, že cena kolem tří set korun je reálná cena nosiče vyrobeného v České republice, takže se snažíme tuto cenu dodržovat. Naše cenové rozpětí je od 250,- korun při prodeji CD na koncertech kapel a přes internet, až zhruba do 350,- korun, za které si lidé můžou naše CD koupit v síti Bontonlandu a dalších větších obchodech. Záleží jen na aktivitě lidí, za jakou cenu si naše CD pořídí.

Nesetkali jste se s nepřátelskostí ze strany konkurence, např. od velkých firem? Že by jako někomu leželo v žaludku vaše "narušování drahosti".

Když mám říct pravdu, tak s většími firmami jsme nikdy ani v kontaktu nebyli, takže ti nemůžu říct. A co se týče nepřátelství od jiných firem, v Čechách stále platí, že když je někdo relativně úspěšný, hned se najde hodně "dobráků", kteří se mu to rozhodnou znepříjemnit. A to v našem případě jde doopravdy o úspěch vpravdě relativní. V každém případě spolupracujeme jenom s lidmi, kteří s námi spolupracovat chtějí.

Takoví Root mají velice dobré jméno i za hranicemi České republiky, proto si dovedu představit, že jste v čilém kontaktu i s mnoha např. evropskými vydavatelstvími. Jaké panují ve vašem oboru poměry v cizině?

Snažíme se prosazovat naši hudbu i do zahraničí, takže doopravdy jsme v kontaktu s mnoha labely z celého světa. S většinou z nich je spolupráce bezproblémová, najdou se však i výjimky (tak jako asi ve všech oborech). Výhodou je, že tato specializovaná vydavatelství většinou vedou lidé s velkým zájmem o muziku, nebo bývalí muzikanti, takže nejde jen o profit za každou cenu, ale každý do toho dává také kousek sebe. Vydávat muziku (a ještě menšinových žánrů) v dnešní době, to už chce doopravdy dělat také srdcem a ne jenom jako prachsprostý "byznys". Jediný problém je, že muziky je dneska doopravdy strašná spousta a tím pádem prosadit se na zahraničním trhu už chce své. Je to takový začarovaný kruh - distribuční společnosti nechtějí distribuovat CD kapel, které v dané zemi nemají promotion (a to stojí moře peněz) a nehrají koncerty a promotéři zase tvrdí, že nemá cenu připravovat koncerty kapele, která nemá v daném teritoriu distribuci. Takže v téhle chvíli dost bojujeme s tím, jak tento kruh prorazit.

Když jsi naťukl prosazování se, promotion apod., řekni mi, jak je na tom Redblack - vyděláváte, nebo spíš balancujete na kraji finanční propasti?

Hmmm, v tuhle chvíli jsme asi blíže té druhé variantě. Nechci skuhrat, ale lidé si asi zvykli, že muzika je ve své podstatě zadarmo a že je vlastně zbytečné platit, ať už CD stojí 300,- nebo 600,- korun. Trochu mě to mrzí, ta rovnice je jednoduchá - za více peněz jsme schopni dělat více pro naše kapely, nahrávat v lepších studiích, připravit lepší koncerty a v neposlední řadě také pracovat pro více kapel. Díky tomu, co se dnes děje s prodejem nosičů, jsme se dostali do situace, že musíme odmítat i velmi dobré kapely z důvodů nedostatku financí na realizaci jejich desek. Je strašně jednoduché obhájit vypálení CD větou: "Však oni si nahrabali už dost, tolik peněz jim za to nedám, to radši zaplatím stovku tady Lojzovi, ten mi tu desku vypálí a ještě mi k tomu nakopíruje obal." Smutné pak je, že daný Lojza má z CD daleko největší profit, aniž by se o cokoliv zasloužil. Vypalování CD je doopravdy problém, který se bytostně dotýká nejen "major" firem, ale i nás malých vydavatelů. Na druhé straně jsme doopravdy vděční (na rozdíl od zmíněných velkých firem) za internet a MP3 formát. Díky tomu se dnes muzika může dostat kamkoliv a částečně to pomáhá lidem zorientovat se v té strašné spoustě muziky, co se dnes vydává. Není nic lehčího, než stáhnout si MPtrojku, pořádně danou věc naposlouchat, a pak se teprve rozhodnout, jestli chci mít desku doma, nebo ne.

Dobrá. Jelikož na tom, zdá se, přeci jen nejste vysloveně šeredně, určitě máte nějaké plány do budoucna, kam byste chtěli Redblack směřovat.

Plány? V tuhle chvíli asi přežít tu mizérii s prodejem muziky v Čechách. Ne, vážně, asi bych byl rád, aby se nám dařilo vydávat zajímavou muziku českých kapel a aby se nám podařilo navázat spolupráci s nějakým silnějším partnerem v zahraničí. Co se týče kapel - jsem strašně spokojený s tím, co v tuto chvíli máme, takže žádné konkrétní jméno ti neřeknu. Budu rád, když se nám bude stále dařit objevovat mladé dobré kapely a když jim budeme schopni pomoci prosadit jejich hudbu k co nejvíce posluchačům.

Tak mě napadá, jestli vás třeba nepodporují stát, kraj či město při vydávání desek? Činnost je to ve své podstatě velice záslužná.

Ne, žádné dotace nedostáváme, ale musím přiznat, že jsme nikdy o nic nežádali. Takže nemůžu hodnotit, jak to s touto podporou v České republice funguje. V každém případě na to moc nevěřím, stačí se totiž porozhlédnout jaké klacky různé instituce hudbě spíše házejí pod nohy - 22% daň z přidané hodnoty na muziku, obrovské poplatky městům z koncertů a takto by se dalo pokračovat. Největší podporou by bylo odstranění všelijakých překážek, pak by snad ani nebylo třeba různých grantů a dotací.

Pojďme nyní k hudbě. Řekni čtenářům, které kapely momentálně zastupujete?

V této chvíli spolupracujeme s osmi kapelami, a to s Cales, Dark Gamballe, Endless, Forgotten Silence, Insania, Root, Sad Harmony a Silent Stream Of Godless Elegy. O všech kapelách si vaši čtenáři můžou přečíst více na našich internetových stránkách www.redblack.cz.

A která vaše skupina je nejúspěšnější? Zřejmě to budou Root, že?

Úspěšnost je velmi relativní pojem. Nejznámější kapelou od nás jsou doopravdy brněnští Root, což je legenda s velkým jménem i na mezinárodní scéně, a jejich posledních desek se včetně licencí prodá zhruba kolem šesti tisíc. Ale úspěšné jsou svým způsobem všechny naše kapely. U těch menších se prodejnost pohybuje kolem jednoho až dvou tisíc kusů prodaných alb.

Jak se prosazují mladší, méně známé soubory typu Endless, Sad Harmony, Calathea, které se nemohou opřít o stabilní základnu, kterou už Root a Insania mají vybudovanou?

O tomto je také práce našeho vydavatelství. Díky kapelám, které už jakž takž jméno mají, můžeme podporovat i kapely, které teprve svou cestu začínají, a to jak třeba účastí na koncertech těchto větších kapel, anebo třeba tím, že si posluchač řekne, že když už Redblack vydává Insanii a Root, tak přece ten zbytek nemůže být žádná hloupost, zkusím si to poslechnout. Když to vezmu konkrétně, tak myslím, že Endless se zviditelnili celkem dost svou aktuální deskou "Vital #1", za kterou dostali Anděla, a dnes už jsou spíše kapelou, která může pomáhat těm mladším. Sad Harmony vydali v současné době desku, která má zatím skvělé ohlasy a jednáme o ní s několika vydavatelstvími v zahraničí, takže uvidíme, jak se prosadí. A co se týče Calathei, jednali jsme s nimi, ale zatím jsme se nedomluvili, takže uvidíme, jaký bude jejich nový materiál.

Nerozroste se vám v dohledné době "stáj"?

Zřejmě brzy přibudou ještě dvě mladé kapelky, a to Animé a Memoria. Muzika Animé by se dala popsat jako emo-rock s odkazem na kapely jako Anathema, Placebo a s přesahem do 70. let. Memoria je další zástupce moravské post doomové scény s výborným zpěvem mladičké zpěvačky a trochu stříknuté anglickou indie kytarovou scénou osmdesátých let. Vše závisí na situaci na českém trhu a na ochotě posluchačů podpořit dobrou muziku menšinových žánrů.

Mají mladé rockové soubory zájem o smlouvu u vás? Kolik jich řádově "odbavujete" ročně?

Byly doby, kdy chodili i tři až čtyři proma týdně, teď se to už trochu uklidnilo a dostáváme tak jedno promo týdně, a to i ze zahraničí. Jde tak trochu vidět, že dělat dneska muziku je čím dál tím dražší koníček, takže kapel asi taky trochu ubývá. I to je důsledek rozhodnutí českého fanouška neplatit za muziku.

Můj osobní dojem je, že v poslední době se alespoň trošku zvedá zájem o tvrdší rockovou hudbu. Registrujete podobné tendence?

V poslední době si, myslím, znovu přichází renovace živé muziky s kytarami, takže se snad situace bude zlepšovat. Je tady obrovský boom nu-metalové scény a toto si, myslím, může pomoct celé rockové scéně. Je celkem legrace poslouchat ty samé lidičky, co vykřikovali, že rock je mrtvý styl pro starce, jak dnes tvrdí, že kapela bez kytary je zoufale nemoderní a zastaralá. Abych byl upřímný, muzika je pouze dvojí - dobrá a špatná.

Co vůbec říkáš na nu-metalovou vlnu? Někteří pravověrní metalisté jí opovrhují.

Co se týče téhle scény, mam ji docela rád. Akorát je třeba zase rozlišit kapely, které tento trend budovaly a pak spousty následovníků, kteří se jen snaží projet se na vlně zájmu a nedávají tomuto stylu nic nového. Plno desek v tomto stylu vzniká na přímou objednávku vydavatelských firem, a pak to není v pořádku. Celkem mě pobavilo, jak v Čechách jde přetavit hospodský heavy thrash na jediného zástupce nu-metalové scény v České republice. Toto je přesný příklad toho, jak "major" firmy pracují, prakticky vůbec neví, co se na scéně děje, a to je trochu smutné. V každém případě kapely jako Deftones a Creed patří k mým velkým oblíbencům a jestli se do nu-metalové scény počítají i Tool, tak tam už není vůbec co řešit. To je absolutní pecka.

A nebude Redblack nějakou českou nu-metalovou partičku vydávat?

V současné době nevím o žádné kapele, která by v tomto stála za poslechnutí. Dostal jsem teď akorát tip na jednu kapelku snad z Prahy, hrajou pod názvem Hraczki, ty bych docela rád viděl naživo, a celkem zajímavě se jeví také moravští Bethrayer, které už nějakou dobu sleduji a jsem hodně zvědavý na nový materiál.

Díky za rozhovor.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY