shop.musicserver.cz
Editors, Public Service Broadcasting, Roxy, Praha, 9.12.2015

Editors v Praze: Fantastická show s hořkým koncem

Vydáno: 11.12.2015 12:00 v sekci Naživo - Jan Trávníček a Veronika Ondečková | foto: Jan Kuča

Editors se vrátili do Prahy, aby o svých kvalitách ve vyprodaném klubu Roxy opět přesvědčili jak své dlouholeté fanoušky, tak i ty, kteří jejich hudbě podlehli teprve nedávno. V reportáži tentokrát netradičně nabízíme hned dva pohledy - jak ten od skalního příznivce, tak ten nováčkovský.

Live: Editors

místo: Roxy, Praha
datum: 9. prosince 2015
support: Public Service Broadcasting
setlist: No Harm, Sugar, Life Is A Fear, Blood, An End Has A Start, Forgiveness, All Sparks, Eat Raw Meat = Blood Drool, The Racing Rats, Formaldehyde, Salvation, Fingers In The Factories, Smokers Outside The Hospital Doors, Bricks And Mortar, All The Kings, A Ton Of Love, Nothing, Munich, Papillon

Fotogalerie

Public Service Broadcasting, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
Když jsem se v reportáži z květnového koncertu Public Service Broadcasting dočetl, že britské duo J. Wilgoose Esq. a Wrigglesworth (na pódiu doplněné ještě o basáka JF Abrahama) ve své tvorbě míchá převážně indie-rockové základy s retrospektivními rádiovými a televizními záznamy slavných propagandických projevů, reportážemi o kosmických závodech USA se SSSR a podobně, přičemž tehdejší chrčivé monology nahrazují zpěv, podivil jsem se nad originalitou nápadu.

Netradiční spojení předpřipravených záběrů a samplů v kombinaci s živými nástroji v Roxy místy skutečně fascinovalo, výsledný efekt se ale lišil písni od písně, projekci od projekce. Jak dlouho takový projekt může vydržet, je vzhledem ke scénářem sešněrovanému programu a nulové možnosti k improvizaci otázkou k zamyšlení, pokud ale chcete vyrazit na něco doopravdy osobitého, lze Public Service Broadcasting jedině doporučit.

Editors, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
Editors byli vždycky příkladem kapely, která se na každém albu dokáže vyvíjet různými směry, ať už ale v jejich tvorbě převažovaly kytary nebo synťáky s elektronikou, vždy jste je díky úchvatnému vokálu charismatického hubeňoura Toma Smithe bezpečně poznali. Výjimkou není ani zářiová studiová pětka "In Dream", z níž hned ze startu zaznělo několik ukázek.

Atmosféricky zasněná "No Harm" s pozvolným nástupem muzikantů na pódium posloužila jako netradiční intro, co do počtu shlédnutí na YouTube úspěšná "Life Is A Fear" zabodovala mezi fanoušky syntetického zvuku i naživo a úderná "Forgiveness" jen potvrdila širokou rozkročenost nového alba. Opomenout ale nelze ani popem ovlivněnou "All The Kings", z níž by se klidně mohl stát další z velkých hitů nebo dramaticky pompézní "Salvation", která naléhavostí frontmanova projevu vyvolávala mrazení v zádech.

Editors, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
V konstrukčně jednoduchém, ale přitom maximálně funkčně nasvětleném sále ani tentokrát nechyběly Smithovy pověstné tanečky a ať už se mu na krku houpala elektrická kytara nebo španělka, dokázal navázat oční kontakt snad se všemi. Hovořit o jeho fantastických vokálních kvalitách (viz třeba dojemné akustické předvedení "Smokers Outside The Hospital Doors" nebo surově agresivní "A Ton Of Love") by bylo urážkou čtenářů, ale i když na jeho výkon fanoušci reagovali poměrně dobře a až na pár individuí s mobilem nad kebulí i celkem obstojně pařili, něco zkrátka muselo být špatně.

Jindy srdečný zpěvák s publikem mezi písněmi tentokrát příliš nekomunikoval a přesto, že s každou další písní byl zážitek z koncertu nejen díky hecujícímu klávesistovi Elliotu Williamsovi stále silnější, tak po závěrečném hitu "Munich" se Editors skryli do zákulisí na nezvykle dlouho.

Editors, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
A když se konečně vrátili, zahráli už jen prodlouženou verzi "Papillon", po které se už vytratili nadobro. Přitom snad na všech ostatních zastávkách aktuálního turné je přídavek kromě zmíněného singlu tvořen ještě novinkami "Marching Orders" a hlavně "Ocean Of Night", jež se mohla snadno stát ozdobou celého vystoupení a pro mnohé třeba i symbolickou tečkou za koncertní sezónou 2015.

Hořký konec jinak výborného večera je o to zvláštnější, že Editors známe jako kapelu, která i po nešťastném incidentu se zvukem na loňském Grapeu dokáže chápavě mávnout rukou a bez vytáček i se zpožděním odehrát jakoby nic. Proč se tedy pětice ze Staffordu rozhodla české fanoušky o dvě skladby ošidit, zůstává otázkou bez rozuzlení.

Editors očima Veroniky Ondečkové

Public Service Broadcasting, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
Public Service Broadcasting jako support zaujali, i když ve porovnání s esy, která mají Editors ve zvyku přibírat na turné, se zařadili spíše do druhé ligy, a poukázali na limity svého kytarového konceptu kříženého s kalendáriem. Ve chvílích, kdy se archivní zvukové záznamy (převážně z doby studené války), coby signature komponent tříčlenného projektu, vhodně doplňovaly s hudební produkcí, jako třeba při dobyvačné gradaci tracku "Everest", podpořené dobovými záběry z himalájské výpravy, bylo těžké nenechat se strhnout (jo, slzela sem). Skladby, ve kterých se ale kýženého souznění dosáhnout nepodařilo, najednou vyzněly jako nicneříkající koláže na úrovni televizních znělek.

Navzdory skvělému zvuku v sále, bylo totiž mluveným pasážím místy téměř nemožné porozumět, a kapela se tak proměnila v zaostávající doprovod nicneříkajících podkladů. Pokud tříčlenná sestava usiluje o zprostředkování historických momentů v audiovizuální formě, jde bez diskuze o zajímavý cíl, k ideálním výsledkům ale zatím schází větší propracovanost detailů.

Na rozdíl od PBC, které jsem letos otestovala v Chapeau Rouge, jsem si při Editors připadala jako novic. Přiznávám, že mi nikdy vyloženě nepřirostli k srdci a dlouho jsem se jim vyhýbala. Do Roxy jsem tak šla bez fanouškovského očekávání, zároveň jsem se ale upřímně těšila, protože letošní novinkou, jejími meditativnějšími polohami a citlivou prací s elektronikou, mě navnadili. Viděno s odstupem převažují rozhodně pozitiva, na druhou stranu ale nemůžu říct, že bych toho večera odcházela s něčím víc, než s pocitem, že si můžu odškrtnout jednu superkapelu na seznamu.

Editors, Roxy, Praha, 9.12.2015
© Jan Kuča
Nechci se tady do Editors nějak zbytečně navážet. Fakt, že člověku před očima rozpoutali přehlídku talentu a představili se jako parta ostřílených mazáků, je nepopiratelný, stejně jako koncentrované britské charisma, umocněné vědomím, že fanouškům na stříbrném podnose přednáší sadu hitů, kvůli kterým by jiné kapely vraždily. Na absolutní spokojenost to u mě ale o poměrně zásadní fous nebylo - chyběla mi opravdová energie! Ten druh, který se odehrává na muzikantské úrovni, a kvůli kterému vnímáte jedinečnost okamžiku.

Hodně se mluvilo o zdravotní indispozici frontmana, jako o okolnosti, která pražský koncert poznamenala jistou křečovitostí, v tomhle ohledu ale problém nevidím. Tom odvedl brilantní výkon bez ohledu na to, jak moc se soustředil, komunikoval s publikem, nebo (ne)gestikuval. Jde o to, že nikdo ze souboru ani na chvíli zásadně neopustil svojí comfort zone vyznačenou ksichtem nahrávek. Výsledný dojem? Asi jako jít na koncert Depeche Mode po dvaceti letech. Strojová přesnost, nula lidského faktoru. Jsou kapely, kterým tahle poloha nijak závažně neuškodí a Editors, coby melancholičtí ledoví králové jsou jednou z nich. Pro posluchače, kteří si na nich skalně neulítávají jako já, mezi zážitkem z desky versus naživo, ale není cítit velký rozdíl. A to není zrovna lákadlo, proč se trmácet do vyprodaného klubu.


  • Tom je zdravotně indisponovaný a tak zrušili v (Tammi, 11.12.2015 14:34) Reagovat

    Tom je zdravotně indisponovaný a tak zrušili včerejší a dnešní koncert v Polsku.

  • vynikajuca muzika (john, 12.12.2015 00:02) Reagovat

    Takata hudba mna vzrusuje- citim, ze sa mi pri pocuvani chveje pucena a to je znamenie, ze sa jedna o kvalitu

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jesus Christ Superstar, O2 arena, Praha, 28.11.2024
Naživo: "Jesus Christ Superstar" je tak výjimečný, že ho nezabije ani nabubřelé popové pozlátko Kamil Střihavka, Bára Basiková a Dan Bárta tvořili ústřední trojici nejlegendárnější verze muzikálu "Jesus Christ Superstar", který se od roku 1994 hrál v Divadle Spirála. Myslím, že už nikdo nedoufal, že "Ježíše" v této... čtěte zde
Vydáno: 29.12.2024 17:00 v sekci Naživo
Ravenoir - Nocturne 7/10
Recenze: Ravenoir ve svém doomovém lese "Nocturne" místy trochu bloudí Studiový projekt Aleše "Aleshe AD" Dostála, bývalého kytaristy Root, s názvem Ravenoir si zřejmě potrpí na přesný časový rozvrh. Rok se s rokem sešel a opět, příhodně v dušičkovém čase, vyšel jeho další počin. Na do modra... čtěte zde
Vydáno: 29.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Autumnist - Anatomy Of Shadows 9/10
Recenze: "Anatomy Of Shadows" předkládá systematickou revizi současnosti pohledem Autumnist Vlado Ďurajka ke každému albu Autumnist přistupuje striktně ve svých vlastních intencích perfekcionismu. "Anatomy Of Shadows" jde v tomto aspektu možná nejdále a nabízí exponenciální pohled na realitu okolo nás, jež místy chladně... čtěte zde
Vydáno: 28.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Tom Sean - Debutové album ukazuje moji dobrou i špatnou stránku
Rozhovory: Tom Sean - Debutové album ukazuje moji dobrou i špatnou stránku Tom Sean je další nadějnou tváří hudební, ale i herecké scény. Jeho v listopadu vydané debutové album "Stereo Madness" obsahuje jedenáct songů, včetně singlů "Runnin' In Deep" se Simonem Oppem nebo "fadeawayyyyyyy". Hostují na něm... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olympic - 4 (LP reedice 2024) 6/10
Recenze: Olympic hledal na albu "4" nový směr své cesty Kapela Olympic nadále vydává nové desky, ale Supraphon postupně vzpomíná i na ty nejstarší. Nikoliv chronologicky, proto po "Trilogii" přichází na řadu o dekádu starší počin "4". Tehdy pražská formace prožívala nejtěžší... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2024 13:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Pátý a šestý den třicátého ročníku maďarského festivalu Sziget ve fotografiích (14.08.2024 17:30)
- Naživo: Neodolatelní Editors na Szigetu upozadili Janelle Monáe, Sam Smith i Becky Hill okouzlili svými hlasy (12.08.2024 15:30)
- Video: Depeche Mode se loučí s érou desky "Memento Mori". V "People Are Good" hledají to dobré v nás (06.04.2024 08:00)
- Naživo: Depeche Mode v Praze skvěle zahráli, svou show ale neoslnili (23.02.2024 14:13)
- Fotogalerie: Depeche Mode odehráli ve čtvrtek v O2 areně koncert, na který se bude ještě dlouho vzpomínat (23.02.2024 08:35)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Video: Depeche Mode se v "Before We Drown" symbolicky loučí (30.01.2024 08:52)
- Video: "My Favourite Stranger" je setkáním Depeche Mode s tajemnou cizinkou... bez Depeche Mode (22.09.2023 07:55)
- Naživo: Depeche Mode v Letňanech zahnali déšť a ovládli masy lidí (31.07.2023 10:00)
- Fotogalerie: Depeche Mode smrti navzdory v obrazech (31.07.2023 09:11)

ALBUM TÝDNE 52/2024

Sima Magušinová
Premena

Lidský život připomíná cestu, která postupně dotyčného nuceně i přirozeně mění. Všechny její zatáčky a křižovatky na vlastní kůži poznává i Sima Magušinová. Svým vlastním způsobem všechny tyto změny vtěluje do svých písní. A jelikož se jich v poslední době událo hodně, nazvala novou desku symbolicky "Premena".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Ewa Farna Linkin Park Coldplay Lady Gaga Madonna Lucie Vondráčková Mirai Kabát Beyoncé Queen Viktor Sheen Pink Floyd Vypsaná fiXa Ed Sheeran Karel Gott Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe