Editors se vrátili do Prahy, aby o svých kvalitách ve vyprodaném klubu Roxy opět přesvědčili jak své dlouholeté fanoušky, tak i ty, kteří jejich hudbě podlehli teprve nedávno. V reportáži tentokrát netradičně nabízíme hned dva pohledy - jak ten od skalního příznivce, tak ten nováčkovský.
Live: Editors
místo: Roxy, Praha
datum: 9. prosince 2015
support: Public Service Broadcasting
setlist:
No Harm, Sugar, Life Is A Fear, Blood, An End Has A Start, Forgiveness, All Sparks, Eat Raw Meat = Blood Drool, The Racing Rats, Formaldehyde, Salvation, Fingers In The Factories, Smokers Outside The Hospital Doors, Bricks And Mortar, All The Kings, A Ton Of Love, Nothing, Munich, Papillon
Fotogalerie
© Jan Kuča Když jsem se v
reportáži z květnového koncertu Public Service Broadcasting dočetl, že britské duo J. Wilgoose Esq. a Wrigglesworth (na pódiu doplněné ještě o basáka JF Abrahama) ve své tvorbě míchá převážně indie-rockové základy s retrospektivními rádiovými a televizními záznamy slavných propagandických projevů, reportážemi o kosmických závodech USA se SSSR a podobně, přičemž tehdejší chrčivé monology nahrazují zpěv, podivil jsem se nad originalitou nápadu.
Netradiční spojení předpřipravených záběrů a samplů v kombinaci s živými nástroji v Roxy místy skutečně fascinovalo, výsledný efekt se ale lišil písni od písně, projekci od projekce. Jak dlouho takový projekt může vydržet, je vzhledem ke scénářem sešněrovanému programu a nulové možnosti k improvizaci otázkou k zamyšlení, pokud ale chcete vyrazit na něco doopravdy osobitého, lze Public Service Broadcasting jedině doporučit.
© Jan Kuča Editors byli vždycky příkladem kapely, která se na každém albu dokáže vyvíjet různými směry, ať už ale v jejich tvorbě převažovaly kytary nebo synťáky s elektronikou, vždy jste je díky úchvatnému vokálu charismatického hubeňoura Toma Smithe bezpečně poznali. Výjimkou není ani zářiová studiová pětka
"In Dream", z níž hned ze startu zaznělo několik ukázek.
Atmosféricky zasněná "No Harm" s pozvolným nástupem muzikantů na pódium posloužila jako netradiční intro, co do počtu shlédnutí na YouTube úspěšná "Life Is A Fear" zabodovala mezi fanoušky syntetického zvuku i naživo a úderná "Forgiveness" jen potvrdila širokou rozkročenost nového alba. Opomenout ale nelze ani popem ovlivněnou "All The Kings", z níž by se klidně mohl stát další z velkých hitů nebo dramaticky pompézní "Salvation", která naléhavostí frontmanova projevu vyvolávala mrazení v zádech.
© Jan Kuča V konstrukčně jednoduchém, ale přitom maximálně funkčně nasvětleném sále ani tentokrát nechyběly Smithovy pověstné tanečky a ať už se mu na krku houpala elektrická kytara nebo španělka, dokázal navázat oční kontakt snad se všemi. Hovořit o jeho fantastických vokálních kvalitách (viz třeba dojemné akustické předvedení "Smokers Outside The Hospital Doors" nebo surově agresivní "A Ton Of Love") by bylo urážkou čtenářů, ale i když na jeho výkon fanoušci reagovali poměrně dobře a až na pár individuí s mobilem nad kebulí i celkem obstojně pařili, něco zkrátka muselo být špatně.
Jindy srdečný zpěvák s publikem mezi písněmi tentokrát příliš nekomunikoval a přesto, že s každou další písní byl zážitek z koncertu nejen díky hecujícímu klávesistovi Elliotu Williamsovi stále silnější, tak po závěrečném hitu "Munich" se Editors skryli do zákulisí na nezvykle dlouho.
© Jan Kuča A když se konečně vrátili, zahráli už jen prodlouženou verzi "Papillon", po které se už vytratili nadobro. Přitom snad na všech ostatních zastávkách aktuálního turné je přídavek kromě zmíněného singlu tvořen ještě novinkami "Marching Orders" a hlavně "Ocean Of Night", jež se mohla snadno stát ozdobou celého vystoupení a pro mnohé třeba i symbolickou tečkou za koncertní sezónou 2015.
Hořký konec jinak výborného večera je o to zvláštnější, že Editors známe jako kapelu, která i po
nešťastném incidentu se zvukem na loňském Grapeu dokáže chápavě mávnout rukou a bez vytáček i se zpožděním odehrát jakoby nic. Proč se tedy pětice ze Staffordu rozhodla české fanoušky o dvě skladby ošidit, zůstává otázkou bez rozuzlení.
Editors očima Veroniky Ondečkové
© Jan Kuča Public Service Broadcasting jako support zaujali, i když ve porovnání s esy, která mají Editors ve zvyku přibírat na turné, se zařadili spíše do druhé ligy, a poukázali na limity svého kytarového konceptu kříženého s kalendáriem. Ve chvílích, kdy se archivní zvukové záznamy (převážně z doby studené války), coby signature komponent tříčlenného projektu, vhodně doplňovaly s hudební produkcí, jako třeba při dobyvačné gradaci tracku "Everest", podpořené dobovými záběry z himalájské výpravy, bylo těžké nenechat se strhnout (jo, slzela sem). Skladby, ve kterých se ale kýženého souznění dosáhnout nepodařilo, najednou vyzněly jako nicneříkající koláže na úrovni televizních znělek.
Navzdory skvělému zvuku v sále, bylo totiž mluveným pasážím místy téměř nemožné porozumět, a kapela se tak proměnila v zaostávající doprovod nicneříkajících podkladů. Pokud tříčlenná sestava usiluje o zprostředkování historických momentů v audiovizuální formě, jde bez diskuze o zajímavý cíl, k ideálním výsledkům ale zatím schází větší propracovanost detailů.
Na rozdíl od PBC, které jsem letos otestovala v Chapeau Rouge, jsem si při Editors připadala jako novic. Přiznávám, že mi nikdy vyloženě nepřirostli k srdci a dlouho jsem se jim vyhýbala. Do Roxy jsem tak šla bez fanouškovského očekávání, zároveň jsem se ale upřímně těšila, protože letošní novinkou, jejími meditativnějšími polohami a citlivou prací s elektronikou, mě navnadili. Viděno s odstupem převažují rozhodně pozitiva, na druhou stranu ale nemůžu říct, že bych toho večera odcházela s něčím víc, než s pocitem, že si můžu odškrtnout jednu superkapelu na seznamu.
© Jan Kuča Nechci se tady do Editors nějak zbytečně navážet. Fakt, že člověku před očima rozpoutali přehlídku talentu a představili se jako parta ostřílených mazáků, je nepopiratelný, stejně jako koncentrované britské charisma, umocněné vědomím, že fanouškům na stříbrném podnose přednáší sadu hitů, kvůli kterým by jiné kapely vraždily. Na absolutní spokojenost to u mě ale o poměrně zásadní fous nebylo - chyběla mi opravdová energie! Ten druh, který se odehrává na muzikantské úrovni, a kvůli kterému vnímáte jedinečnost okamžiku.
Hodně se mluvilo o zdravotní indispozici frontmana, jako o okolnosti, která pražský koncert poznamenala jistou křečovitostí, v tomhle ohledu ale problém nevidím. Tom odvedl brilantní výkon bez ohledu na to, jak moc se soustředil, komunikoval s publikem, nebo (ne)gestikuval. Jde o to, že nikdo ze souboru ani na chvíli zásadně neopustil svojí comfort zone vyznačenou ksichtem nahrávek. Výsledný dojem? Asi jako jít na koncert
Depeche Mode po dvaceti letech. Strojová přesnost, nula lidského faktoru. Jsou kapely, kterým tahle poloha nijak závažně neuškodí a Editors, coby melancholičtí ledoví králové jsou jednou z nich. Pro posluchače, kteří si na nich skalně neulítávají jako já, mezi zážitkem z desky versus naživo, ale není cítit velký rozdíl. A to není zrovna lákadlo, proč se trmácet do vyprodaného klubu.