Budeme-li vycházet z výsledků letošního ročníku BBC Sound Of 2015, měli by se největší vycházející hvězdou stát Years & Years, případně ještě James Bay či Stormzy. Reálně to ale zatím vypadá spíše ve prospěch oceňovaných Wolf Alice nebo punkového dua Slaves. Zamíchá kartami Kwabs? Deskou "Love + War" by mohl.
Jak už to tak bývá, i u
Kwabse byla cesta ke slávě započata už v raném věku a momentální pozornost není náhodná, nýbrž jde o výsledek kontinuální práce zpěváka i lidí v jeho okolí. Malý Kwabena Adjepong se narodil v africké Ghaně, vyrostl však v jižní částí Londýna. Xantre Starr, zpěvákův učitel hudební výchovy, etnomuzikolog a ředitel místního orchestru, jej provedl bolestivými začátky a přes tříleté angažmá v National Youth Jazz Orchestra, kde budoucí umělec působil jako hlavní zpěvák, jej dovedl až ke studiím jazzu na prestižní Royal Academy Of Music.
Důležitým se pro něj stal rok 2011, kdy se zúčastnil hudební soutěže "Goldie's Band: The Royal Appointment" na BBC, která jej dovedla až do Buckinghamského paláce, kde svým procítěným podáním skladby "Sometimes I Feel Like A Motherless Child" probouzel emoce v Princi Harrym.
Následně na YouTube nahrál covery "Like A Star" od dnes už pozapomenuté hvězdičky
Corinne Bailey Rae a "The Wilhelm Scream" od právem obdivovaného
Jamese Blakea. Počet zhlédnutí rostl, úspěch byl nevyhnutelný. Nenápadného zpěváka s velkým hlasem zaregistrovali hlavouni z Atlantic Records a netrvalo dlouho a loni na jaře vyšlo Kwabsovo první EP "Wrong Or Right", brzy po něm ještě "Pray For Love" a "Walk EP".
Málo se to ví, ale píseň "Walk", která je dnes zpěvákovým největším hitem, se v domovské Británii zpočátku příliš nedařilo. Vyšla už na podzim 2014, ale nebýt německého, rakouského a švýcarského hudebního trhu, kde slavila velké úspěchy, možná bychom se zpěvákovy prvotiny ještě ani rok poté nedočkali. Historie tomu ale chtěla jinak, a tak se hit šířil a nakonec konečně klapla i nominace na BBC Sound Of 2015. A protože nejdůležitější hudební anketa zeměkoule má ohromný vliv, stačilo si to už jen nepokazit.
Příprava regulérního debutu však zabrala více času, než bylo plánováno, a tak se na trh místo avizovaného května dostal až na podzim. Čekání však stálo za to, "Love + War" je vypiplaný kousek. Už od úvodních vteřin titulní písně zaznamenáte, že mix r'n'b, soulu a chladné elektroniky se ve spojení s úchvatným hlasem Kwabse vzájemně proplétá tak, že kolikrát nestačíte zírat. Tanečnější dvojka "Fight For Love" a už zmíněný hit "Walk" ještě naplňují mantru
"hlavně ať tam je něco i pro rádia", od čtvrté "My Own" už si ale zpěvák jede podle svých pravidel. Kostry písně si staví dostatečně pevné, aby od minimalistického začátku přirozeně rostl a doplul k refrénu, kterým vás smete jako přílivová vlna, a vy se s ním tak pomalu a houpavě protančili celou nahrávkou podobně, jako to během svých
fenomenálních živých vystoupeních dělá on sám.
Ať už si aranže staví z temně bublající elektroniky, klavíru nebo tribálních afrických rytmů, vždy jsou jen jakýmisi stěnami tobogánu, které vás při té fantastické jízdě po jeho vokálním rejstříku budou držet v bezpečí vkusu, harmonie a zřetelného melodického základu. Omamná uhrančivost, láskou naplněná vřelost, ale i mrazivý, odtažitý chlad jsou jen jedněmi z mnoha barev, které svými hlasivkami dokáže vytvořit, a ať už chcete, nebo ne, tak to
"s vámi nějak pohne", jak se ostatně zpívá v "Perfect Ruin", dost možná nejpůsobivější skladbě jeho debutu.
Desce silné momenty skutečně nechybí, a ať už se zaměříte na to, jaké tóny je schopen uzpívat v baladě "Forgiven" nebo v
braděpadajícím závěru "Layback", jak si hraje s napětím ve funkem načichlé "Make You Mine" či jak touží po tátovi v hudebně delikatesní "Father Figure", nebudete mít možnost utéct hloubce a vážnosti sdělení jeho láskyplných, přesto nikoli patetických textů.
To album je tak plné mimořádných aranžérských nápadů, melodických vyhrávek i pěveckých fines, že ať si z něj vyberete kteroukoli část, nebudete se nudit ani vteřinu. A čím blíž budete konci, tím větší pecky pro vás Kwabs bude mít.
Není divu, že v zahraničních hudebních periodikách umělcův obličej okupuje první stránky magazínů, jako je třeba Agenda, a jako předskokana na své turné si jej na jaře vzal i
Sam Smith. Jestli se propracujete až k závěrečné baladě "Cheating On Me", s gospelovými zpěvy jak z nejslavnějších dob Motownu, pochopíte, že éra lidí jako
R. Kelly,
Craig David nebo
Seal, k nimž bývá
Kwabs často přirovnáván, je vydáním jeho debutu definitivně za námi.
Je velmi složité předvídat, nakolik "Love + War" jeho autorovi pomůže v celosvětovém měřítku. Tím spíš, když povrchních písní, které by z něj mohla hrát rádia, na něm mnoho není. Proto se ani neodvažuji tvrdit, že se s ním na konci roku ve světových výročních žebříčcích nejlepších nahrávek za rok 2015 setkáte. V tom vašem, soukromém, ale být může.