Karel Šíp je v našich luzích a hájích znám především jako bavič, širší veřejnost už tolik neví o jeho textařských schopnostech. Možná ani neví, pod kolika hity je jeho jméno uvedeno. Své nejlepší texty se v rámci oslav svých sedmdesátin rozhodl sesumírovat do kompletu "Bláznivej kmet".
5/10
Karel Šíp - Bláznivej kmet
Skladby: Když muž se ženou snídá (Karel Gott), Ráno (Marcela Holanová), Pane můj (Olympic), Žízeň lásky (Leona Machálková), Krev toulavá (Karel Gott), Šrámy lásky (Jan Toužimský), Dlouhán (Olympic), Čau, lásko (Karel Gott a Marcela Holanová), Inženýrská (Rangers), Třetí přání (Petr Janda), Nekoná se (Petra Janů), Kakaová (Karel Gott), Souhvězdí drsňáků (Olympic), Promiňte, pane, co je gól? (Karel Šíp a Jaroslav Uhlíř), Sentimentální chlápkové (Karel Šíp a Jaroslav Uhlíř), Obrazce o lásce (Karel Šíp a Jaroslav Uhlíř), Průserář (Olympic), Právě vlít k nám rokenrol (Jan Toužimský), Sláva, jsou bály (Marcela Holanová), Žít (Karel Gott), Bláznivej kmet (Petr Janda)
Vydáno: 29.05.2015
Celkový čas: 75:27
Vydavatel: Supraphon
Karel Šíp byl odmalička veden k muzice díky svému tatínkovi. Karel Hugo Feuerfeil (umělecky Šíp) byl totiž operetním hercem a zpěvákem. Jeho syn v roce 1971 založil skupinu
Faraon, ve které hrál na baskytaru. Za mikrofonem nestál nikdo menší než
Jiří Schelinger. Stihli spolu nahrát megahit "Holubí dům", Schelinger pak odešel k
Františku Ringo Čechovi a Šíp svou baskytaru nadobro odložil do kouta.
Začal se věnovat televizním pořadům typu "Hitšaráda", "Galasuperšou" či "Šaráda", kde vystupoval se svým parťákem
Jaroslavem Uhlířem, a naplno psát písňové texty. I v nich mohl vyjádřit svůj vtip, cit a empatii. Recenzi k předcházejícímu společnému kompletu s Uhlířem
"Sentimentální chlápkové" zakončil kolega
Honza Průša postesknutím, že by si oba pánové zasloužili mnohem reprezentativnější výběr svých písní, a táže se, jestli tomu tak bude za pět let u příležitosti dalšího jubilea.
Ta doba je tady a nutno zmínit, že Supraphon na to šel tentokrát jinak. Jednak je tento výběr kompletem pouze Karla Šípa, jednak právě Šíp na něj vybral své nejlepší texty. Jiné věci v potaz nebral, dle toho ovšem taky sampler působí. Hned osm z celkových jedenadvaceti písní tvoří spolupráce s
Petrem Jandou v průběhu posledních osmi let. Z celkově spíše průměrné desky
Olympicu "Souhvězdí drsňáků" se tak sem dostaly rovnou tři písně. Taktéž nepříliš povedený muzikál
"Ať žije rokenrol!" zde má dvakrát své místo.
Na druhé straně jsou tu povedené zapomenuté kousky "Nekoná se" (z alba Petry Janů "S láskou má svět naději") nebo sólové písně Petra Jandy. "Třetí přání" je téměř ryze autobiografický song, při jehož poslechu hodně mrazí, a i u titulní "Bláznivej kmet" je jasně poznat, že se Šíp s Jandou hodně dobře znají, text působí věrně, jako by si ho Janda psal sám. Šíp ještě opravdově textově zaperlil v seriálové písni
Karla Gotta "Krev toulavá".
Velmi příjemně na disku působí málo známá verze skladby "Ráno" jeho exmanželky
Marcely Holanové či spolupráce s Jaroslavem Uhlířem, která je zde uvedena jen ve třech písních. Diváci zmiňovaných zábavných pořadů, ve kterých oba pánové spolu působili, si mohou postesknout, že desítky skladeb, které tam zazněly, dnes nejsou k dostání a leží v archivech České televize. Bylo by moc fajn, kdyby vyšlo album s výběrem písní nazpívaných jen touto dvojkou. Chybí zde i úplně první hit, na který Karel Šíp napsal text - "Šlapací kolo" -, a ani na zmiňovaného Jiřího Schelingera s "René, já a Rudolf" se nedostalo. Někdo si určitě vzpomene i na parodii druhdy slavné italské formace
Ricchi E Poveri. Šíp, Uhlíř a Janů vystupovali pod hlavičkou Triky a pověry, a i když jsou známá jen tři medley, byla ve své době velmi úspěšná. Zde však místo také nedostala.
Celkově album působí nevyrovnaně. Nelze hodnotit čistě jen texty jako takové, vždy k nim patří i melodie. A když už je kladen takový důraz na texty, proč nejsou přítomny v bookletu CD? Přestože tato recenze vyzní průměrně, není třeba o Šípových textařských kvalitách pochybovat a lze mu jen popřát k jeho významnému jubileu spoustu dalších pěkných textařských obratů a songů, které si budou lidi zpívat u táboráku.