Marek: I vazby od našich fanoušků jsou pozitivní, takže jsme zatím spokojení. Stvořili jste vyspělou nahrávku. Teprve druhé album a už koncepční... Proč jste se na něm rozhodli vydat zrovna tímto směrem? Marek: Původně to vlastně nebylo v plánu, ale během skládání a aranžování celé desky padl nápad, že by se jí mohl prolínat příběh.
Tomáš: V okamžiku, kdy se album začalo připravovat a natáčet, ještě o nějakém konceptu nebyla řeč. Připravené skladby byly vlastně hotové tak z 80 % a většinou ještě ani nebyly pořádně otextované. Chtěli jsme, aby se vyvíjely průběžně při natáčení a aby trošku do vínku přidal i náš producent Escon Waldes, od nějž jsme očekávali, že dodá určitý směr a jiný pohled na skladby. Koncept z toho vzešel, až když se album blížilo k finiši a začaly vznikat texty. Hodně songů je založeno na atmosféře, příběh se nám k hudbě samotné líbil a vznikl naprosto přirozeně, nenásilně.
The Snuff...
...oficiálně vznikli v létě 2009 v Praze. Zakládajícími členy jsou Tomáš Kučera (kytara, backvokály) a Michal Scheiner (kytara, backvokály), krátce poté se k nim připojil Tomášův bratr Marek (zpěv). Po personálních změnách na postu baskytary a bicích nyní tvoří kapelu ještě Ijen Ayen (basa) a Matyáš Verner (bicí). Na přelomu roku 2010 a 2011 The Snuff vydali na vlastní náklady první album "Requiem For Me", v červenci 2014 pak následovala koncepční nahrávka "Lotus". Na podzim letošního roku skupina vyrazila na evropské turné jako jedna z předkapel Ill Niňo, o kterém píší cestovní deník. 30. listopadu se předvedou i v Praze v klubu Nová Chmelnice.
Marek: Každopádně bychom se chtěli už držet tohoto standardu. Ne, aby byla další deska zase skok úplně do jiného vesmíru, jako to bylo u "Lotus". Album je doslova proaranžováno zvuky, místy působí jako soundtrack k filmu. S předchozí deskou se na fanoušky valila neustále lavina kytar a nyní budou poslouchat kapelu, která jim ukazuje zcela jinou dimenzi svého hudebního světa. Byl to logický proces vašeho hudebního vývoje? Ijen: Byl to přirozený vývoj. První album "Requiem For Me" vznikalo ještě se starým bubeníkem a polovina písní už byla hotová, když jsem do kapely přišel já (nový basák). Tudíž se album nahrávalo v době, kdy se kapela vyloženě hledala a učila samé nové zásadní věci. Album "Lotus" vzniklo až po čtyřech letech. Museli jsme se všichni pořádně poznat a spolu i nějak mentálně vyzrát, něco zažít. Chtěli jsme dospělé album a čas byla daň, která se musela nevyhnutelně zaplatit. Novinka je poněkud depresivní, ale tak vy vůbec nepůsobíte. To je to, co vás na umění láká? Přinášet jistou míru mystifikace? Ijen: "Lotus" představuje zrcadlový obraz našich vnitřních já. Naše já chce vzrušení, ale zároveň napětí, nejistotu, vztek, prozření... zkrátka různé emoční projevy. Nestačilo by nám zpívat o tom, že v pátek jsem byl támhle a támhle, dal si deset kubíček a domů si přivedl ty nejlepší čubičky z klubu. Ne, to by nám dnes již nestačilo. Chceme se do něčeho opravdu vcítit, přesunout se do jiné dimenze a skrze hudbu tento zážitek prohloubit. Tyto věci v nás vyvolávají pocit jakési euforie, třebaže pojednávají o utrpení mladé, nevinné dívky. Zní to trošku zvráceně, že? Každý z vás poslouchá trochu jiné kapely. Jak docházíte k výslednému kompromisu vašich vlastních skladeb? Ijen: To je právě ta největší alchymie - nejdůležitější je zajímavý nápad, který nás vyprovokuje. Držíme se toho, že nechceme dělat úplně trendy věci, které slyšíme u všech ostatních kapel. Teď narážím třeba na metalcore kapely, které se mezi sebou šablonovitě vykrádají. Takto vlastně vznikla "Erotic Sylvia", což je metalcorovka, ale neřekl bych, že typická. Je to dělané po snuffovsku. Stejně tak má šanci se v naší tvorbě uchytit popový nápad, jako jsme to udělali v písničce "Crumbleů. Kdo ví, třeba zkusíme i blackmetalové vlivy (smích).
Ijen: Na jednu noc - tomu by asi málokterý chlap odolal. Problém nastává, když začíná jít o vztah a muž během něj nevědomky pomalu ztrácí své pravomoci,. dělá hodně ústupků, slábne. Začíná to psychickým vydíráním a násilí je až finální fáze, kdy má žena daného muže dokonale omotaného kolem prstu a není snadné se z toho již dostat, natož se vůči tomu bránit. Jak vlastně vaše generace přistupuje k současnému fenoménu gender? Ijen: Nerad bych mluvil za celou generaci, vztáhnu to jen na naši kapelu. V podstatě nás tento problém zcela míjí a nesetkáváme se s ním. Máme k gender fenoménu neutrální postoj a nezabýváme se jím. Spíš mi přijde, že se roztrhl pytel s veganstvím, o kterém čtu všude. I k tomu však máme neutrální postoj. Skladba "Can’t Dispose of Me" sama nabízí otázku. Co všechno se tedy může stát, když podrazíte toho nesprávného člověka? Tomáš: Může se stát, že vám dá pěstí. Možná vám dá tolik ran, že nějaký čas strávíte ve špitále. Nemusí se stát vůbec nic, ale taky můžete skončit v sudu s kyselinou na dně Orlíku. (smích) Písnička "Boxed In" představuje největší hit alba. Zpěvákův projev a hlavní melodická linka vytvářejí velmi elektrizující atmosféru. Pokud by ale například zpěvák neměnil polohy svého hlasu, vypadala by skladba jinak. Cítili jste v momentě, kdy píseň začala vznikat, že vytváříte něco speciálního? Tomáš: Rozhodně už když píseň vznikala, nám z ní naskakovala husí kůže a cítili jsme, že má velký potenciál. Trochu naivně jsme pak doufali, že by z ní mohl být opravdový hit. V rádiích několikrát zazněla, dobře se umisťovala i v různých hitparádách, jako je třeba Česká Desítka na Rockzone. Bohužel se nerozšířila mezi lidi tak masivně, jak jsme si přáli, takže doufám, že ještě časem osloví více posluchačů. Projevila se, Tomáši, právě tady genetická spřízněnost mezi tebou a bráchou Markem, který v The Snuff zpívá? Myslím, že se projevuje hlavně ve vkusu a názorech. Máme podobné hudební cítění a až na výjimky se většinou na všech věcech shodneme takzvaně na první dobrou. (smích) Jaké jsou největší výhody bratrského spojení v rámci kapely? To, že se o hudbě můžete bavit nonstop a skládat ve společném pokojíčku? Víceméně ano. Je fakt, že doma skoro nic jiného než hudbu a jídlo už moc neřešíme. Taky je dobré, že si můžeme kdykoliv spolu doma zajamovat nebo dávat dohromady nové hudební nápady. Na albu není moc kytarových sól, ale v "Boxed In" jste jedno nechali nahrát Daniela Kroba. V čem vám přišel jeho styl zajímavý? Tomáš: Nebylo to tak, že bychom si ho na sólo nějak záměrně najali. Všechno se odvinulo od toho, že krátce před nahráváním, kdy už bylo zaplacené studio, si Michal (druhý kytarista) zlomil ruku. Dan Krob za Michala zaskočil na několika koncertech a zároveň jsme ho mohli využít i při nahrávání téhle písně. Touto kombinací vznikla moderní skladba, která má ovšem díky Danovu sólu i trochu osmdesátkově rockový feeling. Komu patří dívčí hlas v písni "Lotus"? Tomáš: Adéle Michálkové. Mára k ní chodil na lekce zpěvu a nás napadlo, že když už příběh pojednává o dívce, mohli bychom skladbu podpořit právě dívčím vokálem. "Lotus" se nachází v polovině alba. Pokud posluchač bude desku poslouchat pozorně od začátku, pak ve chvíli, když se dostane k "Lotus", znejistí. Příběh ještě není u konce, ale jeho hrdinka se již smířila se svým osudem. Je právě z toho důvodu hudebně tak rozmanitá a členitá? Tomáš: V první řadě musíme říct, že příběh není vyloženě klasické vyprávění, které má jasný začátek, zápletku, rozuzlení a konec. Interpretujeme ho tak, aby jej každý mohl chápat po svém, a tedy trochu jinak. Jde spíš o spojení pocitů a nálad, které by v takovém případě byly namístě. Skladba "Lotus" je hodně zaměřená na atmosféru a nemá ani klasický koncept písničky. Obsahuje refrén, který se opakuje, ale každá sloka je vlastně úplně jiná. V písni "Life Essence" se deska začíná tématicky otvírat. Zpíváte o znechucenosti bezpáteřní společností a taky o tom, že toho nechcete být součástí. Jaký má tedy vaše generace recept na to udělat společnost lepší? Tomáš: Tím textem nechceme rozhodně moralizovat, kolikrát se naše texty musí brát i s trochou nadsázky. Samozřejmě na první pohled můžou působit vážně, někdy až depresivně, ale často si z toho sami děláme legraci. Texty vznikají především tak, že se snažíme dostat do kůže někoho jiného a vyjádřit jeho pocity. V songu ,"Menace Within" jsme se pokusili vžít do situace nemocného člověka, který si nemůže pomoct, a i když ví, že to je špatné, musí unášet a týrat dívky. V songu "Left for Wolves" je hlavním hrdinou zase neprávem odsouzený vězeň, který byl z politických důvodů pro vyšší společnost nepohodlný a snaží se to peklo přežít. Podobně můžeme brát i text v "Life Essence". Člověk, kterého všichni zradili a jenž už nevěří ve špetku lidské slušnosti, prostě nadává na celý svět. Většina textů je tedy opravdu převtělení do někoho jiného a jeho prostřednictvím podaná problematika určité situace. Když kapela nahrává tak náročnou desku - a pro vás náročná byla, protože jste nad ní strávili bezmála rok -, buď se zocelí, nebo se začne drobit. Cítíte se teď víc jako klan, který má společný cíl? Ijen: Máte najednou pocit, jako byste urazili strašně velký kus cesty. Změnil se nám kritický pohled na nás samotné. Jakmile si člověk něčím takovým projde, natočí takhle velkou desku, něco zásadního, co se těžko popisuje, to v kapele zanechá. Můžeme se navzájem kritizovat, štěkat na sebe, ale všichni víme, že už nejsme ti lojzové z garáže a nikdy se už do této fáze nevrátíme. Kapela roste, členové se vyvíjejí a máme jasný, společný cíl. Stará etapa se uzavřela, otevřela se nová a já doufám, že je to předzvěst něčeho velkého, co jednou může, ale také nemusí přijít. Necháme se překvapit.