Debutová deska "LP1" britské zpěvačky FKA twigs byla po řadě velmi vydařených singlů velkým očekáváním. Nabízí na ní směsici futuristického a značně temného elektronického popu s důrazem na pronikavý vokál. Bez dlouhého váhání lze říct, že se jedná o jednu z nejlepších nahrávek letošního roku.
Britská zpěvačka a skladatelka
FKA twigs, vlastním jménem Tahlia Barnett, se do popového průmyslu dostala skrz svůj taneční talent. Objevila se třeba ve videoklipech známých hudebních interpretů jako
Jessie J,
Kylie Minogue či
Ed Sheeran. Časem si uvědomila, že nechce být jen
tou holkou z videa, a tak se rozhodla dělat hudbu a nahrávat své vlastní skladby. Je až neuvěřitelné, kam až se se svou tvorbou dostala a že nahrála jednu z nejlepších desek roku 2014.
O Tahlii se začalo víc mluvit v roce 2012, kdy vydala debutové EP s prostým názvem "EP1". Nepochybně na něm byl slyšet silný vliv britského trip hopu z devadesátých let, hlavně jeho bristolští průkopníci
Massive Attack. Rok nato FKA twigs vydala "EP2". Vlivy britských velikánů na něm byly slyšet stále, ale hudba už byla pojata víc osobně. Tahlia následovala aktuální trendy ze současné elektronické scény a utvořila si svůj jedinečný styl. Na "EP2" vyčnívá vynikající singl "Papi Pacify" s minimalistickým beatem a křehkým zpěvem. Největší pozornost získalo jeho černobílé vizuální zpracování - erotický videoklip, který chvílemi může působit jako hotové soft porno (a to nejen pro oči, ale také pro uši). Už tady bylo jasné, že chystaný debut "LP1" nebude jen ohlédnutím do minulosti za triphopovými legendami, ale svébytnou nahrávkou.
Definovat styl, který FKA twigs dělá, je opravdu těžké. Bezesporu se jedná o elektroniku. Minimalistické beaty znějí hodně experimentálně a dávají její hudbě futuristický nádech. Vše doplňuje zpěvačka se svými skvělými vokály, které jsou občas křehké, velmi intimní a občas opravdu pronikavé. Lehká podobnost se dá nalézt, alespoň co se týče hudební stránky, u americké zpěvačky Kelely, která před rokem vydala mixtape "Cut 4 Me". Po stránce pěvecké se FKA twigs dá připodobnit k současným experimentálním r'n'b umělcům jako How To Dress Well nebo
The Weeknd.
"LP1" je na první poslech strašně náročné a těžce stravitelné album. Hudba postrádá spád a je celkem táhlá, chybí zde výrazné chytlavé melodie a silné refrény. Napodruhé vám to však začne docházet. Nic takového tam ani být nemá. FKA twigs si své posluchače vybírá, zůstanou pouze ti, kteří se její hudbě naprosto oddají a pečlivě poslouchají každé slovo. Zpěvačka si vedle intimní atmosféry ráda pohrává s gradací jednotlivých pasáží skladeb. Krásnou ukázkou tohoto faktu je první singl "Two Weeks", který vás odzbrojí naléhavým a dunivým beatem. Druhý singl "Pendulum" je přesným opakem, začíná klidně a strhne vás kouzelným hlasem zpěvačky.
Jak už jsem zmínil, FKA twigs se k hudbě dostala přes účinkování ve videoklipech známých interpretů. Jelikož ji štvalo, že dostala nálepku
ta holka z videa, rozhodla se o tom složit písničku "Video Girl" s trefným textem (
"Was she the girl that’s from the video? / You lie, you lie, you lie,"), která patří k nejpopovějším věcem na desce. Nicméně Tahlia Barnett ve svých textech běžně není tak přímočará, naopak je během celé čtyřicetiminutové stopáže tajemná a nechává na posluchači, aby se nad jejími texty zamyslel.
Debutová nahrávka "LP1"
FKA twigs nepochybně patří mezi to nejlepší, co v letošním roce vyšlo, a může aspirovat na desku roku, protože je vyvážená, obsahuje deset skvělých skladeb, které se jen tak neoposlouchají. Není vůbec žádné překvapení, že byla nominovaná v prestižní Mercury Prize vedle interpretů jako
Damon Albarn,
Young Fathers,
Bombay Bicycle Club či Kate Tempest a má velkou šanci na úspěch.