"Vteřiny křehké" Hradišťanu jsou pozvánkou do jiného světa

23.06.2014 08:00 - Milan Menčík | foto: facebook interpreta

Pokud chce být dnes interpret hrán v rádiích, měl by mít písničku na tři a půl minuty s jasně zapamatovatelným refrénem, jednoduchým textem a většinou rychlejším tempem. Jenže existují naštěstí i kapely, které si muziku dělají "svojsky". I tudy ale může vést cesta k uším mainstreamového posluchače.
10/10

Hradišťan - Vteřiny křehké

Skladby: Vteřiny křehké (Fragile Seconds), Účtování na vesmírných kontech (Settling Space Accounts), Nechvátej osude (Do Not Dash, My Fate), Zpívanka (A Lullaby), Šťovíky u cest (Sorrels By The Road), Až bude moje duše (When My Soul), Pojď, můj milý (Come, My Love), Když ona hrozny trhala (As She Was Picking Grapes), Lítáte v tom (It Gets You Going), A Second Of Temptation (Vteřina pokušení), Tak tady byl (There He Was), Rozpomínání (Remembering), Jdu já, jdeš ty, všichni jdem (I Walk, You Walk, We All Walk), Anděl strážný (The Guardian Angel), Až se budeš bát (When You Feel Scared)
Vydáno: 18.6.2014
Celkový čas: 54:59
Vydavatel: Indies Scope Records
Pět let čekali fanoušci Hradišťanu na další desku. Jiří Pavlica věděl, že není kam chvátat a nový materiál se musí správně vyčekat. A stejně právě vydané album "Vteřiny křehké" působí dojmem do detailu připraveného souboru písní, kde do sebe všechny maličkosti zapadají a zařezávají způsobem, až se tají dech.

Alice Holubová
© facebook interpreta
Pavlica se nebál zariskovat a vsadil z drtivé většiny na baladický repertoár. Je prokázáno, že skladby v pomalých rytmech se skládají snadněji, ale zároveň se na nich dají naprosto bezproblémově vylámat zuby. Primáš Hradišťanu je však perfekcionista, jenž se, i díky zkušenostem s vlivy world music, nebojí zapojit méně tradiční nástroje, které naprosto přesně pasují do nálad jednotlivých songů. Na novince proto uslyšíme flétnu nai prvního z hostů Michala Zpěváka i hoboj či anglický roh Vladislava Borovky. Velmi působivě pak zní zvuky varhan v písni "Když ona hrozny trhala". Pokud se zaposloucháte pořádně, ke slyšení jsou i zvuky mnoha různých perkusí, žesťů, klepátek a cinkrlátek, vždy velmi citlivě dopadajících k ušním bubínkům posluchačů.

Pohled odjinud

Jan Novák
© facebook interpreta
Hradišťan je tu s novým albem, přichází další várka příjemné hudby s motivy jak lidovými, tak i etnickými. Nový počin působí o něco baladičtěji než jeho předchůdci, melodie se na jednu stranu zdají být vážné, aby je vzápětí odlehčily motivy mnohem vlídnější, uklidňující, plné naděje. A přes velké množství nástrojů, které se vystřídají, vyznívá nová hudba Hradišťanu spíše skromně, jako klidný hlas ozývající se do ticha, ale s o to větší naléhavostí burcující k činnosti. I s hravostí Hradišťanu vlastní.

"Z čeho jsi světe, když ne z lásky?" ("Vteřiny křehké")

Jako opravdu silné se jeví texty, které nabízejí velice vyspělou poezii, což v našich končinách rozhodně nebývá samozřejmostí. Ve spojení s podmanivou hudbou přímo vybízejí k hlubšímu zamyšlení. Nesoustředěnému posluchači může zcela utéct silné poselství, které obsahují. Hrozí, že vás donutí přemýšlet i delší dobu po poslechu - ať už se budete zamýšlet nad motivy, které novinka nabízí, nebo nad samým významem symbolů a obrazů v textu ("na nebi slunce, tlapa lva a dálka plavá odraná", nebo "poslouchej, co voda říká o bolesti, když nenaříká"). Po poslechu prvních dvou písní jsem si říkal: "A hele, Pavlica zjistil, že stárne, a začal bilancovat svůj život." Možná ano, ale rozhodně nejde jen o to.

Celé dílo skutečně pojednává o lidském životě a o čase, jak již název napovídá. O pochybnostech, o strachu. Ale i o naději, o lásce a o nadpozemské touze, která je v každém z nás. Samozřejmě se jednotlivé písně dají poslouchat zvlášť, ale zde fungují dokonale i jako celek, protože spolu velice úzce souvisí. "Vteřiny křehké, ve kterých zdá se, že do sebe vše snadno zapadá, že dobře je a někdo nestará se a pochybnost se zadem nevkrádá." ("Vteřiny křehké"). Čas máme omezený, je něčím naprosto drahocenným. "Nechvátej osude, člověk ti nestačí." ("Nechvátej osude"). "... nesmíš jim nahlas povědět, že už je dávno, tak strašně dávno." ("Účtování na vesmírných kontech"). Proto celkem jasně vyvstávají pochybnosti ohledně toho, jestli jsme svůj život žili a žijeme dobře, vtírá se strach, "že minu to, co bych potkat měl". ("Nechvátej osude").

Jako odpověď na tyto pochyby se zde vzápětí staví jednak láska, ale také víra jako jasná opora poutníka životem - "na vratkých cestách pak opři se o nebe..." Lze vycítit rozhodné NE apatii, rezignaci na aktivní život, je třeba "obejmout šanci dřív, než ti uteče". Dalším silným motivem, který s ubývajícím časem také dost souvisí, je touha. Touha skromného člověka, touha vyrůstající z lásky k lidem a i z celkem zřetelně naznačovaného vztahu k Bohu, touha, která nechce vlastnit, ale rozdávat. "Až bude moje duše bez těla, já netoužím mít křídla anděla, chtěl bych být hezkou vzpomínkou."

Jiří Pavlica
© facebook interpreta
A pak se v textech ozývá svědectví o lásce. V první řadě vyjádřené písní "Pojď, můj milý", jež je velice nádherným zpracováním textu Šalamounovy "Písně písní", která svět uchvacuje již téměř tři tisíce let. Opět se zde vyjadřuje ona skromná, a přesto nesmírně silná touha - "Dopřej mi zahlédnout tvoji něžnou tvář, hlas tvůj jenom, jenom slyšet." Nutno dodat, že "Píseň písní" není jen dialogem dvou milenců a vyjádřením jejich vzájemných citů, bývá také interpretována jako vyjádření vztahu Boha a člověka.

Jsou-li pak ve vztazích zcela logicky neshody, bolesti a zakopnutí, může to vést nakonec i k dobru věci a utužení vztahu, "jenže i z přemíry zdraví člověk ochuraví" ("Lítáte v tom"). Setkáváme se s dokonalým vyjádřením optimismu lásky, která všechno vydrží - ovšem opět s důrazem na to, že nestačí stále jen čekat. "Musíš se snažit a to je ten zlom. Narostou křídla a lítáte v tom, lítáte v tom." "Jde někdo po zemi jako host a v srdci má dost místa pro radost" ("Rozpomínání").

Spoustě skupin časem dochází dech, ale to není případ Hradišťanu. Jsou alba, která vznikají buď jen kvůli zisku, nebo aby se vyvinula nějaká činnost. A v jejich kontrastu stojí desky, které skutečně mají co sdělit - textově i hudebně. "Vteřiny křehké" patří k těm druhým.

Jan Novák, student ZČU, obor čeština a hudba se zaměřením na vzdělávání (viz horní foto v infoboxu)

Projev šedesátiletého barda navíc obsahuje něco, co chybí mnoha zpěvákům, kteří vyzpívají mnohem složitější partitury a mohou se pochlubit daleko větším rozsahem. Má totiž dar sdělnosti, dikci, díky které mu jeho texty věříte, i když ho třeba vůbec neznáte. Zde jej velmi vkusně mimo tradiční Alice Holubové doplňují i Kristýna Daňhelová, Vendula Pančochová, Kolib a David Burda. Ten si právě s Daňhelovou vystřihl jednu z libůstek této desky - starozákonní Šalamounovu "Píseň písní", uvedenou pod titulem "Pojď, můj milý".

David Burda
© facebook interpreta
K dalším prubířským kamenům pomalejších kousků patří texty. Celková filosofie alba "Vteřiny křehké" je právě o vteřinách. Vteřinách, které dávají dohromady lidský život, osud. Ten se skládá, jak známo, z věcí radostných, sladkých, hopsavých (viz píseň "Lítáte v tom"), ale i smutných, až temných a ponurých (zde se skví hlavně "Účtování na vesmírných kontech", kde zní Pavlicův sólo hlas mimořádně naléhavě). Primáš má však po svém boku básníky, kteří nepíšou bezduché, plytké sloky, netvoří rýmy láska-páska, ale nutí posluchače nad verši rozjímat, přemýšlet. Vždyť člověk je prach, v prach se obrátí a často se pachtí za věcmi pomíjivými a ty důležité nechává ladem. Jan Skácel, Martin Stránský, Dušan Vančura i jiní jsou prostě mistry v oboru a kvalitu hudby nesráží, ale povyšují ji na ještě vyšší úroveň umění.

Hudba Hradišťanu se totiž rozhodně dá nazvat uměním. Proto také jejich písničky těžko uslyšíte v masmédiích. Nekloužou totiž po povrchu, ale jdou do hloubky. Toto tvrzení lze podpořit i nádherným dvaatřicetistránkovým bookletem, který obsahuje mimo žánrových fotografií i texty a jejich anglické překlady. Skladba "A Second Of Temptation" je dokonce nazpívána celá v angličtině.

Po poslechu desky máte pocit, jako byste se vrátili z jiného světa. Lepšího, neuchvátaného, ve kterém neexistuje stres a který člověka vrací až někam k podstatě jeho bytí. A to má být jedním ze smyslů hudby.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY