We On The Moon - Na Evropu 2 nás nikdo tlačit nemusel

17.03.2014 09:00 - Martin Wipplinger | foto: facebook interpreta

Brněnská kapela We On The Moon, která nedávno vydala nový singl "Escape From Nowhere", dokázala jako jedna z mála tuzemských anglicky zpívajících kytarových kapel zakotvit v rotaci celostátního rádia. Zeptali jsme se jí mimo jiné na to, jakou úlohu v její kariéře hraje držitel ceny Apollo Boris Carloff.
Žádají vás ještě dnes o rozhovor žánrové webziny, nebo už We On The Moon definitivně přesídlili do velkých médií?

Jakub Hovorka: Žádají. Neděláme rozdíly v tom, jestli máme dát rozhovor pro musicserver nebo ipunk.

Tomáš Červinka: Zvýšený zájem ze strany velkých médií samozřejmě cítíme. Jdeme na rozhovor do České televize, objevili jsme se ve VIP zprávách na Primě. Vytušili jsme, že televize a rádia o nás mají zájem. Začínají na trhu registrovat novou kapelu a vnímá se nám to samozřejmě velmi příjemně. Rozhodně ale neohrnujeme nos nad menšími deníky.

Přišel tenhle zvýšený zájem se singlem "The Ocean Sky", který kapelu poslal do rotace Evropy 2?

Tomáš Červinka: Asi je to hodně kvůli tomu singlu, ale myslím si, že první impulz přišel už jen ze samotného faktu, že jsme debutové album "Beating The Heroes" (2013) natočili s Borisem Carloffem. Ta nahrávka pod ním měla velkou kvalitu. Následné nasazení "The Ocean Sky" do vysílání Evropy 2 vyvolalo v kapele nadšení, protože v rámci rozhlasových stanic je právě Evropa 2 na prosazení se to nejtěžší. Měřítka jsou tam pro kapely našeho ražení šílený. V neposlední řadě musíme zmínit podporu našeho managementu Championship Music, konkrétně managerovi Lukášovi Rychtaříkovi a Šárce Chomoutové, která nás má na starost přes booking a PR a dělá toho pro nás hrozně moc. Takže je to všechno společná práce, postavená především na důvěře a přátelství. Což je základ pro fungující spolupráci.

Byl Boris Carloff tím, kdo vás na Evropu 2 protlačil?

Tomáš Červinka: Vůbec ne. Je to možná trochu zvláštní, ale my jsme na Evropě 2 fakt neměli žádnou známost. Některé kapely a lidé kolem si myslí přesný opak, ale žádná tlačenka za tím nebyla. Já sám jsem si sehnal kontakt na programovou ředitelku, poslal jí singl a pár informací o kapele a čekal, co bude. Ozvala se asi za dva týdny, kdy už jsem ani nedoufal, že by nějaká reakce mohla přijít. V té zprávě bylo, že hodlají nasadit "The Ocean Sky" do hitparády. Dva dny na to přišel e-mail, že se jim písnička zalíbila natolik, že půjde do hlavní rotace. Takhle to celé bylo.

We On The Moon

We On The Moon
We On The Moon pocházejí z Brna. Kapela okolo zpěváka Tomáše Červinky vydala svou první nahrávku - EP "Trick Or Treat" - v roce 2011. Její další kroky vedly k producentovi a držiteli ceny hudebních kritiků Apollo Borisi Carloffovi, se kterým natočila první dlouhohrající desku "Beating The Heroes". S prvním singlem "Paralyzed" ještě úplně neprorazili, zato s následným "The Ocean Sky" se jejich pop-rock dostal až do vysílání Evropy 2. Promoaktivity k desce zakončili vydáním aktuálního singlu "Escape From Nowhere".

Mladých kytarových kapel, navíc zpívajících anglicky, je v éteru celostátních rádií poskrovnu. Na kolik je to vina dramaturgů jednotlivých stanic?

Jakub Hovorka: Moc do toho nevidím, ale zajímalo by mě to. Něco je špatně.

Tomáš Červinka: Osobně si myslím, že o tom, jestli je kapela v Česku mediálně známá, nebo není, rozhoduje pět deset lidí. Tak to bohužel je. Můžeš jim poslat sebelepší materiál, ale pokud se špatně vyspí, pošlou tě s ním do hajzlu. Je to hodně moc o štěstí. O tom správným okamžiku, o správným načasování. S novým singlem "Escape From Nowhere" jsme třeba ani nedoufali, že by se mohl do rádií dostat, protože jsme se soustředili na úplně jiné věci, než jak oslovit střední proud. A vidíš, je tam. Myslím, že už nás - třeba zrovna Evropa 2 - do jisté míry bere. To ale nic nemění na tom, že pro mladý kytarový kapely je to pořád těžký. Pokud si myslí, že je něco dobrý, musí to tam cpát.

Nová žánrová jména by se tedy našla?

Tomáš Červinka: Našla. Podívej se na Evellyne nebo No Distance Paradise.

Jakub Hovorka: Pak jsou tu Criminal Colection.

Tomáš Červinka: U mladých kapel je obecně problém, že jim chybí takový ten krůček, to udělat něco navíc. Kdyby investovali do natáčení a hlavně do producenta, bylo by to o něčem jiném. Líbí se mi jejich DIY cesta, ale rádia dost koukají na to, kdo s vámi nahrávky dělá.

Konkrétně Criminal Colection mají možná problém v tom, že jsou trochu víc punk než We On The Moon.

Tomáš Červinka: Asi trochu jo, ale mně se jejich singly líbí a dokážu si je v rádiu představit.

Doma se albu "Beating The Heroes" dařilo. Byly i nějaké ohlasy ze zahraničí?

Tomáš Červinka: V tomhle nám zase pomohl Boris, který má kontakty jak na novináře, tak další interprety. Ohlasy byly pozitivní. Další věcí ohledně zahraničí ale řešíme s agentkou vlastně až v těchto chvílích.

Jakub Hovorka: Zatím není nic oficiálního, ale ty záležitosti by se měly týkat Rakouska a Velké Británie.

Jak reálné jsou vůbec ambice We On The Moon výrazněji se prosadit mimo republiku?

Jakub Hovorka: Tohle je v tuhle chvíli těžké odhadovat. Zatím nevíme, jak budou v zahraničí ochotni přijmout českou kapelu.

Tomáš Červinka: Zase jsme u toho. V tom, jestli se nám podaří prosadit se venku, nebo ne, bude hrát velkou roli štěstí. Ale chceme být známí za hranicemi, jinak bychom to nedělali. Takových kapel, jako jsme my, je ale spousta a nebude to snadný. Snad narazíme na ty správné lidi. Pokud se všechny tyhle faktory sejdou, tak tady ta možnost je.

Jak jste na tom s angličtinou? Nerozhodil by vás třeba případný rozhovor v rádiu BBC?

Jakub Hovorka: Řekl bych, že dobře.

Tomáš Červinka: Na tohle jsme připraveni. Já osobně se o angličtinu intenzivně zajímám od malička. I texty píšeme převážně s Jakubem, takže jazyk nám problém nedělá.

Jsou pro We On The Moon důležitá postavení v hitparádách?

Jakub Hovorka: Aktuálně je to pro nás hodně zásadní. Jsme v mainstreamu relativně krátkou dobu, takže si všechno nasazování do hitparád a podobné věci hrozně užíváme. Hodně se v žebřících sledujeme a hlídáme to.

Tomáš Červinka: Je to pro nás důležité i z toho důvodu, že na tyhle měřitelné úspěchy slyší i promotéři z dalších médií a jsou to reference pro kapelu. Hitparády jsou dnes neodmyslitelnou součástí médií, a pokud se umístíte třeba do top tří, už se o vás mluví. U mladých skupin je třeba toho využít a dát o sobě vědět. Věc druhá je, kolik lidí ti ve finále přijde na koncert. Tyhle dvě věci totiž spolu často nemají mnoho společného.

V souvislosti s tím vás možná může mrzet, že jste nedosáhli na cenu objev roku TV Óčko, na kterou jste byli nominováni.

Tomáš Červinka: Otevřeně říkám, že nemrzí. Všichni vidíme, že Adam Mišík je prostě obecně hodně propagovaný. Když nám ta nominace vyšla, byli jsme za ni samozřejmě rádi, ale de facto jsme si naděje na vítězství nedělali. Věděli jsme, že je jasno předem. Nechci nijak vinit Óčko z toho, že by ta soutěž nebyla férová, ale bojovali jsme spíš o ta další místa.

Jakub Hovorka: Jsou tu ještě další podobné ankety, třeba uspějeme v nich. (Vzápětí kapela získala cenu za objev roku v rámci ankety Žebřík 2013; pozn. red.)

Tomáš Červinka: Asi tak bych to uzavřel.

Relativně brzy po vydání "Beating The Heroes" jste natočili nový singl "Escape From Nowhere". Album už žádné adepty na skladě nemělo?

Tomáš Červinka: Možná mělo, ale my jsme prostě chtěli jít ven s něčím úplně novým. Byli jsme nadšení z toho, co jsme natočili, proto jsme po další písničce z desky nesáhli. Standardně to bývá tak, že kapely v průměru z cédéčka vezmou dva tři singly, což jsme vlastně udělali.

Jakub Hovorka: Šlo i o to, že celá příprava "The Ocean Sky", včetně videoklipu, zabrala docela dost času a už se nám nechtělo zveřejňovat singl tři čtvrtě roku po vydání alba.

Kolega Honza Balušek o "Escape From Nowhere" napsal, že pokud se někdy dopracujete ke koncertům s tisícovkami fandů, máte šanci na slušný chorál. Kolik k tomuhle počtu řádově zbývá?

Tomáš Červinka: My vlastně nevíme. Ještě jsme si pořádné samostatné turné nezkusili. Stále se tak nějak snažíme dostat mezi lidi. Třeba teď pojedeme turné s Horkýže Slíže a The Paranoid, kde se ukážeme zase jiným lidem, a potom bude prostor i k tomu jet sami na vlastní triko a vyložit karty na stůl. Lidi nám na koncert nepřijdou jen tak, chceme si to vyjezdit. V tomhle nás rádia nespasí. Jak na tom We On The Moon sami o sobě opravdu jsou, ukážou až další měsíce.

"Escape From Nowhere" je prvním z řady tří videosinglů, které teď budete v měsíčních intervalech vydávat. Proč jste se rozhodli jít touhle cestou?

Tomáš Červinka: Původně to měly být měsíční intervaly, ale celé se to odvíjí od toho, jak úspěšný "Escape From Nowhere" bude. Snažíme se z něj dostat maximum. Až budeme cítit, že jsme ho vyždímali, půjde ven další. Můžou to být klidně dva nebo dva a půl měsíce.

Jakub Hovorka: Chceme teď ke zbylým dvěma singlům natočit klipy, ale důležitým faktorem jsou peníze. Nejsme v pozici, kdy bychom vydělávali kdovíjaké sumy, takže je třeba vyčkat.

Tomáš Červinka: Díky bohu, že už aspoň nemusíme hrát za cesťák. Tyhle doby jsme si samozřejmě taky užili.

Všechny singly produkoval Boris Carloff?

Tomáš Červinka: Ano. Zatím neplánujeme spolupráci s někým jiným. V současné chvíli nás z Česka nenapadá nikdo jiný, s kým bychom mohli pracovat. Až se rozhodneme pro změnu, měl by to být producent ze zahraničí.

Jedna z nových písní prý bude lehce načichlá r'n'bíčkem.

Tomáš Červinka: V jednom z těch případů jsme se rozhodli experimentovat. Nedělá nám to problém, protože jsme vlastně všichni docela multižánroví. Baví nás pop i r'n'b. Z toho důvodu jsme si k nahrávání přizvali Esther Lubadiku, která má pro tenhle styl skvělý feeling. Ten song zatím slyšel jen úzký okruh lidí kolem kapely a byli nadšení.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY