Kocáb a spol. - Malý český světový zázrak

10.03.2014 18:05 - Ondřej Hricko | foto: facebook interpreta

Michael Kocáb si splnil svůj sen a stvořil nefalšovanou superskupinu složenou z renomovaných hudebníků napříč celým světem. Jde sice pravděpodobně o jednorázovou záležitost, ale o to unikátnější její dost možná jediné album je. Jak tedy deska "Aftershocks" dopadla?
8/10

Kocáb / Proudfoot / Donati / Sheehan - Aftershocks

Skladby: Aftershocks, Praying, Warning, Trademark Of Trust, What's In It For Me, Anna Drops, Death Row, Taking Back Our Lives, Brothers, Fall In Love, Chaos
Vydáno: 10.2.2014
Celkový čas: 43:00
Vydavatel: Warner Music
Aktivita frontmana legendárního Pražského výběru je v poslední době více než slušná. I ve svých téměř šedesáti letech nevykazuje známky muzikantského útlumu a po překvapivém obnovení zmíněné formace se vrhl na ambiciózní projekt nazvaný Kocáb/Proudfoot/Donati/Sheehan, ve kterém se spojil s muzikanty z Austrálie i Ameriky. Bývalý (a již ne tak úspěšný) ministr pro lidská práva si kromě svého oblíbence, kytaristy Glenna Proudfoota (Pražský výběr II), pozval také basáka Billyho Sheehana (např. Mr. Big) a bicmana Virgila Donatiho (např. Planet X). Zajímavostí je, že se hudebníci společně nikdy nesetkali (samozřejmě vyjma Proudfoota zabydleného u nás s Kocábem) a své party si posílali přes internet. Finální úpravy si pak vzal na starost Peter "Reggie" Bowman.

Pakliže byste neznali historii a informační omáčku kolem "Aftershocks", těžko by kdo odhadoval, že jde o projekt tuzemského hudebníka. Výsledek zní opravdu mezinárodně a s trochou nadsázky i světově. Rukopis Kocába však při bedlivém poslechu stejně odhalíte. Opět jsou zde patrné jeho aranže a hudební kudrlinky, kterými se rád prezentuje už od dob Pražského výběru. Největší podobnost "Aftershocks" připadá k rozporuplnému Pražskému výběru II a jeho "Vymláceným rockovým palicím". Hudební směřování frontmana je tak krásně zmapovatelné.

Ještě před samotným poslechem samozřejmě vyvstává názor, že muzikantské individuality se zde patrně budou prezentovat co možná nejvíc a deska tím ztratí na celistvosti a degraduje se na pouhou reklamu na um jednotlivých hudebníků. Pravdou je, že Michael Kocáb nechal všem přítomným dostatek místa pro sebeprezentaci a každý instrument tu má poměrně hodně prostoru. Výsledek však nebývale funguje, a ač jsou skladby koncepčně rozložité a bohatě strukturované, nechybí jim písničkovost až hitovost ("Anna Drops", "What’s In It For Me"). Je vidět, že si s nahrávkou dal Kocáb velkou práci a nic neodbyl, protože ani o jedné písni nelze říct něco horšího než o zbytku. Každá má své místo, každá je něčím zajímavá a má svůj význam. A vydat v dnešní době, obzvláště na tuzemské scéně, nahávku bez vaty? Dalo by se to označit skoro za zázrak. A tím "Aftershocks" je. Působivé a netypické dílo hodné kvalitního umělce.

Pokud měl být "Aftershocks" splněním snu, pak výsledek splnil sen nejen autorovi samotnému. A i když deska na světovou A třídu přece jen nemá, rozhodně má k ní blíž, než většina produkce u nás vznikající. Respekt zaslouží i žánrové zařazení, protože prog-rockových fandů je u nás jako šafránu, a zda si projekt najde místo i ve světě, je v záplavě jiných CD bohužel nejasné. Nahrávka každopádně potěší nejen obsahem, ale i povedeným digipackovým zpracováním. Zkrátka taková malá hudební pochoutka pro náročnější.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY