S Clean Bandit od nuly k vrcholu a zase zpátky

12.08.2014 08:00 - Jan Trávníček | foto: facebook interpreta

From Zero To Hero. Tak by se ve zkratce dala charakterizovat kariéra čtyř studentů z Cambridge, kteří se rozhodli míchat klasické kompozice pánů Beethovena, Mozarta nebo Dvořáka s převážně tanečními beaty a vytvářet z nich sladce popové kousky s neotřele líbeznými houslemi, které z hlavy jen tak nedostanete.
7/10

Clean Bandit - New Eyes

Skladby: Mozart's House (feat. Love Ssega), Extraordinary (feat. Sharna Bass), Dust Clears (feat. Noonie Bao), Rather Be (feat. Jess Glynne), A+E (feat. Kandaka Moore & Nikki Cislyn), Come Over (feat. Stylo G), Cologne (feat. Nikki Cislyn & Javeon), Telephone Banking (feat. Love Ssega), Up Again (feat. Rae Morris), Heart On Fire (feat. Elisabeth Troy), New Eyes (feat. Lizzo), Birch (feat. Eliza Shaddad), Outro Movement III
Vydáno: 2.6.2014
Celkový čas: 50:28
Vydavatel: Warner Music
Počátky britského kvarteta se datují do roku 2009, kdy se trojice studentů Jesus College v Cambridgi dala dohromady, jakmile multinstrumentalistu Jacka Pettersona, toho času životního partnera cellistky a zpěvačky Grace Chatto, napadlo, že by vystoupení své milé rád nahrál. Do hudby smyčcového kvarteta, jehož lídrem byl houslista a budoucí kolega Milan Neil Amim-Smith, začal přimíchávat housové beaty, kamarád Ssegawa-Ssekintu Kiwanuka dodal text a singl "Mozart's House" byl na světě. Zanedlouho poté se přidal i Luke Patterson a Clean Bandit mohli začít klepat na dveře vydavatelství.

Ta se jim ale zpočátku smála a nepovažovala Clean Bandit za nic jiného než "sranda-kapelu", kterou nelze brát vážně. Jaké pak bylo jejich překvapení, když se v prosinci 2012 singl "A+E" tehdy naprosto neznámé skupiny umístil v první stovce britského žebříčku a následující "Rather Be" z přelomu roku ji dokonce čtyřikrát po sobě vyhrál.

Právě vzdušný grower "Rather Be", ve kterém hostuje vycházející hvězdička Jess Glyne, je nejvýraznější položkou prvotiny "New Eyes". A ač byste to možná podle rozverně popového zaměření největšího hitu skupiny a dost možná i léta nečekali, vévodí nadějnému debutu po celou jeho stopáž deep house, synthpop a postupně se rozvíjející elektronické elementy, které vám jednou evokují popově drum 'n' bassové Rudimental ("Up Again"), jindy poklidné období Daft Punk ("Dust Clears"), nejčastěji ale loňský objev Disclosure ("Heart On Fire").

Dojde ale i na reggae jak od Majora Lazera (aktuální singl "Come Over"), opatrně naznačené latinské a hiphopové rytmy ("Telephone Booking") nebo zvuky osmibitů v už zmíněné ochutnávce "A+E". To vše pak propojují jednou jemně podbarvující, jinde výrazněji bodující smyčcové nástroje, které jsou také leitmotivem táhnoucím se celou nahrávkou.

Navzdory tomu ale pro Clean Bandit, podobně jako pro výše zmíněné slavnější kolegy, platí, že se díky žánrové roztříštěnosti a přemíře hostujících vokalistů sice při poslechu nudit nebudete, zároveň ale těžko přijdete na chuť celé desce. Tím spíš, když žádná ze třinácti skladeb, jež nezřídka pojednávají o lásce, nenabízí tak instantní líbivost a svěžest jako právě "Rather Be". Fáze "Hero" jim tak nejspíš ani přes nákladné videoklipy nevydrží dlouho. Hledáte-li ale nenáročný soundtrack k letošnímu létu, s Clean Bandit vedle nešlápnete.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY