Reklama

"Velký Gatsby" se za soundtrack stydět nemusí. Alespoň většinou

13.05.2013 12:00 - Lukáš Boček

Velký román o americkém snu redukovaném na touhu po penězích "Velký Gatsby" se pokoušel zfilmovat kdekdo. Verze z roku 2013 však padla na bedra režiséra hitového muzikálu "Moulin Rouge", a tudíž byla očekávání veliká i v oblasti hudby. Jak se ukázalo, hvězdný soundtrack je místy kýčovitý, ale zároveň zábavný.
7/10

Různí - The Great Gatsby (soundtrack)

Skladby: Jay-Z - 100 Dollar Bill, Beyoncé & André 3000 - Back To Black, will.i.am - Bang Bang, Fergie, Q Tip & GoonRock - A Little Party Never Killed Nobody (All We Got), Lana Del Rey - Young And Beautiful, Bryan Ferry with The Bryan Ferry Orchestra - Love Is The Drug, Florence And The Machine - Over The Love, Coco O. Of Quadron - Where The Wind Blows, Emeli Sandé And The Bryan Ferry Orchestra - Crazy In Love, The xx - Together, Gotye - Hearts A Mess, Jack White - Love Is Blindness, Nero - Into The Past, Sia - Kill And Run
Vydáno: 13.05.2013
Celkový čas: 56:56
Vydavatel: Universal
Filmové verze klasik světové literatury se často omezují na kostýmový fetiš, který je sice dobově věrný a líbivý, ale zároveň neambiciózně sterilní. Už první trailer na letošní předělávku "Velkého Gatsbyho" v předloze od Scotta Fitzgeralda sliboval trochu jinou zábavu. A to nejen pro filmové nadšence libující si v pestrých scénách a balancování nad propastí zdravého vkusu, ale i pro milovníky mainstreamové hudby - soundtrack totiž láká na největší současná jména popu, hip hopu a dalších stylů. Jak se do děje z roku 1922 podaří našroubovat Beyoncé, Jacka Whitea, The xx, Kanye Westa nebo Gotyeho? To samo o sobě vyvolávalo nekontrolovatelné vzrušení.

Vzhledem k obsahu filmu je hlavním východiskem samozřejmě hudba dvacátých let, která se zde ale míchá se současnými postupy a elektronickým zvukem. Nejpatrnější je to ve swingové úpravě hitu Beyoncé "Crazy In Love", s níž se v nové poloze představila jindy nevzrušivá Emeli Sandé. Převlékání současných pokořitelů hitparád do fraku s motýlkem však není cesta, kterou se na drtivé většině položek soundtrack ubírá - největší prostor dostaly nové skladby. Ve výsledku tak album může docela dobře fungovat i samostatně bez pohyblivých obrázků.

Nejsilnější částí nahrávky jsou hojné velkoformátové balady. S jednou z nich zaválela i Lana Del Rey, která zní filmově v každé druhé písničce, a proto zařazení na soundtrack její rozmáchlé orchestrální tvorbě jednoznačně sedí. "Young & Beautiful" díky své osudovosti a opulentnosti rozhodně patří mezi nejlepší kusy, které Jay-Z jakožto hlavní producent na hudební doprovod vybral. Patosem protkaná diskografie Florence + The Machine, další z div nového tisíciletí, nádherně odpovídá náladě knihy, a proto ani novinková "Over The Love" na tom není jinak.

Dařilo se i introvertním alternativcům z The xx, jež své emotivní umění rozšířili o smyčcový rozměr a ukázali, že dokáží oslnit i ve velkých aranžích. Do řady nejpovedenějších písniček se připojilo i elektronické trio Nero, které v "Into The Past" vokálně připomíná éterické Cocteau Twins, australská mistryně dojáků Sia s "Kill And Run" i zhýralý Jack White v "Love Is Blindness".

Ukočírovat rozlítaný mix žánrů se ale nepodařilo úplně vždy. Klasicky ujetý will.i.am v "Bang Bang" sice navazuje na hudbu z počátků minulého století, ale je natolik vyjuchaný, že z jinak umírněné koláže až příliš trčí. Jeho kolegyně z Black Eyed Peas Fergie je na tom úplně stejně - "A Little Party Never Killed Nobody (All We Got)" je stejně špatná jako její název. Někde na půli cesty zůstala urban část kolekce - Jay-Z, Kanye West i Beyoncé sice dostali na pomoc kruté beaty, ale jejich efekt se trochu míjí s konceptem alba.

"Velký Gatsby" měl papírově na to stát se jedním z nejlepších soundtracků poslední doby. Nabízí mnoho slušných novinek od interpretů, kteří za normálních okolností dokáží oslovit i náročnější publikum, ale jako celek se někdy až příliš žánrově tříští. Nejvíce chybí silnější jednotící prvek, který by album držel pohromadě. Co ale rozhodně neschází, je schopnost zaujmout. Takhle zábavný hudební podklad pro film už dlouho nevyšel.


Reklama

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Will.i.am a Fergie (Bedas, 13.05.2013 14:42) Reagovat

    Víceméně souhlasím s tím, že songy od Will.i.am a Fergie trčí oproti zbytku tracků...ale jedná se přece o OST, kde mix žánrů a potažmo tracků je druhořadý.
    Nicméně..za mě minimálně 9/10 :)

  • OST (Perth, 14.05.2013 09:36) Reagovat

    Fergie song se mi líbí. Hodí se to na velkolepou party do filmu. Florence a Lana jsou také super. Nejhorší pro mě je Beyoncé a André 3000 - Back To Black, Will.I.Am a celkově, soundtrack jen na jeden poslech za mě.

  • dre (guláš, 14.05.2013 13:50) Reagovat

    andre je nejlepsi, jeho part je genialni. neni o nem v recenzi ani zminka

  • ... (JohnnyD, 14.05.2013 20:38) Reagovat

    Soundtrack nemusí byť jednoliaty, v prvom rade má fungovať vo filme, čo uvidíme za týždeň. Zásadne ale nesúhlasím s tým, žeby tanečné skladby ako Bang Bang či A Little Party... boli slabé články. Práve naopak, dokonalo vystihujú hedonistickú atmosféru povrchných večierkov v knihe, len to celé prenášajú do moderného sveta. Luhrmanova vízia i soundtrack sa mi strašne páči, azda film nesklame.

Reklama

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY