V černém nebi

25.03.2013 10:40 - Pavel Parikrupa | foto: facebook interpreta

Třinácté studiové album Depeche Mode, toť opět dílo, o němž se mezi fanoušky bude hodně diskutovat. Opravdu je to nová klasika srovnatelná s "Violator"? "Delta Machine" je každopádně pozoruhodná hudební výprava s nejednoznačným vyzněním, kdy vrcholy střídají rozpaky.
7/10

Depeche Mode - Delta Machine

Skladby: Welcome To My World, Angel, Heaven, Secret To The End, My Little Universe, Slow, Broken, The Child Inside, Soft Touch/Raw Nerve, Should Be Higher, Alone, Soothe My Soul, Goodbye
Vydáno: 25.03.2013
Celkový čas: 57:55
Vydavatel: Sony Music
Velká část zarputilých celoživotních fanoušků Depeche Mode si kapelu přivlastnila a nepřipouští možnost, že by se k hudbě DM vyjadřoval někdo zvenku, někdo mimo onen hořkosladký černý vesmír. My přece nejlépe rozumíme tomu, co nám chtěli Martin a David říci, a budeme o tom horlivě diskutovat na diskusních fórech. Stejně jako věčné debaty o zvuku kapely, který odešel s Alanem Wilderem, a jestli je "SOTU" lepší než "PTA" a zda na nadcházejících koncertech bude mít David blyštivé sako etc.

Každé nové album Depeche Mode je vystaveno nemilosrdnému srovnávání s jejich vrcholnými díly, což pro každého může být něco jiného, ale na "Violator" a "Songs Of Faith And Devotion" se možná shodneme. "Ultra" byla rovněž skvělá deska, ale bratři a sestry v černém, považte, že se mi velmi líbí i "Exciter", který jsem onehdy v jedné z raných recenzí na musicserveru ocenil osmičkou. Mimochodem, když už jsme tak osobní a subjektivní (protože takové vnímání hudby prostě je), následující dvojice alb s producentem Benem Hillierem ode mne dostala sedmičku.

Proč tenhle úvod? Toto je můj pohled (a ano, makrorecenze bude): "Delta Machine" je velmi kvalitní album, jež se ovšem nestane klasikou typu "Violator", etalonem, s nímž se další počiny poměřují. A taky proto, že jakkoliv otevřený v hudbě v podstatě čemukoliv, přece jen jsem rocker a velký příznivec Gahanovy spolupráce se Soulsavers - těšil jsem se na to, jak bude "Delta" bluesová a skoro gospelová deska. Ona i je, ale má v sobě pár slabších nevýrazných míst, které budou i tak mnohými fanoušky vzývány jako božské.

Úvod nemá chybu - první tři skladby tvoří sevřený celek, z ohromného zvuku vystupují silné emoce a píseň "Heaven" mému nemladému sluchovému ústrojí chutná jak mana nebeská. Tyto libé pocity se pochopitelně opakují v nádherných skladbách "Slow" a "Goodbye", kde jsou opravdu slyšet ty avizované bluesové vlivy. Co je třeba zvlášť ocenit, je Gahanův zpěv - David překvapuje nejen v "Should Be Higher" (zde se zaskvěl i jako autor!), ve vrcholné písni desky, kde létá v nezvykle vysoké poloze, ale na celém albu zpívá s velkým prožitkem a ve velmi dobré kondici. Ostatně, stačí se kouknout třeba na to, jak to dává živě třeba u Lettermanna.

"Delta Machine" nabízí několik opravdových hitů s úžasnými refrény, s nimiž se budou vznášet tisíce lidí na koncertech ("viz Soothe My Soul"). Ale pak jsou tu ta avizovaná slabší místa, oproti zmíněným vrcholům nevýrazné skladby "My Little Universe" a "Alone", trochu rozpačitý je i Goreho pěvecký příspěvek "The Child Inside". "Broken" až příliš okatě čerpá z depešácké minulosti a červík pochybností hlodá i při "Soft Touch/Raw Nerve", která by se neztratila na "Music For The Masses". Škoda, že se na seznam nedostala skvělá skladba "Always" z druhého disku deluxe edice, to je úžasná syntéza nervního elektronického tepání, zkresleného vokálu a parádní melodie.

I přes nadšenou zmínku o strojové "Always" (toto jsou Depeche Mode!) se zjednodušeně dá říct, že u mne vítězí kytary nad mašinkami: více se mi líbí ta polovina zvaná "Delta", rockovější, rozervanější, více pocitová, bluesová, gospelová. Druhá půlka pod názvem "Machine" je pro mne chladnější a ne tak vynalézavá. Ale víte, co je na hudbě Depeche Mode nejlepší? Že dojmy po pár dnech poslechu jsou nevyzrálé a recenze na jejich alba by se měly psát tak s půlročním odstupem.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY