Zaprášenosti: The Offspring - Smash

24.11.2012 10:30 - Martin Wipplinger | foto: facebook interpreta

V roce 1994 punkrock definitivně vkročil do mainstreamu. Za milníkem přidrzlého žánru stojí z velké míry The Offspring a jejich album "Smash", které trhalo rekordy nezávislé hudby a dnes je vnímáno jako jedno z největších děl devadesátých let. V čem bylo tak zásadní? O tom více v dalším díle Zaprášeností.

The Offspring - Smash

datum vydání: 8.4.1994
skladby: Time To Relax, Nitro (Youth Energy), Bad Habit, Gotta Get Away, Genocide, Something To Believe In, Come Out And Play, Self Esteem, It'll Be A Long Time, Killboy Powerhead, What Happened To You, So Alone, Not The One, Smash
umístění v hitparádách: č. 4 v US Billboard 200, č. 21 v UK Albums Chart

The Offspring - Smash
© facebook interpreta
Když jsem se před loňskou zastávkou The Offspring v pražském Průmyslovém paláci zamýšlel nad tím, jaký vliv měla, nebo vlastně má, tlupa strejdy Dextera na dnešní (punk)rock, neváhal jsem ho označit za zcela zásadní. A nic na tom nemění ani poslední, ne úplně přesvědčivé multižánrové album. Důvod toho, že celá scéna neuvízla kdesi v kalifornských docích, vznikl mnohem dříve, konkrétně v roce 1994, kdy vyšlo album "Smash", jež znamenalo revoluci v nezávislém hudebním průmyslu.

Ta revoluce spočívala jednoduše v rekordní prodejnosti nahrávky. "Smash", jako vrcholný produkt spolupráce Offspringů s producentem Thomem Wilsonem, bylo vůbec prvním albem vydaným u nezávislého labelu Epitaph Records, které Americká asociace nahrávacího průmyslu platinově ocenila. Minimálně do roku 2008 byste nenašli prodávanější indie desku. Dnes celosvětová čísla hovoří až o šestnácti milionech kusů. Díky "Smash" se z Epitaphu stala všeobecně rozpoznatelná a respektovaná značka, kde vydávali nejlepší punkoví interpreti.

Ale co bylo na "Smash" tak výjimečného, že album udrželo v americké hitparádě dlouhých sto jedna týdnů? Co strhlo lavinu popularity, která tehdy mladičkou senzaci jménem The Offspring nakonec katapultovala mezi nejlepší kapely 90. let? Co vrhlo žánr tří akordů do světa středního proudu? To si nedokáže přesně vysvětlit ani sám strůjce Dexter Holland. "Předešlého alba se prodalo asi patnáct tisíc kopií, takže možnost toho, že bychom se objevili v rádiích nebo něco podobného, prakticky neexistovala. Navíc když tenhle druh hudby není mainstreamem obecně akceptovatelný. To, co se stalo, bylo pro nás opravdu překvapením," řekl před lety jednomu americkému magazínu.

Jak se ukázalo, "tenhle druh hudby" byl víc než akceptovatelný. A celý ten humbuk kolem něho měla možná na svědomí stará rachotina, ve které frontman jezdil. Když totiž vymýšlel pro klíčovou nahrávku písničky, sedlal starého pick-upa, kde nefungovalo rádio. "Díky tomu jsem měl čas hodně nad songama přemýšlet," tvrdí. Některé věci se prostě těžko vysvětlují.

Hlavním impulzem pro úspěch "Smash" byla každopádně volba prvního singlu. "Come Out And Play" se stal na MTV hitem léta 1994 a hudební kritika si skrze něj přála vidět zrod nové Nirvany, která po Cobainově smrti právě ukončila činnost (zpěvák shodou okolností zemřel pár dní před vydáním "Smash"). Album a zejména pak první tři singlové výběry byly posazené do relativně pomalejšího tempa, než jaké známe z pozdější tvorby The Offspring. Pro MTV a její širokou diváckou obec to byla zásadní charakteristika, která dokázala punk lidem otevřít. V přidrzlé kapele, která zpívala o násilí, hrubém chování a absenci sebeúcty, se zhlédla generace amerických teenagerů. A myslela si, že větší rebelie není.

Rok 1994 proto zůstane pro tenhle žánr milníkem. Green Day vydali na majoru svoje "Dookie" a s úspěchem "Smash" se žebříčkově svezly novinky nezávislých kapel od Epitaphu Rancid, NOFX a Bad Religion. The Offspring tehdy nevydali svoje nejhitovější whoa-heya-album, ale byli na něm tak od rány, že je hltala celá Amerika. Pak přišel podpis se Sony Music a byl v tom i zbytek světa...


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY