OK Band, který v polovině 80. let bodoval v rámci české nové vlny, se představuje s novou deskou "Za škvírou", která vychází rok po comebackovém albu "Ornament osudu". Na rozdíl od něj obsahuje aktuální album pouze novinky a nikoliv předělávky starých skladeb. Videoklip k první singlu "Někdy jsem down" jste mohli vidět v exkluzivní premiéře zde na MusicServeru, nyní si můžete přečíst recenzi celé desky.
7/10
OK Band - Za škvírou
Celkový čas: 60:56
Skladby: Tohle je jinej svět, Někdy jsem down, Noc a den, Hodnej hoch, Za škvírou, Včera je zítra a zítra je včera, Hollywood je Vatikán, Čekání na sebe, Rodná hrouda dobrá bouda, Kapky měly dlouhou chvíli, Zůstaň stát, Jedna hlava-mnoho fléten, Do tmy, Noční vlak, Ujednáno-vykonáno!, (Každá)Tečka(je středem Vesmíru)
Vydavatel: Monitor-EMI
Už po roce po svém comebackovém albu "Ornament osudu" se s novou deskou hlásí
OK Band, skupina, která sehrála ne nevýznamnou úlohu v českém novovlném rybníce 80. let. Pod vedením Vladimíra Kočandrleho (šéf vydavatelství Monitor spadající nyní pod koncern EMI), se zpěvem Marcely Březinové, návratem ve staré sestavě před rokem docela překvapil. Deska však byla poněkud zvláštní protože obsahovala pár nových skladeb a zbytek byly staré skladby z 80. let, které byly nově zaranžovány. A většinou spíš k neprospěchu věci.
Na aktuálním albu však už přichází obnovený
OK Band s novým materiálem. Autor drtivé většiny hudby (pouze tři skladby ve spolupráci) Kočandrle pokračuje svým způsobem v odkazu nové vlny. Už ne tak "divné" skladby, ale přesto v mnohém se zvuk 80. let vybaví, taková titulní "Za škvírou" (mimochodem, nepříliš marketingový název) je opravdu typická. Minulost se vybaví hlavně díky použití rejstříků kláves, ani při vědomí znovupoužívání podobných zvuků francouzskými house projekty je nelze považovat za moderní, naprogramované bicí také zní docela staře, tedy ploše, jednoduše. Snaha přitáhnout nové posluchače se projevila v účasti DJ Nea při mixu prvního singlu "Někdy jsem down". Nutno říci, že funkový groove je chytlavý, ovšem rytmicky jde o nepříliš originální kousek, celá skladba na mě působí poněkud účelně. Mnohem reprezentativnějším kouskem alba by byla úvodní skladba "Tohle je jinej svět".
Zajímavější mi přijdou kousky, které se "nestydí" za starou novou vlnu, třeba kytarovější "Hodnej hoch", kde Kočandrleho zpěv (jinak nepříliš kvalitní, nemá cenu to zastírat, jinak slušná "Rodná hrouda dobrá bouda" dopadla ještě hůř) ve slokách připomene v dobrém Michala Prokopa a prolínání vokálních partů také nezní špatně. Také lze vypíchnout jazzem lízlou "Hollywood je Vatikán" (i když ten text...), "Čekání na sebe" nebo lehce bláznivé "Kapky měly dlouhou chvíli", a to spíš kvůli textu (verš
"Kapky měly dlouhou chvíli/na co přišly rozpustily" je opravdu kouzelný). Obecně je nutno zmínit kvalitní party basy a kytary, které jsou mnohdy relativně nenápadné, ale při doplnění kláves odvádějí svůj díl práce. Zpestření v podobě smyčců či foukací harmoniky je vítáno.
Kočandrle se z jedinou výjimkou také postaral o texty, ovšem Březinovou jsou interpretovány z ženského hlediska. Nevyhnou se určitým neobratnostem či nepříliš srozumitelným obratům, ale i to se (nejen) nové vlně stávalo. Stejně jako určitý patos ("Zůstaň stát"), který ne každý přijme. A tři krátké instrumentálky působí úplně hluše, neděje se v nich vůbec nic zajímavého a názvy působí samoúčelně. I drobné zkrácení by některým skladbách prospělo ("Noční vlak").
Výše napsané ovšem neznamená, že by snad nová tvorba OK Bandu měla být odsouzena jako zastaralá. Minimálně je výhodou, že zvuk skupiny je, nejen díky zpěvu Březinové, snadno rozpoznatelný, na české scéně nezaměnitelný. Co by za to jiné kapely daly. Přes určité výhrady nelze
OK Band jen tak odzívat, dokazuje, že i nyní již stará nová vlna se může inkarnovat v poměrně zajímavou hudbu. Ke kvalitě přispívá také úroveň nahrávky z hlediska zvuku. Jen pořád nevím, jestli tenhle výlet jinam bude dnešní mládež zajímat, jestli nepůjde o desku jen pro některé z těch, co zažili 80. léta s otevřenýma ušima.
P.S.: Nemohu nereagovat na
ochranu CD, za kterou by
Monitor-EMI zasloužil dostat na zadek. Nové kotoučky českých a slovenských interpretů od této firmy totiž není možné přehrát na počítači! Ačkoliv na jedné straně chápu snahu firem zabránit nelegálnímu šíření hudby, tohle už je moc. Když pominu, že brzo někdo vymyslí nějakou obezličku, laicky si myslím, že by to mohla být chuťovka pro nějakého právníka (s dodatečným kapitálem za sebou). Mně prostě nepřijde normální, že si půjdu koupit auto, u kterého mi řeknou, že po dálnicích s nim jezdit nemohu. Copak auto, to si mohu koupit jiné, ale určité CD ne. Ještě že u knížek nejde udělat ochrana, aby je nebylo možné číst v blízkosti kopírek. Vůbec se mi nelíbí, že vydavatelství ze mě dělá automaticky piráta, který si CD hned vypálí nebo udělá mp3. Mnoho hudby poslouchám v práci na počítači a opravdu si nebudu pořizovat do práce věž jen kvůli předsmrtné křeči hudebních vydavatelství, které nezachytily vývoj. Relativně dobře míněné opatření se tak podle mě projeví negativně a obchod s hudbou spíš ještě víc omezí.