Makrorecenze "Perfect Days Ltd." Circusu Ponorka

27.03.2012 14:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Jestli sledujete filmy, bude vám jméno desky "Perfect Days Ltd." povědomé. Právem. S filmem Alice Nellis "Perfect Days - I ženy mají své dny" ho pojí osoba hudebníka Honzy Ponocného neboli projektu Circus Ponorka. Co dalšího kromě pár společných písní stojí na albu za zmínku, jsme zkusili zjistit v makrorecenzi.
Circus ponorka - Perfect Days ltd.
Už Honza Průša v recenzi upozorňoval, že na nahrávku "Perfect Days Ltd." se nemá pohlížet jako na soundtrack ke zmíněnému snímku Alice Nellis. Jde vlastně o regulérní album Honzy Ponocného aka Circus Ponorka, které plynule navazuje na jeho debut "Do It Yourself". Tentokrát sice už tak yourself není (Ponocnému na desce hostují například Saša Langošová nebo Klára Výtisková), kolegu Průšu ale třeba i tak strhlo už na první poslech. Deska - "čirý pop" - prý potvrzuje Ponocného jako velmi schopného hitmakera. Co na tato slova a následnou osmičku v hodnocení říká pětice redaktorů musicserveru? Vesměs se shoduje a i přes jednu pětku od nás Ponorka odplouvá s rovnými sedmdesáti procenty.

Dan Hájek - Stabilní a bez vychýlení (8/10)
Vztah k interpretovi: Poznal jsem jej díky Mekymu, jeho sólo mě fascinuje svým muzikálním nadhledem.

Pokud by u nás někdo hledal hudebníka s takovým hudebním cítěním, jako má Honza Ponocný, asi by možná už nikoho jiného ani nenašel. Jeho pojetí je specifické, ale ukazuje, jak s hravostí sobě vlastní a pomocí pár krabiček jde udělat celý orchestr. Naživo Circus Ponorka nemá konkurenci, neb je často vtipné a velmi osobité, jak je člověk přítomen celému vzniku písničky. Díky CD je sice o tento proces ochuzen, ale jinak se nic nevytratilo. "Perfect Days Ltd." je silné nejenom díky věcem typu (namátkou vybraná) "Crush On You", ale i z pohledu zvolených hostů, zejména díky dvojici Saša Langošová a Klára Výtisková. Obě jsou kontrastem a taktéž doplňkem jeho chameleónství, které nemá hmatatelných hranic. "Such A Nice Day" je čistokrevná popová kráska, jež zapadne do celého kompletu, ten zdá se být jakoby pohledem do minulosti. "Perfect Days Ltd." je vážně povedená deska, a i kdyby nebylo oné spojitosti s filmem Alice Nellis, nic by to na tomto faktu nezměnilo, funguje totiž i bez něj (a možná i líp).

Pavel Parikrupa - Udělej si sám vol. 2 (8/10)
Vztah k interpretovi: Jak říká Miro Žbirka: "Skvelý gitarista, spevák, tanečník a kamarát."

Film "Perfect Days" jsem neviděl a ani se na něj nějak zvlášť nechystám, asi ho uvidím jen náhodou, a to ještě právě kvůli písničkám Honzy Ponocného. Album Circusu Ponorka, "kapely, která se nemůže rozpadnout" (copyright HP), "Perfect Days Ltd." je totiž ještě o chlup lepší než velmi povedený debut "Do It Yourself". Z přepestré směsice písní rozmanitých stylů a žánrů (Honza je v tom nejlepším slova smyslu hudební všežravec) přeskakuju jen německou kabaretní variaci na klíčové téma "Dance" (mimochodem, vzpomene si někdo na pár let starou verzi Honzovy kapely Heyday?), která už je pro mne přece jen příliš avantgardní. Ponorka, jak je z poslechu patrné, na albu neměl svázané ruce - kde není tlak, uplatní se lehkost. A to se projevuje ve všem, co tady multitalentovaný muzikant ukazuje, ve schopnosti napsat popový hit, vymyslet skvělé aranžmá a ještě si to sám nahrát a zazpívat. A je mu úplně jedno, jestli je to prosluněné reggae, nebo psychedelická pocta vintage pornohvězdě.

Honza Balušek - Další dobrá deska (7/10)
Vztah k interpretovi: Pozval jsem ho zahrát na jedny narozeniny musicserveru, z čehož plyne, že je velmi kladný.

Circus Ponorka
Honzovi Ponocnému se možná nikdy nepodaří napsat megahit, pro který si ho budou pamatovat všechny generace českých posluchačů, ale už má na triku pěknou řádku menších hitů, pro které ho mám rád já. Na debutu Circusu Ponorka byla spousta skvělých skladeb a albová dvojka je na tom stejně, ač se snaží maskovat jako soundtrack k filmu. Jen jsou nové písničky více propracovanější a méně se nechávají svazovat Ponorkovým živým jednočlenným provedením, což je pro domácí poslech samozřejmě dobře. Z obou desek je cítit, že si je Honza nahrával pro radost, a když si občas někdo nějakou jeho desku koupí a na koncertě nechá podepsat, bude mu to stačit. Doprovodné hraní a skládání písniček pro větší domácí hvězdy je pro něj asi práce, projekt Circus Ponorka pak koníček. A je fajn, že to je koníček, který kromě něj baví i spoustu dalších lidí. Alespoň mě tedy baví velmi, naživo i z cédéčka.

Jan Trávníček - Příjemný domácí pop (7/10)
Vztah k interpretovi: Dosud jsem o Ponorce pouze četl...

... a o to víc jsem byl zvědavý na to, co mne čeká. Film jsem neviděl a ani se na něj nechystám, proto jsem se sám sebe ptal, jak "Perfect Days Ltd." obstojí samo o sobě. Odpovědí mi byla příjemná, až nečekaně dobře poslouchatelná hudba. Album, které je barevné, rozmanité, střídá tempo i nálady a přesto drží pospolu jako jeden celek. Od intimních balad až po roztančené, ale vkusné kousky, tak to má být. Na obvyklé české poměry nadprůměrná nahrávka, v kontextu srovnání se světem by však až tak úspěšná nebyla. Proč tedy jen sedm bodů? Albu scházejí emoce, nějaký výraznější, signifikantní moment, který by vám utkvěl v hlavě, píseň, kterou byste chtěli slyšet stále znovu a znovu. Ve výsledku si tedy můžete nahrávku pustit jako podkladovou hudbu při práci či jízdě autem, kdy možná chvíli ani nebudete vnímat, že nějaká hudba hraje, ale na takové to domácí poslouchání nebo jako pozvánka na koncert bohužel neobstojí. Navzdory tomu potenciál tady je, jen ho ještě více rozvinout... Držím palce do budoucna.

Petr Balada - Z iPodu obnošených žen (5/10)
Vztah k interpretovi: Žijeme ve stejném časovém pásmu, takže nám jdou stejně hodinky, což není vtipný, ale jenom trapný...

Noční můra. Další deska pro všechny a pro nikoho. Není moc co vytknout, není moc co pochválit. Ale s takhle stručnou charakteristikou bych tady neuspěl. Počet znaků musí být naplněn. Takže: hezky to hraje, ale zpěvákův výraz jde chvílema na nervy. Příjemný výběr hostujících zpěvaček, ale výkonům ze svých domovských kapel se nepřiblíží. Jistě, mohla by to hrát rádia, ale obávám se, že po třetím přehrání by ty songy šly stejně na nervy jako ty, co už tam hrají. Je těžké rozhodnout, jestli jsou jejich nenáročné aranže zamýšleným produkčním tahem, nebo jen nedotaženým pokusem o něco víc, než je poprockové písničkaření, které z toho stejně čouhá. A cílová skupina jsou ženy po třicítce (či vzhledem k filmu, kde byly použity, po čtyřicítce) nebo snad fanoušci Support Lesbiens? Přiznávám, tohle album mě ve stínu poslechu toho nejlepšího za rok dva jedenáct nechytlo. Nemělo čím. Na druhou stranu se jím necítím nikterak hudebně uražen, deformován, utlučen. Přeju mu, ať si najde své posluchače, ať z něj vzejdou minimálně tři singly, ať si na něj někdo vzpomene i za půl roku.

Album: Circus Ponorka - Perfect Days Ltd.
Průměrné hodnocení: 7/10
Celkový čas: 47:42
Skladby: Moonshine Reggae, Copper Penny, Marilyn Chambers, Speaking Of You Too, Crush On You, Speaking Of You, Such A Nice Day, Sunsets Rising, Just Enough, Left Behind, Lullaby, Tancen, Dance, Danse Dans Le Boulevard