Po dlouhých sedmi letech se Tom Waits vrací, osvobozený od neřestí alkoholu a tabáku, s dalším řadovým albem. Kromě tradičního doprovodu kvalitních hudebníků si na "Bad As Me" přizval i několik opravdu vzácných hostů zvučných jmen. Mezi těmi vyčnívá kytarista a basák skupiny Rolling Stones, samotný Keith Richards.
Bez amerického muzikanta
Toma Waitse by svět byl jiný. Na hudebním poli neexistuje nikdo, byť jen vzdáleně, podobný a srovnatelný kvalitám tohoto temného experimentálně bluesového písničkáře. Charakterizovat jeho styl je však téměř nemožné. On je jedinečný, nejen svým fascinujícím hudebním cítěním, ale i svým neoddiskutovatelným tajemným charismatem, které do své tvorby vkládá.
S dalším albem si Waits docela počkal, neboť "Real Gone" obsahující čistě nový materiál vyšlo již v roce 2004, to znamená před dlouhými sedmi lety. Mezitím však Mistr neotálel. Nedávno vydal živé album a v roce 2006 třídiskovou kompilaci "Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards" plnou starších skladeb, novinek a rarit, a dokonce se věnoval i herectví. Zahrál si v několika hollywoodských filmech, i když většinou menší role. Do toho notně koncertoval, k naší radosti i se zastávkou v Česku. Kdo na jeho vystoupení byl, jistě nelitoval a pamatuje si ho dodnes.
Bouřlivák Waits se nechal před vydáním aktuální novinky slyšet, že přestal kouřit, pít a vůbec ukončil bohémský život, který doposud vedl. Samozřejmě se nabízí, že tím může utrpět originální tvorba s tím spojená. Opak je pravdou. Předchozí "Real Gone" mě osobně nezaujalo a považuji ho z umělcovy mladší diskografie za to nejslabší, proto se dá Waitsův krok považovat za jakýsi očistec.
Deska "Bad As Me" je oproti svým předchůdcům daleko více zaměřená na politiku, reálný svět kolem nás, na jeho současné problémy, což není pro Waitse až tak typické. Většina jeho textů bývala spíše "lidského" charakteru, zaměřovaly se na jedince, na jeho osudy a příběhy. Pro mě příjemné osvěžení. Novinka je celá prodchnutá gospelem, bluesovým rytmem, urbanistickým folkem, ale objevují se i rockové kytary, nejvíce patrné v předposlední "Hell Broke Luce". Nepřijdeme ani o klasické "waitsovské" balady plné smutku a nostalgie. Jedna z nich, silvestrovská "New Year Eve", celé album zakončuje.
"Bad As Me" nemá snad jedinou slabou chvilku. Je tu všechno, co by tu mělo být. Nic nechybí, nic nepřebývá. Stopáž akorát, aby bavila a udržela pozornost až do posledního táhnutí harmonikou. Pro ukázku můžete zhlédnout a poslechnout videoklip k písni
"Satisfied", kde uvidíte samotného Waitse tancovat. Tenhle kus zároveň patří k jedněm ze skvostů novinky. Zahrál si v něm dokonce i
Keith Richards. Sám Waits pak v textu písně zmiňuje Richardsova kolegu
Micka Jaggera. Tím však Richardsův díl spolupráce nekončí, svým vokálem vypomohl i v baladě "Last Leaf". Jestli vám "Back In The Crowd" připomíná krásu Španělska, nepletete se. Zde pro změnu vypomohl David Hidalgo z Los Lobos. Dalšími hosty jsou
Flea, basák
Red Hot Chili Peppers, či harmonikář
Charlie Musselwhite.
Pro ty, co mají mistra potemnělého bluesu rádi, je novinka povinností. A nejen pro ně. Každý, koho nebaví poslouchat pořád ty samé "provařené" interprety, ať sáhne po něčem opravdu kvalitním, originálním a zajímavém. Tím vším rozhodně "Bad Me As" je.
Tom Waits se po letech vrátil, a to v sakra dobré formě.