Festival mezi bagry a rypadly? A proč ne. Německý Melt! je přesně takový. Kromě oblřímích strojů ale nabízí samozřejmě i kvalitní hudbu. Letošní ročník k památníku Ferropolis přivezl mimo jiné Iron & Wine nebo The Streets. Redakce musicserveru měla v Německu svou spojku, a tak si můžete přečíst reportáž.
Melt!
místo: Ferropolis, Gräfenhainichen (Německo)
vystoupili: The Streets, Editors, Iron & Wine, Pulp, Les Savy Fav, José Gonzáles, Crystal Castles, Crystal Fighters, White Lies, Cut Copy, Digitalism, Swans, Calvin Harris a další.
datum: 15.-17. července 2011
© Milan Hain / musicserver.cz Existuje několik důvodů, proč si člověk nadosmrti zamiluje
Melt! Jedním z nich je brilantní dramaturgie, která nemá zapotřebí podlézání mainstreamu a která na prostoru tří festivalových dnů k návštěvníkům dostane enormní množství kvalitní hudby. Hlavně a především se však na Melt! budete chtít znovu vracet díky jedinečnému prostředí bývalých uhelných dolů poblíž třináctitisícového městečka Gräfenhainichen (nachází se zhruba dvacet kilometrů jihovýchodně od Dessau). Přestože z Prahy sem trvá cesta pouze tři a půl hodiny, na Čecha tu kupodivu nenarazíte.
Průmyslový památník Ferropolis se rozkládá na pevninském výběžku u jezera Gremminer, které zde bylo před lety uměle vytvořeno v rámci rekultivace zdejších uhelných dolů. Dominantou tohoto pozoruhodného muzea industriální kultury je pětice obrovských bagrů a rypadel, mezi nimiž se během roku odehrává řada hudebních událostí, Melt! nevyjímaje. Zrezivělé gigantické stroje, které oko člověka vábí již z kilometrových dálek, se se soumrakem promění v barevně osvětlená monstra
do širé dálky vysílající kužely světla a laserové paprsky. Není tedy divu, že nejeden festivalový návštěvník na nich může oči nechat.
"Melt! was pretty fuckin’ mad. I imagine it’s what the inside of Marilyn Manson’s head looks like," vyslovil se památně
Noel Gallagher, jenž zde s
Oasis koncertoval před dvěma lety.
Ferropolis je pro akce typu Melt! ideální. Díky schodišti obehnané vybetonované ploše, na níž se nacházejí dvě hlavní stage (přičemž jedna z nich zastřešená), se návštěvníci v případě deště nemusejí po kolena prodírat bahnem, jak je tomu na řadě jiných festivalů. Útočištěm před nevlídným počasím, kterému se letošní ročník bohužel úplně nevyhnul, skýtá Intro Zelt a komorní Intro Kneipe, kde si znavený účastník může posedět u promítaného filmu (ovšem ukažte mi někoho, kdo
jezdí na hudební festivaly proto, aby se díval na film...?). Další tři stage, na nichž vládnou DJové, po tři dny okupují vyznavači taneční hudby, bez nichž by Melt! nebyl Meltem!
Den první
© Milan Hain / musicserver.cz Na jedné z těchto stageí zahájil čtrnáctý ročník Meltu! v pátek (15. 7.) ve tři hodiny odpoledne svým
tříhodinovým setem v Německu populární DJ a bývalý hudební reportér Vivy Zwei Markus Kavka,
jehož je
Melt! díky pravidelnému vystupování druhým domovem. Program na hlavní stagei odstartovali
o dvě hodiny později We Have Band. Londýnské disco-rock trio (jak sami sebe nazývají) pozvolna
rozehřívalo příchozí návštěvníky, ale zdaleka si v jejich řadách nevysloužilo takový ohlas jako
například na trenčínské Pohodě, kde v žáru poledního slunce vyburcovalo k tanci i crowd asistenty.
Publikum na Meltu! ostatně není příliš navyklé hudebníkům na pódiu děkovat tleskáním, nedejbože
je potleskem přivolávat, aby se vrátili dát přídavek.
Páteční počasí Meltu! příliš nepřálo - kvůli chladnému ovzduší se pro tradiční vodní radovánky v
jezeře rozhodli snad jen ti nejotužilejší. Ostatní nervózně pokukovali po obloze zastřené hrozivě
vypadajícími mraky, z nichž ale nakonec žádná voda neprosákla (zatím). Večerní program otevírali
na hlavní stagei newyorští veteráni
Swans, po jejichž silné dávce decibelů si u vystoupení The
Naked & Famous,
The Drums a po půlnoci příchozí
Robyn na své pro změnu přišlo popověji
naladěné publikum.
Na přilehlé Gemini Stage po setmění rozdováděli tanečně naladěnou mládež islandští
electropopoví Kelly Family FM Belfast, kteří výtečnou schopností interakce s publikem dokázali
umně odvést pozornost od repetitivního modelu svých skladeb. Po nich nedali únavě šanci ani
australští elegáni v oblecích
Cut Copy, kteří dali do vystoupení veškerou energii, takže po skončení
show mohli své nažehlené košile ždímat.
Hudebním vrcholem prvního dne byl však bezesporu koncert
Iron & Wine, nad jehož ne úplně
ideálním umístěním do Intro Zeltu jednu hodinu po půlnoci se dalo kroutit hlavou. Přestože
písničkář Samuel Beam není pro německé publikum zdaleka taková hvězda, jakou je doma
v Americe (což vyplynulo i z umístění jeho jména na plakátech) a řada příchozích jej brala
jako bizarně zvoleného předskokana Crystal Fighters, se svojí kapelou, v níž momentálně s
doprovodnými vokály hostuje i
Markéta Irglová, předvedl po hudební stránce nejkvalitnější
vystoupení. A to navzdory tomu, že by mu více slušel prostor na hlavní stagei při západu slunce, jako
například loni
Broken Bells. Komorní "klubovou" atmosféru, kterou v Intro Zeltu vytvořil, by se ale
těžko překonávalo komukoliv, natož tak zmiňovaným
Crystal Fighters, kteří na pódium nastoupili
necelou hodinu po něm.
© Milan Hain / musicserver.cz Španělské elektronicko-taneční uskupení totiž bylo na každý pád největším zklamáním dne (a
celého festivalu vůbec). Frontman Sebastian se na pódium připotácel s grácií špinavého santusáka,
který se právě vyválel ve vlastních zvratcích, a celou dobu vás nutil přemýšlet nad tím, zda to s
omamnými látkami opravdu krutě přehnal, nebo to jen znamenitě předstírá. Ve výsledku to ale bylo
úplně jedno, protože pitvořeným (ne)zpěvem a neschopností trefit se do rytmu kazil vystoupení
svých spoluhráčů tak jako tak. Za necelých 45 minut, které na pódiu namísto anoncované hodiny
strávili, Crystal Fighters dokázali, jak moc jsou přeceňovaní. Předvedli, jak jim to naživo vůbec
neladí a že to nejzajímavější z jejich hudebního arzenálu jsou jen samply. Že k uspokojení
teenagerů v publiku jim stačí jen přehulené basy a intenzivní útoky neposlouchatelného hluku. A že
jsou kapelou, jejichž desku si po zážitku ze živého vystoupení už nikdy nepustíte.
Den druhý
Jelikož program v areálu startuje až ve večerních hodinách, mají přes den návštěvníci mnoho
volného času. Pokud zrovna netančí na nonstop běžící Sleepless Floor, zpravidla jej Němci zabíjejí
nepřetržitým popíjením a grilováním ve stanovém městečku. (V tom, že organizátoři dovolují
přinést si sem prakticky cokoli, není
Melt! příliš ekologický - všude totiž zakopáváte o skleněné
střepy z lahví od piva, které si sem všichni hromadně nosí po kartonech). Cizinec však díky
celodennímu volnu může poznávat krásy okolních měst (doporučuji například osmdesát kilometrů
vzdálené Lipsko) a pak se před osmou hodinou večerní v poklidu přesunout zpět mezi bagry.
© Milan Hain / musicserver.cz Sobota byla jediným dnem, kdy se Meltu ukázalo sluníčko. Při poslechu talentovaného
londýnského electro-písničkáře
Patricka Wolfa, jednoho z prvních vystupujících, tak jeho paprskům všichni
s radostí nastavili záda. Pestrý program pokračoval v Intro Zeltu, který od půl deváté obsadili These
New Puritans. K neúplné spokojenosti svých skalních fanoušků však odehráli poměrně zkrácený
koncert, v němž příliš prostoru nedostaly skladby z jejich prvního alba "Beat Pyramid".
Hlavními hvězdami dne byli bezpochyby
The Streets, kteří od půl jedenácté ovládli hlavní stage.
Mike Skinner, jenž se svou doprovodnou kapelou letos vystoupil i u nás na Rock For People,
publiku dávkoval songy z aktuálního alba "Computers And Blues" a zároveň intenzivně zaměstnával
ostražité muže z ochranky svými pověstnými "diskuzemi" s publikem, které se rádo nechá formovat
jeho příkazy (viz památné
"Skloňte sa" na Pohodě 2008) a jež dovedl do varu neodmyslitelným
crowd surfingem, který si pak najednou chtěli vyzkoušet všichni.
Na ďábelském tempu The Streets neslevili ani po nich příchozí kytaroví mágové z
Editors. Během
svižného, více než hodinového koncertu, při kterém se frontman Tom Smith při hlubokém prožitku
tradičně svíjel v křečích u každé skladby, stihli představit průřez celou svou dosavadní diskografií,
kdy elektroničtější věci z posledního alba "In This Light And On This Evening" střídali s ryze
kytarovými záležitostmi z prvních dvou desek.
Po půlnoci se Ferropolis opět proměnilo v taneční parket. Velký úspěch nejprve sklidilo domácí
taneční duo
Digitalism, s jehož koncertem se poněkud na škodu přebíjelo paralelně probíhající
vystoupení
Junior Boys na přilehlé Gemini Stage. Východ slunce coby poslední vystupující na
hlavní stagei hudebně doprovodili
Crystal Castles, kvůli nimž nešla spát řada zvědavců. Ti pak s
často zklamanými (až znechucenými) výrazy v zástupech odcházeli, obzvlášť poté, co se skupina
po odehrané půlhodině manýristicky stáhla do zákulisí a nechala se vytleskávat. Nutno podotknout,
že venkovní vystoupení kontroverzní kanadské dvojici možná lehce uškodilo. Jejich pověstné
hypnotické světelné show totiž více svědčí uzavřené prostředí stanu, ve kterém by jejich zvuk
rovněž nenarušoval zvedající se větřík, předzvěst nevlídného nedělního počasí.
Den třetí
© Milan Hain / musicserver.cz Z hlediska počasí se poslední den festivalu opravdu nevydařil. Déšť vytrvale zkrápěl celý areál až
do pozdního večera, takže už první odpolední koncert švédského písničkáře Josého Gonzáleze pod
zastřešenou Gemini Stage byl narvaný k prasknutí. Nedýchatelným se stal i nepřetržitě zaplněný
Intro Zelt, kde odpoledne vystupovali například postrockoví
Errors. Při podvečerním koncertu
kytarových
Cold War Kids na hlavní stagei déšť na chvíli sice ubral na intenzitě, nicméně o dvě
hodiny později, kdy zde hráli
White Lies, zase zhusta lilo. Důvtipnější část publika, které se díky
volně dostupným pláštěnkám proměnilo v dav žluťásků, se skryla pod železnou konstrukcí jednoho
z bagrů. Ostatní, věrni svým hudebním idolům, mokli pod neustávajícími provazy vody valícími se
z nebe.
Legendární
Pulp byli coby hlavní headlineři jasnou volbou téměř pro všechny. Navrátivší se Britové
však v rámci letošní festivalové sezóny byli jednou z nejvytíženějších kapel, tudíž vidět a slyšet je
jinde (například na Pohodě) nebyl až takový oříšek. Pro některé tak alternativa byla jasná: američtí
rockeři
Les Savy Fav, jejichž živáky jsou nezapomenutelné díky výstřelkům svérázného zpěváka
Tima Harringtona, který během koncertu tráví drtivou většinu času uprostřed publika. Proto jej
příchozí návštěvníci mohli zahlédnout již před samotným koncertem, jak pečlivě rekognoskuje
terén a plánuje si trasy svých "výletů".
Už úvodní nástup kapely diváky strhl - poté, co kytarista zachránil zbloudilou žabku, vkráčel na
pódium obr zahalený do kostýmu komiksového hrdiny, kterého všichni mylně považovali za
Harringtona (díky jeho pověstné zálibě v bizarních převlecích). Pravý Harrington ovšem vzápětí
nečekaně přiběhl ze zákulisí a svého dvojníka z pódia okamžitě vyhnal. Sedmatřicetiletý plešatý obr
v trenkách a barevných podkolenkách dávající na odiv svůj pivní břich se okamžitě stal miláčkem
všech přítomných. Tedy až na ochranku, která o jeho aktuální poloze nejednou zcela ztratila přehled
(jednou bez jejich vědomí vylezl až na konstrukci nápojového stánku!) a která jen nevěřícně
kroutila hlavou, když s gustem popíjel jarovou vodu, oháněl se nad hlavou reflektorem či když se
jako tarzan pokoušel zhoupnout na červeném závěsu (oddělujícím pódium od zákulisí), jenž jeho
tíhu samozřejmě neunesl.
© Milan Hain / musicserver.cz Že Harrington miluje své publikum a ono miluje jeho, nelze pochybovat. Společně s ním dokonce
skákal v první řadě a tleskal svým skvěle sehraným kolegům z kapely, kteří jako by si jeho
excentrických výstupů vůbec nevšímali. Harrington s mikrofonem korzoval napříč stanem, nechal
lidi zpívat do mikrofonu, lil jim do úst pivo a spontánně reagoval na každý jejich podnět a oni jej i
přes jeho váhu na oplátku nosili na rukách a obdivně poplácávali po celém těle.
I přesto, že Harrington rozhodně nepatří mezi nejzdatnější vokalisty a na koncertech jeho zpěv
oněmi výlety do publika místy trpí,
Les Savy Fav předvedli, že jsou sehraní profesionálové. Na
jejich show nelze nikdy zapomenout jak po hudební stránce, tak z hlediska jejich "spolupráce"
s davem. Přestože na Meltu jejich vystoupení přihlížela pouze hrstka lidí, která až na výjimky
nejspíš netušila, na jakou kapelu právě jde, bylo bezkonkurenčně nejlepším. Lepší tečku za
čtrnáctým ročníkem si organizátoři vybrat nemohli.
José González, který nedělní program zahájil, jej rovněž i ukončil, když v Intro Zeltu vystoupil se
svojí kapelou
Junip. Ti, kteří měli ještě energie na rozdávání, mohli vyrazit na
Calvina Harrise a
při jeho tanečním setu se brodit mezi kopou odhozených pláštěnek a loužemi plnými všemožných
odpadků. Zábavnou částí programu pak na úplný konec byla cesta ke stanu, která se v závěru více
než půlhodinového úseku, který stanové městečko od areálu dělí, proměnila v táborovou bojovku,
při níž se všichni ve tmě snažili udržet balanc na tolik neoblíbených blátivých úsecích.
Zmiňované odpadky jsou pravděpodobně jediným nešvarem Meltu. Řada stanů se za tři dny
promění v ostrovy uprostřed moře pohozených kelímků, láhví od piva, kartónů a papírů.
K pořádnosti Němce nemotivuje ani pětieurová záloha, která je součástí vstupného a která je
návštěvníkům na konci navrácena po předložení pytle naplněného odpadky. Rapidním nedostatkem
kontejnerů a popelnic ovšem trpí i samotný areál. Zálohované plastové kelímky však ze země
rychle mizí díky píli takzvaných sběračů, z nichž ti nevýkonnější jsou schopni si tu i vydělat.
Autorkou článku je Jana Bébarová