Live: Electronic Beats Festival 2011
místo: Divadlo Archa, Praha
datum: 10. června 2011
účinkující: Apparat Band, FM Belfast, Bonaparte, When Saints Go Machine, Kids Of Startrek DJs
Fotogalerie
Pokud jste na festivalu byli, skočte rovnou k sekci 3. Pokud nebyli, pak záleží, zda rádi čtete (přejděte na 11), nebo jste obětmi prokrastinace a vyhledáváte spíše sdělení s délkou blízkou facebookovému statusu (zamiřte na 14). 3
Jelikož hodnoticí část narušuje objektivitu recenze, provedli jsme ji alespoň v několika verzích, pro více úhlů pohledu. Vyberte proto, která kapela se vám líbila nejvíce. Pokud to byli When Saints Go Machine, skočte do sekce 4, sekce 5 je pro FM Belfast, 6 pro Bonaparte a 7 pro Apparrat Band. Pokud se vám líbilo tak nějak všechno, skočte na 8, pokud celkem nic, tak na 9. 4
When Saints Go Machine odehráli suverénní set soustředěný na muziku a ne na pódiové opičky. Frontman Nikolaj M. Volsild zpívá naživo stejně uhrančivě jako z desky a muzikanti odehráli všechny podstatné songy i z nedávno leaknuté novinky "Konkylie". Zasloužili by si lepší místo ve festivalovém line-upu, alespoň na ně ale nebyla taková mačkanice. Jestli má být Electronic Beats o objevování nových jmen, pak byla tahle dánská čtveřice dobrou volbou, i když není na čele současného hype pelotonu. Jsou popoví i taneční, ale zároveň jim nechybí hrana.
Skočte na sekci 10. 5
Kam se podělo taneční EB? Jediný, kdo to naplno splňoval, byli FM Belfast se svým mixem všeho, co se v posledních třiceti letech v taneční hudbě stalo. Disco, show, ruce nad hlavou a jedna velká party. When Saints Go Machine byli nějak moc zasnění, Bonaparte si spletli Archu s punkovým berlínským kabaretem a Apparat uspával hady...
Skočte na sekci 10. 6
Takhle má vypadat show! Chyběl jen průjezd alegorických vozů. Možná to nebylo na EB dost elektronický, ale lezlo z toho nejvíc živelný energie. První kapela hrála skoro jen z mašinek, FM Belfast byli takovej hipsterskej Scooter a Apparat se brali na tak pozdní hodinu moc vážně. Těžko říct, kolik za koncert vystřídali masek a převleků, ale zábava to byla parádní, i když pro někoho třeba už přes čáru.
Skočte na sekci 10. 7
Apparat Band byli vyvrcholení pátku, a kdo šel hlavně na ně, tak si užil solidní nálož nových kousků z připravovaného alba. Zvukově dost zapadly mezi věci ze čtyři roky staré desky "Walls", což může být pro někoho zklamání, ale rozhodně jim nechyběl nápad, promyšlený a hluboký prostor ani perfektně zapadající a skvěle odzpívaný vokál, což je proti kdysi nejistému Saschově zpěvu výrazný posun. Kapela ví přesně, co hrát, a tak jde naživo o jedno z nejvíce organických propojení klasických nástrojů s elektronikou. Nic se vzájemně neruší a dokonce to chvílemi působí, jako by to celé řídila nějaká umělá inteligence. Tohle byl jediný náladotvorný páteční koncert, jehož ambicí bylo víc než jen pobavit a roztančit. Třeba taková novinková "Ash/Black Veil" neměla chybu.
Skočte na sekci 10. 8
Kdo si užil celou páteční noc, nemusel být nutně hudebně nenáročný nebo úplně high. S trochou otevřené mysli se dá říct, že každá kapela měla něco do sebe (viz sekce 4 až 7), navíc organizačně nedošlo k žádným zádrhelům. Navíc kdo chtěl, tomu zadarmo nabalily krásné hostesky tašku plnou EB materiálů (magazíny, dvdčka, špunty do uší, vinyly atd). Propagaci má v tomhle směru růžový operátor dobře podchycenou.
Skočte na sekci 10. 9
Bylo by lepší zjistit si příště, kdo tam hraje a jestli je nějaký další důvod, proč na akci vyrazit, kromě možnosti předvést svou aktuální hipster vizáž. Objektivně festival neměl žádné výrazné vady, subjektivně samozřejmě množství vad mohlo dosahovat až nekonečna.
Přejděte k sekci 10. 10
Pokud toužíte po stručné komparativní analýze v podání zkušeného festivalového matadora, můžete mířit do sekce 11, pokud už to stačilo, směřujte k jádru objektivity - tedy rovnou k závěru v sekci 13. 11
Oproti minulému ročníku EB Festivalu, který se konal v hale Veletržního paláce, se výrazně zmenšilo měřítko, což atmosféře jistě přispělo. Protože bylo už několik dní dopředu vyprodáno, neužili si ji bohužel všichni zájemci, i tak bylo ale v Arše chvílemi dost natřískáno, nejvíce při koncertu FM Belfast. Zvuk celkem věrně kopíroval podstatu kapel, a tak při FM Belfast a Bonaparte byl alkoholicky ostrý a trochu neotesaný, při Apparat Bandu vystřízlivěl a zpřesnil se, ze subjektivního hlediska mu tedy nic podstatného nechybělo, snad jen při show When Saints Go Machine byl občas utopený vokál, který přitom tvoří hlavní kouzlo téhle kapely. Jaké kouzlo mohly mít jednotlivé kapely, zjistíte v sekcích 4 až 7, vždy však ze subjektivního(!) pohledu jejich fanouška.
Objektivní závěr v sekci 13. 12
Není objekt bez subjektu. Hudba je pocitová a hodnocení je svou podstatou subjektivní (ano, to je na debatu). Pro vyšší míru objektivity doporučuji vrátit se k úvodnímu rozcestníku a zahájit cyklické čtení zvoleného řetězce informací v reportu, dokud nedojde v mysli k jejich zobjektivizování. 13
Hudba hrála dostatečně nahlas, tóny i rytmy byly solidně rozeznatelné s dostatečným světelným doprovodem. Na barech se nestály dlouhé fronty, k dámským záchodkům však ano. Na základě několikahodinového pozorování si dle vnějších projevů více než 87 procent hostů tuto akci užívalo. Největší aplaus zřejmě vyvolali Belfast FM. Růžová loga byla v rozumné míře rozmístěna v celém prostoru, a tak byl naplněn i marketingový účel večera. Teplota i vlhkost v sále se držely v mezích norem, subjektivně to však mohlo být vnímáno jinak.
Pokud se vám zdál tento report málo objektivní, prosím, přejděte k sekci 12. Pokud objektivitu atakovalo přílišné množství citově zabarvených slov, následujte do komprimované sekce 14. 14
Akce proběhla podle plánu. Hudba i prostředí působily na různé lidi různě. Nikdo nestávkoval. Subjektivita: V hodnoticí části má autor nejblíže k bodům 7 a 8. Za opravdu objektivní považuje pouze bod 14. Autor si myslí, že téma objektivity v hudební žurnalistice je už mnohokrát semleté a většina čtenářů ho má již vyřešené. Bral ho pouze jako podnět k drobnému reportážnímu experimentu... Fakt, že číslování sekcí začíná číslem 3, je vyjádřením autorova pohledu na princip všehomíra.