Ztraceni v mainstreamu

12.06.2011 13:00 - Katka Šebestová | foto: facebook interpreta

Měli zaječí úmysly vykváknout se na hudební kariéru. Po třech letech od prohlášení o hudební pauze jsou Beatsteaks zpět v plné výbavě s novou deskou "Boombox". Její jedna polovina nabízí na Stejky nezvykle melodický rock, ta druhá staré známé aus Berlin. Tvrdé, řízné, nekompromisní. A letos živě na Rock For People.
7/10

Beatsteaks - Boombox

Skladby: Fix It, Milk & Honey, Cheap Comments, Let's See, Bullets From Another Dimension, Under A Clear Blue Sky, Access Adrenalin, Behaviour, Automatic, Alright, House On Fire
Vydáno: 31.1.2011
Celkový čas: 37:15
Vydavatel: Supraphon
Řízci z Berlína Beatsteaks se ještě před třemi roky dušovali, že jdou na pětiletou hudební rekonvalescenci, ale už po dvou letech je začaly svrbět prsty a už si to mašírovali do studia. Nová nahrávka "Boombox" vznikala na trase Berlín - Los Angeles, kromě tradičního producenta kapely Mosese Schneidera do toho bandě holobrátků kňákal i Nick Launay a možná i on si připisuje na vrub výletnické choutky kapely do vod jiných žánrů.

Pětičlenná berlínská cháska zaplula do komerčnějších stok, než bylo kdy u nich zvykem. Pilotní singl "Milk & Honey" mi po prvním poslechu vnukl jedinou myšlenku. Kde je říznost? Prvoplánovost Beatsteaks neměli ve svém žebříčku mezi prvními deseti pojmy, ale je na čase si přivyknout tomu, že i tihle pardálové stojí o větší úspěch a ten vede ve většině případů přes rádio.

Radio friendly momentů je na placce více, než jsme byli zvyklí. Jedním z nich je song "Let’s See", kde si půjčili plážový griff na hit od kalifornských Sublime a především "Under A Clear Blue Sky", která ale přes svou komerční vyzývavost má v sobě něco dojemného a za srdce beroucího, co mě nutí se k téhle písni vracet. Pokud chtěli Beatsteaks opravdu masivní úspěch, měl tohle být jejich první singl. Překvapením pro mě je dancehallová záležitost "Automatic". Stejci k tomuto žánru nikdy na koncertech neinklinovali a najednou bum bác, jeden z nejzajímavějších momentů celého kotouče je právě tohle. Není se čemu divit, Beatsteaks se dlouhodobě kamarádí a podporují s další berlínskou ikonou Peterem Foxem, se kterým si museli plácnout někdy nad ránem u pivka, že natočí nějakou psinu, nad jejíž primitivností jedni budou kroutit očima a druzí zadkem.

Největší palby přichází v druhé polovině placky, kdy si Steaks museli ve studiu vyloženě říct: "K****, se***e na to, nebudeme ze sebe dělat č*****!" A natočili šest fláků, u kterých si skalní fanoušci odfouknou úlevou, že Beatsteaks are not dead. V nadpoloviční většině alba se oprostili od experimentů a natočili to, co od nich čekají fanoušci, které ulovili na stříbrném háčku v dobách trháků "Smack Smash" a "Limbo Messiah". Bouřlivé, rozohněné, vzletné, tvrdé a přitom v uších dobře znějící melodie. "Fix It" garážový, syrový track či ironický song "Cheap Comments" s perfektní basovou linkou jsou taháky alba.

Prostor u mikrofonu dostanou mimo frontmana Arnima i další Beatsteaks ovečky, slaďák Peter, ale zejména dítě punku Bernd, jenž si střihnul parádní záležitost "Behaviour", které by se klaněl i Joe Strummer. Sborový zpěv písně by přinutil vletět do pogového chumlu i fanoušky Katy Perry. "Access Adrenalin" je vyšperkovaná "Hail To The Freaks" z minulé placky s U2 nádechem. Celý "Boombox" uzavírá naléhavá "House On Fire", které přes její plačtivý tón neuškodilo ani školácké nanana v kytarovém intermezzu.

Beatsteaks točí desky, slušné desky, ale jejich studiové záležitosti nejsou nikdy tak precizní jako to, co předvádějí živě a čím dostávají fanoušky i náhodné kolemjdoucí do transu. Live dokážou i z těch největších hoven z alb vytvořit zlaté kuličky, na které skáčete jako pinpongové míčky. "Boombox" je studiově na sedm punktů, živě si k těm bodům připočtěte dalších devadesát tři a dostanete procentuální výsledek, který znázorňuje, jak zní nové songy na koncertech. Proto všem návštěvníkům letošího ročníku Rock For People doporučuji jejich koncert, který se uskuteční poslední festivalový den.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY