Live: the.switch
support: Momma Knows Best
místo: Palác Akropolis
datum: 11. května 2011
© Jan Dvořák / twarr58.cz
Pokud jste za poslední rok klábosili s někým z
the.switch, možná vám nadšeně vykládal, na čem všem zrovna s kapelou makají. Do zkušebny že prý sice zkoušet chodí, ale více než nové pecky hlavně nové oblečení a styling. Mají nového kytaristu, nové technické vychytávky, do svojí produkce teď zapojují i elektroniku, řeší nové logo, vizuální podobu pódia... Ne že by byl důvod jim nevěřit - ostatně nové věci a směry měli oni rádi vždycky. Jenom jestli toho není na jeden zápřah až moc a bude to dohromady fungovat!?
To
Momma Knows Best fungovali na úvod znamenitě. Co pětice nestihla nastudovat v otázce image (no tak, kluci, ty oprané kapsáče a tenisky, co ještě odpoledne běhaly ve škole na těláku, myslíte vážně?), to dohnala v umění pódiové energie. Tu by snad mohli sami vyučovat. Zpěvákova hláška:
"Další písnička je naše nejpomalejší, ale to neznamená, že to není námrd." nemohla být výmluvnější. A pokud jste půlhodinku jejich uřvaného core propásli, můžete si na
jejich webovkách zdarma stáhnout debutové EP "Aint No Weight Young Lad Can't Take".
© Jan Dvořák / twarr58.cz
Už první pohled na pódium, připravené pro the.switch, byl tak nějak nezvyklý. Prostor, spousta prostoru. Díky in-ear odposlechům (to jsou ty "špunty" v uších velkých zahraničních hvězd, z nichž vede přes zátylek tenký drátek do "krabičky" u pasu) zmizela z pódia většina odposlechů. A kabel abyste hledali dalekohledem - namísto klasického pódiového chaosu jen nástroje, aparáty a nově také macbook.
Čtveřice se totiž po občasné výpomoci univerzála Adama Vopičky oficiálně rozrostla o Vanju (vyslovuj Váňu) z post-metalových
FDK, jenž se kromě zhutňování už tak hutných kytarových partů staral právě o zmíněnou elektroniku. Pravda, nebyla slyšet moc často ani příliš zřetelně, ale několika skladbám ("Voda je zlá") dala novou, emotivnější atmosféru. Kompletní proměny doznal také "look" kapely. Někdejší hrátky s bílou a následně černou se protnuly do jejich elegantní kombinace. Zpěvák Štěpán Šatoplet odložil s kolárkem obraz kazatele a v novém těle navztekaného führera, stoje na stupínku v těžkých botách, se zdál jeho známý uhrančivý výraz ještě sugestivnější.
© Jan Dvořák / twarr58.cz
Co tedy zůstalo ze starých (dobrých)
swičáků? Všechno podstatné. V první řadě ohromná energie agresivních kousků typu "Honzík" nebo "Neusneš". Samozřejmě podřepnutí na všeobecně nejoblíbenější kousek "Akvárko", tedy s tím příjemným rozdílem, že už k tomu Štěpán nemusel nikoho pobízet. A kytarista Majkláč měl svůj obvyklý problém hospodařit s kyslíkem. Snad jen mohlo zaznít něco z připravovaného posledního dílu trilogie "Na dosah". Tím spíš, když u nich na profilu čas od času čtete, že nové nápady a skladby jsou. Ale to už bych asi chtěl moc.
Možná při cestě do vyššího levelu ztratili něco ze svojí autentičnosti, s tím se ale dalo počítat. Na každý pád z
the.switch vyrostla velká kapela.