Půlnoc po deseti letech - stále aktuální

01.08.2001 20:32 - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Nedávno vyšla reedice druhé řadové desky kapely Půlnoc "City Of Hysteria".
8/10

Půlnoc - City Of Hysteria

Skladby: Je to nebezpečný, Konec světa, Nikde nikdo, City Of Hysteria, Píseň
Celkový čas: 61:14
Jak jste se mohli dočíst v nedávné Podzemi kolegy Kocábka, firma BMG Ariola se letos odhodlala k vydání reedice druhého alba kapely Půlnoc, respektive k jeho prvnímu vydání v České republice. "City Of Hysteria" byla nahrána a poprvé vyšla v roce 1991 v USA, zaštítěná firmou Arista Records, k nám se dík tomu dostala do značného cenového nadprůměru nad zbylou domácí produkcí. Dnes je možné ji sehnat v takřka identické podobě s vloženou dvojstranou českých "překladů" - na originále jsou nehledě na jazyk, ve kterém se zpívá, uvedeny pouze anglické mutace textů.

Nové vydání desky působí přesto mírně odflákle. Vzhledem k faktům, že se jedná o kulaté desáté výročí od původní edice a že uplynul sotva půlrok od smrti protagonisty Půlnoci Mejly Hlavsy, zasloužila by si přinejmenším obohatit o textovou, nebo fotografickou dokumentaci, případně připojit interaktivní stopu pro CD ROM, o bonusech, kterých by se v archivu bývalých členů Půlnoci našly mraky, ani nemluvě. V té souvislosti bych rád využil alespoň interaktivnosti internetového prostředí a upozornil na plnou verzi zcela oficiálně a volně shlédnutelného klipu ke skladbě "Muchomůrky bílé", o který jsme mohli donedávna hlasovat v soutěži Českého klipu desetiletí na stránkách České televize. Ano, jedná se o stejné "Muchomůrky", které více proslavily koncerty Tonyho Ducháčka a Garáže (pravda, ten je na své první desce oficiálně pojmenoval "Houby"), "Muchomůrky", kterým se ve verzi od Půlnoci dostává mnohem atmosférotvornějšího hávu (rozmazané rejtříky kláves s violou a Hlavsovým civilním přitemnělým zpěvem udělají své), "Muchomůrky", jejichž původními autory skutečně jsou Mejla Hlavsa a Egon Bondy.

Podobně "rozněžnělou" atmosféru navozuje i titulní skladba "City Of Hysteria" - minimálně její první, pomalá část, jinak je průměrné tempo skladeb jen nepatrně vyšší - tři nejrychlejší písně "Konec světa", "Je to nebezpečný" a "Podivná" (poslední dvě známe už z předešlé desky) tvoří spíš výjimku. Pokud zmiňujeme "písně odjinud", neměly by chybět přearanžované skladby z desky "Půlnoc" - "Podivná", "Kanárek", "Je to nebezpečný" a "Píseň pro Nico", pak samozřejmě kongeniálně přezpívaná Reedova "All Tomorrow's Parties" (nahrazení původního hlasu Nico Michaelou Němcovou není v tomto případě vůbec nemístné či trapné).

Podtrženo sečteno. "City Of Hysteria" je skvělá deska, zvuk, se kterým byla před deseti lety nahraná, se ukázal jako nadčasový (nepřemastrování nového vydání bylo, třeba uznat, správným krokem), aranže ani dnes nepůsobí zastydle či mrtvě a nasyrovělou atmosféru, která nahrávku provází, zrovna tak jako pocitově silné texty, lze vnímat v jiných kontextech a časech stejně intenzivně. Škoda jen, že ty, kteří mají doma už originál, nemá reedice čím nalákat.

CD k recenzi poskytla firma BMG.

Album: Půlnoc - City Of Hysteria
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 61:14
Skladby: Je to nebezpečný, Konec světa, Nikde nikdo, City Of Hysteria, Píseň pro Nico, Podivná, All Tomorrow's Parties, Kanárek, Zametám a neuklízím, Můry, Muchomůrky bílé



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY