© archiv Goodfellas
Jamie: On je velkej fanda do muziky a sponzoruje víc dobrejch projektů. Když se mu něco líbí, je ochotnej to podpořit a to je dneska fakt vzácný. Dobře, takže si Goodfellas sbalili švestky, shrábli peníze a vyrazili za oceán. Neklepala se vám z toho kolena? Gonzales Ani ne. Mně teda jenom z cesty letadlem. Ale když jsem zjistil, že u British Airways je všechno zdarma, tak jsem to vyřešil alkoholem během deseti minut. (směje se)
Jamie: Nikdo z nás tam nikdy nebyl, takže určitý respekt samozřejmě existoval. Na druhou stranu - čeho by ses bál, když nevíš, co tě čeká.
Goodfellas...
...jsou ambiciózní a zdravě drzí, ale přátelští a skromní. Je jich pět: zpěvák Tom s kšandou přes rameno, bubeník a příležitostný producent Honza (Horace) Horáček, kytarista Edai s průměrem osm slov za padesát dva minut, stále dobře naladěný basák Jamie a druhý kytarista a nepsaný kápo Gonzales. V pětileté historii je "Robbery Blues" jejich prvním dlouhohrajícím počinem, ale upozornili na sebe již předchozím EP "Sweet And Lowdown". Přestože hrají akustickou muziku, umějí na pódiu udělat pořádný randál aneb: Dokážeme vám, že i s akustickou kytarou můžeme vymlátit okenní tabulky a naštvat sousedy. Jo, a nemají rádi rána.Jamie:: Ber to takhle; máš doma cédečko, co tě baví. Z bookletu zjistíš, kdo ho produkoval, a tomu člověku napíšeš. Tímhle způsobem jsme obepsali pár lidí, až se nám s půlročním zpožděním ozval Chris. Primárně šlo tedy o zvuk. Myslíte, že existuje něco jako "americký zvuk", "britský zvuk" atd.? Gonzales: Šlo jednak o zvuk, ale hlavně o ten americký přístup.
Horace: Amerika v tom slyšet je a já tvrdím, že u nás něco takového natočit nejde. Troufám si říct, že poznám britskej zvuk nebo kapelu, která točila v Anglii. Američani to mají trochu jinak, ale oba ty přístupy mám rád a moc se mi líbí.
Jamie:: Jde o to, že v Česku je v téhle branži docela málo lidí. A ty lidi se učí sami od sebe. Dá se říct, že je tady jedna škola, jak to dělat, což je dost omezující. Jasně, každej se snaží experimentovat, ale v důsledku se všichni učí od jednoho zdroje. Kdežto Státy jsou velký a je tam ohromná tradice dělat tu muziku profesionálně. Proto tam je spousta škol, vlivů a přístupů.
© archiv Goodfellas
Jamie: Řekněme, že v Česku je jedna cesta a ve světě je jich dalších tisíc. A je úplně jedno, kterou se vydáš. Ale něco ti řeknu; když se chceš posunout, musíš někam vypadnout. Někam, kde nemáš kontakty a naučíš se něco nového. A je jedno, jestli vyrazíš do Košic, Vietnamu nebo San Francisca. A co Amerika jako země? Jak na vás zapůsobila? Gonzales: Všechno je tam velký, počínaje velkou lahví chlastu, konče ohromnými mosty.
Jamie: Na silnicích čtyři pruhy tam, čtyři zpátky. A všechno je tam obrovský. Všichni mají pro jednoho člověka obrovský auto. Pro jedno auto obrovskou garáž. Ne, že by to potřebovali, ale jsou na to zvyklí. Jezdit tam Smartem, to prostě neexistuje, to je karikatura. Ta země je prostě velká, oni mají spoustu místa a na všechno spoustu času. A hlavně tam všichni dodržují pravidla, až je to skoro škodlivý...
© archiv Goodfellas
Jamie: A už ho vůbec nenapadlo, že bychom tam mohli zaplatit jenom tu druhou půlku cesty. To je náš český pohled. Oni tak vůbec nepřemýšlejí, nikoho to tam prostě nenapadne. Původně jsem to chtěl říct jako negativní věc, že je ten jejich systém takový systém ovcí, že tam nikdo příliš nepřemýšlí. Ale na druhou stranu je to docela ctnost. Takže poctivost. Čím ještě se od nás liší? Jamie: V porovnání s námi jsou mnohem víc naivní a taky daleko víc sebevědomí. A nekoukají na Evropana skrz prsty, jak se občas zdá? Horace: Naopak jsou docela vřelí. Když jsme tam točili videoklip, poprosili jsme pár lidí na ulici, jestli bychom s nimi nemohli něco natočit. Řekli jsme jim, že jsme hudební skupina a že děláme klip. A jejich obvyklá otázka byla: 'A bude to v televizi? Jestli jo, tak jasně, tak to uděláme.' Skoro nikdo nás neodmítnul.
Jamie: Myslím, že my jim jsme jedno. Víš co, kdo je to Američan? Američan může být kdokoliv, kdo se přistěhoval o deset let dřív než ty, ať už je to Mexičan, Číňan nebo Španěl. Třeba v Kalifornii mluví anglicky polovina lidí a druhá polovina mluví španělsky.
© archiv Goodfellas
Gonzales: Honza navíc rozumí technickým věcem, takže když přijedeme někam, kde je špatný zvukař, tak jenom zahlásí: 'Hele, lítá ti to tam na pětikile, tak to srovnej.'
Tom:: Pak má pro nás i skladatelský a producentský přínos. Na desce "Robbery Blues" hostuje Dominika Hašková. Vybrali jste si ji cíleně kvůli jejímu americkému feelingu? Horace: V první řadě nás zaujala svým hlasem. Hledali jsme hutný soulový hlas do písničky "Car Check". Dominiku jsem náhodou slyšel někde ve studiu a okamžitě mě zaujala. Ta její angličtina byla nadstavba. Od dětství vyrůstala v Americe, chodila tam do školy, takže takové to její anglické: em, em není v jejím případě póza. Ona spíš mluví blbě česky.
© archiv Goodfellas
Horace:: S Chrisem jsme o tom mluvili na rovinu. Jednou nám řekl, že kdyby nás neznal, tipoval by nás na britskou kapelu. To nás potěšilo.
Tom: Můj učitel angličtiny je z Anglie a možná se to do mojí angličtiny promítlo.
Jamie: Pak je druhá věc - co na to řeknou Češi. Určitě budou kritičtí, i když nebudou tušit, která bije. A určitě na to budou mít názor... Z druhé strany - může vám tenhle cejch kapely, která nahrávala v Americe, nějak uškodit? Tím spíš vzhledem k příběhu, jak jste se tam dostali. Tom: Snad ne. Zatím pozoruju, že co jsme se vrátili, chodí na nás zhruba dvakrát tolik lidí. A lidi z branže k tomu přistupují velmi pozitivně, pro hodně z nich je to sen.
Horace: Když si tu desku poslechnu, mám pocit, že to mělo smysl. Vážně jsem přesvědčený, že takhle bychom to u nás nenatočili. Jsem hrozně rád, že si nemusím říkat: 'Jo, byli jsme v Americe, bylo to super, je to bezva příběh pro média, ale upřímně to nezní jinak než naše minulá deska, kterou jsme točili v Česku.'
Jamie: A to se naštěstí nestalo.