© stonestour2007.midiblogs.com Přiznám se, že jsem dost konzervativní člověk, ale mám rád své technologické hračky, digitální zrcadlovku, smartphone, tablet. Trochu schizofrenie. V praxi to vypadá tak, že půlku kapacity iPodu vyplňuje blues a fotky v počítači upravuju tak, aby vypadaly co nejanalogověji a nejfilmověji. Sleduju trendy, ale děsím se jich. Je mi jasné, že vydavatelské kolosy jsou přežité, ale nemám rád všechny ty streamy a cloudy. Díky torrentům si doplňuju filmový kánon a je mi krajně podezřelé všechno, co právě letí. Nechává mne chladným skoro vše, co je cool a trendy, a na Facebook mne nedostanete (zatím?).
No ale proč to tady vlastně všechno píšu? Aby tu nebylo zase něco o
Lady Gaga a
Justinu Bieberovi? Možná. Anebo jak to napsal nedávno čtenář s nickem monty44 jako "Slovo do pranice" v debatě pod článkem:
"Co normálního mladého člověka donutí sedět doma u počítače a ve třech stylisticky velmi špatně zvládnutých odstavcích plivat co týden jedovaté sliny na nebohé umělce? Co chcete hodnotit na populární hudbě?" Odpověď je jednoduchá: máme rádi hudbu a máme nějaké silné puzení podělit se s vámi o svůj názor. A to i navzdory riziku (dobrovolně podstoupenému) drsných verbálních útoků anonymních diskutujících.
Ale o tom jsem nechtěl. Technický vývoj paradoxně neprospívá kvalitě poslechu muziky. Zatímco se v posledních patnácti letech prudce zvýšila dostupnost hudby, klesá technická úroveň nahrávek linoucích se do našich zvukovodů. Jsme obklopeni a zahlceni hudbou, která je čím dál blbější a čím dál víc komprimovanější. Posloucháme ji z plastových bedýnek u počítače, z repráčku mobilního telefonu a v místech, kde mezi sebou bojuje několik zdrojů hluku, šumu a dalšího akustického odpadu. Jsme otravováni a sami otravujeme ostatní. Tak jako jsou v televizi reklamy mnohem hlasitější než film, vynucuje si i moderní populární hudba pozornost agresivní hlasitostí. Valí se na nás jednolitá hluková vlna snažící se přehlušit ostatní zvuky a toužící po naší pozornosti. Kolem zuří válka hlasitostí, o níž naprostá většina posluchačů nemá ani páru: do obchodů a éteru se vypouštějí nahrávky, jejichž předností není dynamika, ale hlasitost.
I dnes se najdou audiofilové schopni investovat do kvalitní aparatury, kupovat vinyly a pídit se po kvalitě remasteringu (kterýžto paradoxně může původní nahrávce značně uškodit, jak se můžete dočíst například
v tomto rozsáhlém a velmi poučném článku), ale jsou to lidé považováni ostatními téměř za podivíny. Tito podivíni ale vědí, jak důležité je ticho. A dynamika. Protože ty křivky, špičky vrcholů a i hloubky jsou pro nás důležité, abychom nebyli bezohledným stádem zuřivě mačkajícím tlačítko skip, zhlouplí hlasitou a agresivní řídkou hmotou, která má jen jednu barvu.
Následuje reklamní džingl a dlouhé ticho.
-
posluchač střední třídy :-) (tommy, 01.04.2011 08:50) Reagovat
Díky za tuhle poznámku, je to rozhodně potřebná osvěta. Neviděl bych to ale tak úplně beznadějně. Pokud nejsem její jediný příslušník žijící v iluzi, tak zde existuje dost široká oblast mezi audifilstvím a ignorací kvality nahrávky a reprodukce, mezi sluchátky z tržnice a Sennheiser HD 800, prostě mezi extrémními konci spektra. Svět se taky nerozlišuje na ty co vůbec necvičí a kulturisty, na fašisty a komunisty atd. :-) nepovažuji se za audiofila, nežiju honbou za dokonalou reprodukcí. I tak si ale dokážu uvědomit hodnotu kvalitního podání, sháním verze ideálně bez komprese a než si koupím přehrávač nebo sluchátka tak se dlouze pídím po jejich hodnocení. Ale fakt nejsem audofil. Dovolím si ještě jedno přirovnání: je to jako s vínem. Nejsem znalec co dokáže podrobně analyzovat víno a vyjmenovat hromadu charakteristik. Poznám jen že je víno dobrý nebo hnusný. A radši si koupím dobrý víno než abych ušetřil za hnusný. Ale vím i to, že kvalitní víno lze pořídit, aniž bych za něj vyhodil tisíce. No, a s hudbou a vybavením pro její reprodukci to mám úplně stejně :-)
-
Re: posluchač střední třídy :-) (J., 01.04.2011 13:58) Reagovat
Přesně. Ono je to jen zdání, že je všechno buď úplně blbé nebo geniální, doba podobným extrémům nahrává. Ale celý svět je ve skutečnosti postaven hlavně na těch nejrůznějších odstínech - čistě bílé nebo uhelně černé, je minimum.
-
Na okraj. (Marek Lučin, 01.04.2011 15:36) Reagovat
Velmi čtivé a velmi vydařené.
-
Pěkné (Vedros, 02.04.2011 08:54) Reagovat
Opravdu zajímavý článek. Je pravda, že třeba ve městě (myslím tedy venku, ne v bytě) se nedá plně poslechnout propracovanější hudba (takové Tool si zásadně pouštím jen v absolutní tichosti).
-
"Mastering" v dnešní podobě (Doupik, 03.04.2011 00:52) Reagovat
Nevím, do jaké míry je ten odkazovaný článek překladem jiného anglického článku o tom tématu, co jsem četl, ale je to opravdu mazec a tohle by měli posluchači fakt vědět, jak to dneska ti zvukoví inženýři m**ají.